Redactie - 25 februari 2012

Dirk Peeters, directeur van EasyNet: ‘Stop met bezuinigen, verhoog productiviteit’


Toen in 2008 de crisis begon is fors bezuinigd op ICT. Daar is ondertussen de rek wel uit, meer bezuinigen op ICT brengt vooral schade toe aan de operaties van een bedrijf. Toch zijn er nog voordelen te behalen, bijvoorbeeld bij het optimaliseren van het netwerk. Executive-People.nl sprak hierover met Dirk Peeters, directeur van EasyNet, een snel groeiende uitdager op de netwerkmarkt.

Easynet is half jaren negentig in Engeland begonnen als ISP en heeft de turbulente internetmarkt rond 2000 overleefd. In 2006 is EasyNet onderdeel geworden van Sky, van Rupert Murdoch, om hoge volumes breedband te kunnen aanbieden. Uiteindelijk is de enterprise-divisie, die zich richtte op de grootzakelijke markt, weer afgesplitst van Sky. Deze organisatie is nu actief in Europa, de VS en Azië. Momenteel richt Easynet zich voornamelijk op de grootzakelijke markt, waar het met een omzet van 250 miljoen euro een middelgrote speler is geworden die de strijd aangaat met partijen als Verizon en AT&T. In Nederland werken negentig mensen, op een totaal van duizend medewerkers wereldwijd.

Dirk Peeters is als managing director verantwoordelijk voor de activiteiten in Noord Europa. Hij ziet in de huidige markt een grote variëteit aan vragen, die echter wel voor een belangrijk deel gerelateerd zijn aan de huidige economische trends. “CIO’s staan onder druk om kostenbesparingen te realiseren. Daarbij biedt het slim inzetten van het netwerk goede mogelijkheden tot besparingen, door slim naar de business te kijken kun je tot oplossingen komen die de TCO verlagen, zonder dat je functionaliteit verliest. Met zaken als monitoren en beheer van applicaties kun je bijvoorbeeld op een andere manier de kosten verdelen en bewuste keuzes maken in verband met de user-experience versus de kostprijs.” 

Nieuwe generatie

Peeters ziet collaboration als een belangrijke driver. “Enerzijds bestaat de economische dwang om kosten te reduceren, en de productie te verhogen of te verbeteren. De CFO kijkt vanuit zijn functie natuurlijk sterk naar die kosten. Maar tegelijkertijd speelt de trend bij de instroom van de nieuwe generatie van medewerkers, die verwachten dat ze met hun eigen devices toegang hebben tot het netwerk.”

Die ontwikkelingen zorgen voor een heel andere manier van samenwerking. “Daar proberen wij een rol in te spelen. Aan de ene kant heeft dit alles grote invloed op de netwerken. Aan de achterkant spelen datacenters een grote rol, waar applicaties voor klanten in outsourcing worden beheerd. De combinatie daarvan leidt tot diverse vormen van cloud computing, van private cloud tot publieke cloud. Nieuwe collaboratietools kunnen de productiviteit van medewerkers verhogen.” 

Ook dit komt voort uit de economische situatie. “In 2008, toen de economie voor het eerst in crisis kwam, zijn alle voor de hand liggende zaken al gedaan om de kosten omlaag te brengen. Alle klassieke bezuinigingen zijn in die tijd wel uitgevoerd. De cyclus van economische problemen is echter nog niet voorbij. Daar kun je op twee manieren op reageren. Je kunt door blijven besparen tot er geen werkend bedrijf meer over is, of je kunt efficiënter gaan werken, bijvoorbeeld dankzij collaboratie ondersteund door nieuwe technologie. Dat laatste zien wij nu heel veel bij onze klanten. Wanneer je alle kostenbesparingen gedaan hebt is het zaak nieuwe business binnen te halen en binnen de bestaande business de productiviteit te verhogen. Het gaat om slim inzetten van de ICT. Dat vraagt weer om een adviserende rol van de leverancier.” 

Keuzes maken

Daar speelt monitoring een rol in, zowel met soft- als hardware. “We voeren audits uit om te kijken wat er nu eigenlijk gebeurt. Want het is verbazingwekkend hoeveel bedrijven in praktijk geen idee hebben van wat er allemaal gebeurt op hun netwerk. Het is eenvoudiger om er applicaties bij te zetten dan om draaiende applicaties volledig uit te schakelen. Alleen al de inventarisatiefase doet de wenkbrauwen van de mensen fronzen van verbazing, is onze ervaring.”

Na die inventarisatie is het zaak om echt keuzes te gaan maken. “Hoeveel bandbreedte wil je bijvoorbeeld aan applicaties besteden? Dan ga je echt in controle komen van het netwerk en van de perfomance. En van de kostenstructuur. De volgende stap is het maken van een actieve link tussen applicatie en eindgebruiker. We zien de industrie dan ook toegaan naar SLA’s op applicatieniveau, niet meer alleen SLA’s op het netwerk. Klanten willen dat eindgebruikers een bepaalde prestatie ervaring krijgen met een applicatie. Zeker voor partijen met heel veel legacy is dat een grote stap om te maken. Daar moet je een flexibele infrastructuur voor hebben.” 

Om daar verandering in te brengen is het zaak ICT niet meer alleen als kostenpost te zien. “Natuurlijk heeft het allemaal een kostprijs, maar tegelijkertijd is het de belangrijkste enabler voor groei en voor besparingen. Het is dus zaak altijd die brede blik te houden. Je kunt wel blijven besparen op ICT, maar de vraag is wat dat voor effect heeft op het bedrijf.”

Hij ziet dus nog steeds veel groeimogelijkheden op deze markt, zeker bij de klassieke datacenteroplossingen. “Iedereen heeft ondertussen wel een netwerk en systemen, maar in veel gevallen gaat het om legacy-systemen die suboptimaal zijn. Ze zijn zeker niet voorbereid op alle zaken die nu op CIO’s afkomen. Daar is een geheel nieuwe netwerkarchitectuur voor nodig. Onze verwachtingen zijn dat netwerken blijven groeien, ondanks de druk die we blijven zien bij onze klanten op kosten.”

Digital Realty 28/05/2025 t/m 25/06/2025 BN + BW SoSafe 26/05/2025 t/m 09/06/2025 BN + BW
Digital Realty 28/05/2025 t/m 25/06/2025 BN + BW