Witold Kepinski - 30 mei 2023

Digital Realty en partners adresseren samen kansen in datacenter business

Vincent in ‘t Veld is de nieuwe Managing Director in Nederland van de grote internationale datacenterleverancier Digital Realty. Een gesprek over de plannen van het bedrijf, de rol van partners en de kansen en uitdagingen voor de datacenterindustrie.

Hij begon zijn carrière weliswaar in de telecommunicatie bij KPN en later KPNQwest, maar je kunt Vincent in ’t Veld gerust een echt datacenterdier noemen. In 2008 begon hij bij Interxion, dat een paar jaar geleden werd overgenomen door Digital Realty. “We zijn ooit begonnen met het bij elkaar brengen van partijen die er baat bij hebben om dicht bij elkaar te staan en die perfomance van hun digitale dienstverlening belangrijk vinden. Colocatie dus. Het aggregeren, opslaan, verwerken, distribueren en het verrijken van data was en is de kern van wat we voor onze klanten faciliteren.”

Alle werelddelen

Digital Realty heeft meer dan 300 datacenters in alle werelddelen. In veel continenten is het zelfs de grootste of op een na grootste datacenterleverancier. Het bedrijf is volgens In ‘t Veld met name onderscheidend omdat het wereldwijd opereert. “We kunnen bedrijven die zelf ook internationaal actief zijn, op een eenduidige manier ondersteunen. Er zijn er maar heel weinig die dat op dezelfde manier, van Amsterdam tot Seoul en van New York tot Kaapstad en Nairobi, kunnen. Op al die plekken werken we met lokale teams, die klanten in hun eigen land bedienen.”

“Daarnaast hebben we alle belangrijke netwerkknooppunten bij elkaar gebracht in een omgeving”, vervolgt hij. “We hebben de metro fiber-providers, de global fiber-providers, de CDN-providers (Contact Delivery Networks, red.), de ISP’s en de mobiele operators. We kunnen daardoor in heel veel behoeftes voorzien, zowel op B2C- als op B2B-gebied. Je kunt bij ons allerlei connecties leggen, fysiek en virtueel om zo de eindgebruiker van data en applicaties optimaal te bedienen. Wij fungeren als een meeting place waar bedrijven, technologieën en data samen komen.”

Ontwikkelingen

In ’t Veld ziet meerdere ontwikkelingen. “Eigenlijk is er al ongeveer 25 jaar non-stop een IT-transformatie bezig. We zijn nu op het punt van hybride omgevingen aanbeland. Ik denk dat elk bedrijf wel gebruik maakt van externe functies voor software of data. Het wordt steeds complexer om alle datastromen op een veilige manier aan elkaar te knopen, en daarbij ook de performance te garanderen.”

“Een groot deel van de IT workloads zijn of worden naar de cloud verschoven, maar tegelijkertijd beseffen onze klanten zich dat bepaalde workloads beter in een dedicated en pri’e omgeving kunnen draaien. We zien zelf een beweging waarbij workloads die voorspelbaar zijn qua volume en gedrag deels worden teruggehaald uit de cloud”, constateert hij ook. “Bij voorspelbare workloads kan het economisch interessanter zijn om ze in eigen beheer te nemen en soms gebeurt dat natuurlijk ook vanuit de behoefte om de controle te houden.”

In dit tijdperk van hybride en multi-cloud architecturen is colocatie heel interessant, geeft hij aan. “Vanaf de locatie van Digital Realty heb je optimale toegang tot alle SaaS- en cloudbedrijven. Al die platformen, waaronder die van de grote hyperscalers, zijn aangesloten op onze datacenters. Vanuit ons datacenter kun je rechtstreeks connecteren door gebruik te maken van de telecommunicatie dienstverleneres die hun netwerk bij ons coloceren. Ook hebben we een open interconnectiviteits-platform gebouwd voor onze klanten, ServiceFabric Connect, waarmee je als klant heel makkelijk via één poort toegang kunt realiseren tot de belangrijkste cloudleveranciers of andere belangrijke data omgevingen.”

Data-analyse

De hoeveelheid data zal de komende drie tot vier jaar opnieuw verdrievoudigen, verwacht In ’t Veld op basis van onderzoeken van onder andere IDC. “Dat komt door bekende acceleratoren zoals AI en IoT, maar ook door onder meer dronetechnologie, zelfrijdende auto’s en Industry 4.0. In diezelfde onderzoeken blijkt ook dat maar een paar procent van die data echt gebruikt en geanalyseerd wordt. De honger naar data-analyse zal gaan toenemen, verwacht ik. Bedrijven willen concurrerend voordeel halen uit data.”

Digital Realty doet zelf niet aan data analytics en biedt zelf ook geen IT services, maar bezorgt klanten de fysieke omgeving die ze nodig hebben om hun netwerk en IT apparatuur te kunnen huisvesten. “Daar zien we steeds meer vraag naar.” Onze klanten stellen hogere eisen om andere type datacentervoorzieningen, geeft hij aan. “Hogere density, oftewel meer kilowatt per vierkante meter. Daardoor moet ook de koeling technologie doorontwikkeld worden. Op meerdere locaties in de wereld draaien we pilots met liquid cooling om zo efficienter de warmte te kunnen koelen. Onze datacenters ontwikkelen continu door.”

Partner Ecosystem

Partners zijn altijd belangrijk geweest voor het huidige Digital Realty. Het bedrijf blijft als spreekwoordelijke schoenmaker bij zijn leest en doet waar het goed in is. “We doen geen Managed Services, dat laten we over aan het partnerecosysteem. Zie ons als de beheerder van een wekelijkse markt in een stad of dorp. Wij verhuren de kraampjes en klanten kunnen vervolgens bij iedereen shoppen. We hebben zelf geen kraam waar we iets verkopen.”

De relaties met partners zijn daarom heel waardevol, geeft hij aan. “Wij bieden een cruciaal bouwblok. Partners zijn deels wereldwijd opererende bedrijven, zoals . Maar we hebben dat soort relaties ook met partijen die lokaal opereren en die heel belangrijk zijn in de Nederlandse markt richting bijvoorbeeld de overheid. Zij zijn klant van ons en wij proberen ze zo goed mogelijk te ondersteunen met datacenter- en netwerkkennis, via onze partner managers en solution architects. Onze partners praten de taal van applicaties, hardware en zijn afhankelijk van fysieke infrastructuur waar dit efficiënt kan draaien. Zij helpen bij het vertalen van de wensen van de eindklant en zijn als het ware onderdeel van het verkoopteam van de service provider. We investeren daar heel nadrukkelijk in en hebben onlangs meer specialisten op dat gebied aangenomen.”

Partners werken steeds vaker ook met elkaar samen, merkt hij. “Dat is een goede ontwikkeling. Ze weten wat ze heel goed kunnen en waar ze minder ervaring mee hebben en schromen dan niet om er andere partijen bij te halen.”

Kwaliteit

Eindklanten krijgen steeds meer kennis en willen meer weten, zo merkt hij. “Ze zien ons niet meer als slechts een component van de totaaloplossing, maar willen zien waar hun IT-omgeving staat en welke innovatie wij hebben. Ze zien het datacenter als een strategische component binnen de totale oplossing en vinden compliance en datasoevereiniteit belangrijke onderwerpen als ook duurzaamheid. Ze willen weten of wij voldoen aan alle regelgeving en hoe wij kunnen bijdragen aan een energie efficiënte en carbon neutrale oplossing.”

“Wij zijn constant bezig met kwaliteit, gezondheid, veiligheid en duurzaamheid”, vervolgt hij. “Via innovatie willen we zoveel mogelijk gebruik maken van natuurlijke hulpbronnen voor ons energieverbruik. Zo willen we groene, klimaatvriendelijke en energiezuinige datacenters creëren en vandaag de dag kopen we al 100 procent groene stroom in.”

In april bestond Digital Realty 25 jaar in Europa, gerekend vanaf het ontstaan van Interxion in Amsterdam. In die tijd is er volgens In ’t Veld veel veranderd, maar toch ook weer niet. “We begonnen met het bouwen van een neutrale telecom switching omgeving. In de tijd dat de telecomwereld liberaliseerde was die bedoeld om partijen neutraal voice met elkaar te kunnen laten uitwisselen. Dat werd al snel het uitwisselen van dataverkeer en later het ontsluiten van data en het hosten van applicaties. Nu noemen we het clouddiensten, maar in de kern is er niet veel veranderd. De hoeveelheid data is veel groter geworden, maar onze visie en de voordelen van colocatie zijn nog steeds hetzelfde.”

Door: Witold Kepinski en Johan van Leeuwen