29 januari 2024

Partnercontent: Het Sales Playbook met DATA-collectief

Het Sales Playbook is een alom bekend handvat dat salesmanagers helpt de juiste keuzes te maken. De vader van dit Sales Playbook, Andre Hagelen, is een succesvol ondernemer en al jarenlang een gewaardeerde coach op het gebied van sales strategieën. Hoe verhouden de marketing- en acquisitie instrumenten van DATA-collectief zich nu tot de inzichten in het Sales Playbook?

Partnercontent: Het Sales Playbook met DATA-collectief image

In het Sales Playbook staat een aantal ‘drivers’ centraal.

Driver: Focus op perfecte klanten

Onderzoek wijst uit dat gemiddeld 70% van de tijd van marketing en sales wordt geïnvesteerd in klanten die niet bij het bedrijf passen. Zoek daarom naar de klant die echt bij je hoort.

DATA-collectief geeft je die mogelijkheid door ‘lookalikes’ te filteren van jouw perfecte klant (zelfde branche/bedrijfsgrootte). Zo ontvang je een lijst met prospects die je nog niet kent maar waarvan je weet dat je daar iets voor kunt betekenen. Klik hier om te zien hoe DATA-collectief dat doet.

Driver: 67% score in verkoopgesprekken

Iedere klant doorloopt verschillende fasen van sales met bijbehorende behoeftes. Die fases zijn: non-aware, aware, interest, offer/decison, decision/buy.

Door de Persoonlijke Email Marketing campagnes met DATA-collectief blijf je bij jouw prospect onder de aandacht gedurende al deze fases. Pas als de prospect in de laatste fases komt, zal hij of zij pas contact met je zoeken. Heel fijn dus dat je voor die tijd geen onnodige tijd in acquisitiegesprekken hebt gestoken.

Driver 3: Word wereldberoemd bij belangrijke prospect

Vaak zijn er vijf tot twaalf contactmomenten nodig voordat een klant een beslissing neemt. Terwijl sales vaak afhaakt na een eerste of tweede contact. Dus hou contact, zet een proces op en win vertrouwen.

De Personal Sales Assistants van DATA-collectief kunnen deze contactmomenten perfect voor je opbouwen. Zo kunnen je eigen mensen zich richten op datgene zij leuk vinden en het beste kunnen: orders scoren!

Driver: Creëer ritme en structuur in je salesprocessen

Het creëren van ritme is een voorwaarde voor een succesvolle organisatie. Dat doe je onder andere door het salesproces te splitsen in verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld in de onderdelen acquisitie, verkoop en accountmanagement.

Een Persoonlijke Email Marketing Campagne geeft je deze structuur. Periodiek geplande mailingen, eventueel gecombineerd met telefonische opvolging door een Personal Sales Assistant, zorgt voor een continue stroom aan warme leads.

Driver: Breinvriendelijk beïnvloeden

Bedenk dat woorden een bepaald beeld oproepen. Zo werkt ons brein. Wanneer iemand je vraagt wat voor werk je doet en jouw antwoord is ‘stratenmaker’, dan heeft die persoon daar een beeld bij. Of dat nu positief is of negatief. Dat kun je positief beïnvloeden door het niet specifiek te benoemen, maar door een beeld te schetsen: Ken je zo’n mooie oprit bij bijvoorbeeld een boerderij, waarbij gekleurde bakstenen strak in een cirkel liggen? Nou, ik ben een stratenmaker die dat soort dingen maakt, een echte vakman.

Als een Personal Sales Assistant telefonische acquisitie voor je gaat doen, wordt, met de gedachte van deze driver in het achterhoofd, in overleg een belscript opgesteld. Daarin wordt bekeken hoe we dit positieve beeld kunnen overbrengen en hoe we het beste nieuwegierigheid en interesse kunnen wekken.

Driver: Het sales playbook

Deze term komt uit de sport. Het is de taak van de coach om exact helder te hebben wat zijn spelers moeten doen, op welk moment en in welke situatie. In het sales playbook draait het om precies hetzelfde.

DATA-collectief denkt graag met je mee over je salesstrategie. Welke prospects wil je benaderen? Hoe wil je ze benaderen? Wat besteed je uit en wat laat je je eigen mensen doen? Hoe ga je om met tegenwerpingen? Allemaal vragen waar wij onze ideeën over hebben en die delen we graag met je

Wil je hier een keer vrijblijvend over sparren? Neem dan contact op met Edward Hulst van DATA-collectief (tel 030-6057353 / e.hulst@datacollectief.nl).

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei