Marco van der Hoeven - 17 september 2025

‘CIO’s willen een toekomstbestendige Microsoft-strategie’

Voor CIO’s is het een turbulente periode. Marktverschuivingen, consolidatie, geopolitieke druk en de snelle opkomst van AI zorgen ervoor dat digitale transformatie niet langer een optie is, maar een noodzaak. Dutch IT Channel sprak met Hamid Ashouri (foto), Country Manager Benelux bij Nerdio, over de uitdagingen die CIO’s momenteel ervaren, en de manier waarop Nerdio samen met Microsoft en zijn partnernetwerk organisaties helpt om toekomstbestendig te worden.

‘CIO’s willen een toekomstbestendige Microsoft-strategie’ image

In alle sectoren ziet Ashouri grote verschuivingen: “De afgelopen drie tot vijf jaar is er enorm veel veranderd. Traditionele leveranciers zijn overgenomen of hebben nieuwe investeerders aangetrokken. Tegelijkertijd is er een duidelijke verschuiving in de focusgebieden van Microsoft, vooral op de werkplek.”

“Voor CIO’s betekent dit dat een aantal vertrouwde blokken in hun werkplekomgeving end-of-life gaan. Er ontstaat dus urgentie om nieuwe strategieën te ontwikkelen en een visie neer te zetten voor de komende jaren.” Die visie gaat verder dan technologie alleen. “Het draait ook om de eindgebruiker: hoe kunnen we die in de toekomst optimaal bedienen? Daar ligt voor CIO’s een grote uitdaging.”

Schaarste

Een tweede structurele uitdaging is het tekort aan kennis en mensen. “Zelfs serviceproviders, bij wie IT de corebusiness is, worstelen om de juiste mensen binnen te halen en te behouden. Organisaties kunnen specialisten maar één keer inzetten, en de vraag naar expertise blijft groeien. Dit is een punt dat overal op de agenda staat.”

Daar komt volgens Ashouri nog een complicatie bij: de complexiteit van de Microsoft-platformen. “Microsoft levert krachtige oplossingen, maar die bevatten veel functionaliteiten en zijn vaak gefragmenteerd. Voor CIO’s is het een uitdaging om deze goed te (laten) implementeren en vervolgens ook te beheren.”

Schil

Waar Microsoft de platformen levert, positioneert Nerdio zich als de schil die de complexiteit vereenvoudigt. “Wij helpen klanten van A naar B. We verrijken het beheer, de implementatie en de doorontwikkeling van de digitale werkplek. Onze oplossingen bevatten de kennis en kunde die zo moeilijk te vinden is in de markt. CIO’s krijgen van ons een gereedschapskist met building blocks waarmee zij hun specifieke use cases en doelstellingen kunnen realiseren.”

Een belangrijk element is de overdracht naar de beheerorganisatie. “Na een project moet de transitie vlekkeloos verlopen. Ook daar ondersteunen wij onze klanten bij. Wij zorgen dat CIO’s hun Microsoft-investeringen maximaal benutten, zowel technologisch als organisatorisch. Het gaat niet om kosten alleen, maar om waardecreatie en return on investment.”

Partners

Nerdio werkt nauw samen met Microsoft, dat het bedrijf ziet als een extensie van zijn producten. Daarnaast speelt het partnerlandschap een cruciale rol. “We investeren veel in partners, consultants en zelfstandigen, zodat zij met onze oplossingen het maximale uit Microsoft kunnen halen. Vaak zien klanten de waarde van migratie en beheer, maar weten ze niet hoe ze het moeten aanpakken. Dan vullen wij precies die kloof. Het resultaat is een driehoek: Microsoft, de partners en Nerdio, die samen een toekomstbestendige oplossing bieden.”

AI is daarbij een must-have geworden. “Binnen onze oplossingen zetten we AI in om processen te versnellen en CIO’s beter te ondersteunen. Denk aan frameworks en dashboards waarmee CIO’s datagedreven beslissingen kunnen nemen. Zo helpen we hen kosten te optimaliseren, innovatie te versnellen en hun IT-organisatie wendbaarder te maken. De uitdaging ligt niet in het willen, maar in het hoe: hoe implementeer je AI op een verantwoorde manier, met de juiste governance?”

Volgens Ashouri helpt Nerdio CIO’s bij het koppelen van technologische innovaties aan business-KPI’s. “We vertalen technische prestaties naar meetbare resultaten op directieniveau: groei, operationele efficiëntie, klanttevredenheid en risicobeheersing.”

Starten

Een veelvoorkomende valkuil is volgens Ashouri dat organisaties te groot beginnen. “We adviseren CIO’s om klein te starten, met twee of drie use cases die de hoogste impact hebben. Dat creëert draagvlak en levert snel zichtbare resultaten op. Daarna kun je breder uitrollen. Het is belangrijk strategische keuzes te maken en adoptie stap voor stap op te bouwen.”

Best practices vindt Nerdio in uiteenlopende sectoren, van overheid en financiële instellingen tot system integrators. “Overal geldt dat je niet alleen de techniek moet meenemen, maar ook processen en mensen. Pas als die driehoek klopt, kun je echte impact maken.”

Roadmap en toekomst

Omdat Nerdio zich volledig richt op Microsoft, volgt het bedrijf de ontwikkelingen van het platform op de voet. “Microsoft investeert steeds meer in SaaS en PaaS, met oplossingen als Intune, 365 en Copilot. Onlangs hebben wij onze producten uitgebreid met ondersteuning voor Intune, Remote Support en W365 . Onze rol is klanten te helpen deze nieuwe functionaliteiten zo effectief mogelijk te benutten.”

Een belangrijk speerpunt is migratiegemak. “Wij zorgen ervoor dat klanten met enkele klikken kunnen overstappen naar W365, maar ook van de oude VDI oplossingen afstappen en met Nerdio naar AVD of een hybride omgeving kunnen overstappen. Daarmee ondersteunen we de strategie van Microsoft en maken we adoptie eenvoudiger.”

Daarnaast speelt schaalbaarheid een grote rol. “Organisaties hebben te maken met piekmomenten – denk aan examenperiodes in het onderwijs – waarin plots extra cloudcapaciteit nodig is. Wij helpen klanten flexibel op- en af te schalen, zodat ze alleen betalen voor wat ze gebruiken en hun bestaande teams niet overbelast raken.”

Governance

Ashouri benadrukt dat Nerdio ook inspeelt op de Europese context. “Microsoft investeert steeds meer in de Europese markt vanwege geopolitieke ontwikkelingen. Organisaties moeten niet alleen de voordelen van de cloud benutten, maar ook zorgen dat data, processen en mensen verantwoord beheerd worden. Governance en compliance zijn cruciale thema’s, zeker in sectoren als overheid en finance.”

“Wij geven CIO’s de middelen om strategie om te zetten in uitvoering, technologie te koppelen aan businessdoelen en innovatie te versnellen. Daarbij gaat het niet alleen om techniek, maar ook om verandermanagement, governance en het creëren van draagvlak in de organisatie. Alleen zo kunnen CIO’s de verandering regisseren die nu noodzakelijk is.”

Netsec banners BN + BW Hitachi Vantara Kakushin Forum BW 2
Gartner BN tm 12-11-2025 - 2