Redactie - 02 december 2025

It’s always day one (at AWS re:Invent)

Elk jaar in december verandert Las Vegas in het kloppend hart van de wereldwijde cloudindustrie tijdens AWS re:Invent. Meer dan 60.000 bezoekers, duizenden workshops, keynotes en deep-dive-sessies verspreid over vijf dagen. Nieuwe productlanceringen, grensverleggende AI-innovaties en een enorme dosis praktijkervaringen uit alle sectoren. Tijdens dit event blogt Jeroen Jacobs (foto), als gastauteur voor Dutch IT Channel regelmatig via dit platform over de ervaringen op dit event. Jeroen Jacobs is managing partner bij AWS Premier Partner, Cloudar. Jeroen bezoekt AWS re:Invent voor de vijfde keer en heeft ruim elf jaar volledige focus op AWS.

It’s always day one (at AWS re:Invent) image

Deze blog editie focust zich op de aankondigen en gebeurtenissen van maandag 1 december.

Maandag 1 december, officieel de eerste dag van AWS re:Invent en daarmee is gekozen de titel: “It’s always day one (at re:Invent)”, een knipoog naar de bekende uitspraak van Jeff Bezos. Met “day one” doelt hij erop dat een organisatie elke dag moet blijven denken en handelen alsof deze net is gestart. In de visie van Jeff Bezos staat “day one” voor een cultuur van nieuwsgierigheid, snelheid, customer obession en continu innoveren.

Grote hoeveelheid aankondigingen rondom Amazon Connect

Deze “day one” ging re:Invent 2025 dan ook officieel van start met een paar stevige aankondigingen rondom Amazon Connect. Gisteren, in mijn eerste re:Invent 2025 blog (LINK) sprak ik de verwachting uit voor redelijk wat aankondigingen rondom Amazon’s Customer contact center solution, Amazon Connect. De meest in het oog springende aankondiging is het nieuwe agentic AI in Amazon Connect. In tegenstelling tot klassieke chatbots die vaste scripts volgen, kunnen deze AI-agents context interpreteren, redeneren en zelfstandig acties uitvoeren via zowel spraak als messaging. De inzet is “echte samenwerking tussen mens en AI rekening houdend met de emotie van de klant”. Hierbij maakt AWS gebruik van Amazon Nova Sonic, Amazon’s geavanceerde spraakmodel, waardoor gesprekken natuurlijker klinken in meerdere talen en accenten. Echter kondigde Amazon ook aan dat Connect nu ook ondersteuning voor third party AI Speech modellen biedt zoals Deepgram en ElevenLabs. Dit is een enorme stap richting de toekomst van agentic contact centers.

Interconnect Multicloud

Een tweede zeer opvallende aankondiging gedurende de dag is de introductie van AWS Interconnect-multicloud. Nu is de multicloud pitch en positionering van AWS er eentje die al een tijdje geleden is ingezet, maar dit gaat verder dan een positionering want dit is een samenwerking. Google Cloud en AWS hebben een oplossing gebouwd die bedrijven privéverbindingen met hoge bandbreedte biedt, eenvoudiger en sneller dan traditionele netwerken. Organisaties kunnen nu vanuit de AWS-console of via een API direct multicloud-connectiviteit regelen, met capaciteit die automatisch meeschaalt. Bijzonder hierbij is dat de open API-specificatie op GitHub is gepubliceerd, waarmee andere cloudproviders worden aangespoord om aan te sluiten. Het zou een enorme stap in verdere marktmaturity zijn als Microsoft zich ook hierbij aan sluit.

AWS Transform

Tot slot waren de updates rondom AWS Transform de grote dominante aankondiging. AWS Transform is de software code modernisatie service van AWS die automatisch grote hoeveelheden code kan upgraden, refactoren en migreren veelal gebaseerd op generieke patronen. Vandaag lanceerde AWS nieuwe features via AWS Transform Custom. Met deze variant hiermee kun je eigen transformatiepatronen definiëren, op basis van eigen documentatie en codevoorbeelden en daarmee een meer organisatie specifieke aanpak volgen. Ook is een Windows modernization variant gelanceerd die inzet op modernizatie van o.a. .NET en MS SQL naar opensource varianten. Met deze aankondigingen is het duidelijk dat AWS hard inzet om organisaties van hun techical debt af te krijgen en ze te enablen in het credo “it’s always day one”.

Buiten aankondigingen staat re:Invent ook altijd in het teken van het volgen van sessies. De sessies die ik voornamelijk heb gevolgd waren deze dag allemaal gefocussed rondom (Agentic) AI.

In een van de sessies deelde het AWS Data+AI Knowledge center inzichten uit research wat ze doen in de markt en onder de AWS klanten. Zo denken veel organisaties Agentic AI te gebruiken maar slechts 10% doet het daadwerkelijk. De meest mature toepassingsgebieden voor Agentic AI blijken Customer support, IT/Software Development en General productivity. Daarbinnen dan ook vaak nog in sectoren met veel gestructureerde / geclassificeerde data als productcatalogussen, uitgeschreven documentatie en R&D data. Tot slot. Agentic AI-adopters verwachten een vergelijkbaar rendement op investering als bij GenAI; versneld R&D-werk is de belangrijkste toenemende drijfveer, omdat Agentic AI snelle experimenteermogelijkheden biedt.”

Ook waren tal van praktijkcases te zien in meerdere sessies. Een interessante was de GenAI Sales assistent toegepast in de toch complexe context van Lifescience en Farmacie waarmee de sales productiviteit aanzienlijk omhoog ging.

Maar hoe kun je nu eenvoudig starten? De Agentic AI suite Amazon Q Suite kan een laagdrempelige maar wel degelijk serieuze optie zijn, werd duidelijk in de Amazon Q Suite workshop.

Eenvoudig starten met agentic AI Amazon Q Suite

Amazon Q Suite is een agentic AI-service van AWS die organisaties in staat stelt sneller inzichten te vinden, betere beslissingen te nemen en repetitieve taken te automatiseren. De suite onderscheidt zich doordat deze relatief snel is op te zetten door een de hoeveelheid beschikbare integraties met AWS services zoals S3, Athena, Redshift alsook een rijk ecosysteem heeft aan plugins voor onder meer Onedrive, Google drive, Slack, Jira, GitHub, Salesforce, Service Now en vele andere platformen. Amazon brengt je vier agents in deze suite; de Insight Assistant die bedrijfs- en technische vragen direct uit interne data beantwoordt door tekst om te zetten naar query’s op die data de Data Analyst die analyses, dashboards en visualisaties genereert, de PhD Researcher die diepgaande kennisverkenningen uitvoert; en Automation die complete workflows en processen bouwt en verbindt met externe tools. 

Wat ik persoonlijk zeer sterk vind aan deze service is dat hij zich richt op het integreren met de bestaande tools en workspaces. GenAI usecases worden in de praktijk pas echt succesvol als je ze echt operationeel in je processen en werkzaamheden kunt integreren. Amazon Q Suite biedt onderandere integratie in slack maar ook een browserplugin en een outlookintegratie. Tevens is dit een laagdrempelige manier om eens te experimenteren op zowel kleine als grote schaal met GenAI binnen organisaties. Het opzetten van Amazon Q suite gaat snel en biedt direct veel mogelijkeden. Tijdens de workshop kwamen ook toegepaste cases van organisaties als 3M en Propulse labs voorbij, waarbij vanuit klein te starten mooie usecases zijn ontstaan.

Einde dag opende de re:Invent EXPO. Altijd een fantastische omgeving om nieuwe aan AWS complementaire third party oplossingen te spotten en inspiratie op te doen. Later deze week meer over de EXPO.

Dinsdag 2 december start re:Invent met de grote en belangrijkste Keynote van Mattgam, CEO van AWS waarin aankondigingen centraal zullen staan.

Door: Jeroen Jacobs - Cloudar, gastauteur Dutch IT Channel en Dutch IT Leaders

Arctic Wolf Cloud Expo BW + BN ESET BW + BN
Arctic Wolf Cloud Expo BW + BN