10 oktober 2025

'Werkgevers moeten verantwoordelijkheid nemen voor deepfake-voorlichting'

Criminelen zetten in toenemende mate deepfakevideo’s in om mensen doelgericht te misleiden. Het misbruik van voormalig DNB-president Nout Wellink in een cryptoscam op YouTube, toont aan hoe eenvoudig het is geworden om gezichten en autoriteit digitaal te vervalsen. Werkgevers kunnen een sleutelrol spelen in het versterken van digitale weerbaarheid door hun medewerkers te trainen in het herkennen van deze dreiging.

'Werkgevers moeten verantwoordelijkheid nemen voor deepfake-voorlichting' image

Mensen kunnen niet langer blind vertrouwen op de echtheid van wat ze online zien. Met kunstmatige intelligentie worden realistische video’s gecreëerd die volledig fictief zijn, maar overtuigend ogen en klinken. We moeten toe naar een gezond niveau van digitaal scepticisme, waarin elke opvallende video of oproep tot actie kritisch wordt bekeken. Mensen moeten zichzelf aanleren om de volgende vragen te stellen wanneer ze vermoeden dat ze met een deepfake te maken hebben: waarom bestaat dit? Welk verhaal vertelt het? Wie profiteert ervan? En wat is het mogelijke doel?

Bewustwording vergroten

Werkgevers moeten verantwoordelijkheid nemen voor deepfake-voorlichting. Het gaat daarbij om bewustwording onder medewerkers en het aanleren van digitaal zelfverdedigingsgedrag dat niet alleen binnen werktijd, maar ook daarbuiten van pas komt. Want wie eenmaal alert is op manipulatie, is moeilijker te misleiden. Zo verkleinen organisaties de kans op schade door fraude, datalekken of reputatieverlies. Tegelijk profiteren medewerkers daar ook privé van, omdat ze alerter zijn op digitale oplichting via sociale media, e-mail of beleggingsplatforms.

Als deze bewustwording uitblijft, riskeren we een samenleving waarin niemand nog zeker weet wat echt is. Dan ondermijnen digitale vervalsingen het vertrouwen in communicatie en in gezagsdragers. Een belangrijk deel van de oplossing, ligt in de handen van organisaties: maak digitale waakzaamheid onderdeel van de bedrijfscultuur — voordat deepfakes dat vertrouwen voorgoed beschadigen.

Door: Dr. Martin J. Krämer (foto), Security Awareness Advocate, KnowBe4

T-Systems 09-2025 BW + BN Axians BN BW september oktober 2025
Gartner BN tm 12-11-2025 - 4