Redactie - 22 april 2013

Caspar Joustra: 'SAP is wederopgestaan'


SAP, leverancier van zakelijke software, zit in de lift. Mede dankzij nieuw ontwikkelde en overgenomen producten voor het mkb en de enterprise. “SAP spreekt van een heuse wederopstanding. De marktwaarde is van 50 naar 100 miljard dollar gegroeid. Dat is meer dan Bosch, Bayer en Siemens. De toekomst van SAP is groot door innovatie. Investeerders stoppen daar geld in.” Dit zei Caspar Joustra (foto), directeur van SAP Nederland, tijdens het 25-jarig jubileumcongres van de Vereniging van Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG) in Maastricht.


"SAP is na het vertrek van Leo Apotheker en na een herstructurering er beter van geworden", aldus Caspar Joustra. “Leo Apotheker is gestruikeld over ego, arrogantie en tunnelvisie. Hij zat in oude stramien. Hij verhoogde maintenance kosten net zoals Oracle. Dat voelde SAP in 2008 en 2009. Toen verloren we 20 procent omzet.”

Sexappeal
De redding kwam van SAP co-ceo’s Bill McDermott en Jim Hagemann Snabe, aldus Joustra. “SAP toen gleed af naar een dinosaurus, weliswaar een betrouwbare partij, maar het had geen sexappeal. De twee ceo’s maakten groeiplannen in de markt voor bedrijfsapplicaties en in nieuwe markten, zoals mobility, databases, cloud en saas markt. Dat is een succesvolle strategie gebleken.”

HANA
SAP ontwikkelt producten zelf, zoals de in-memory database SAP HANA. Verder heeft het softwarebedrijf voor 20 miljard dollar aan overnames gedaan zoals Ariba, Sybase, SuccessFactors, Business Objects. Joustra: "De groeistrategie van SAP is gebaseerd op slimme software erbij kopen. Deze nieuwe business doet nu 40 procent van SAP’s omzet. We zijn verrast over de snelle acceptie van SAP HANA. De adoptie van SAP HANA in Nederland is fenomenaal, zoals Universiteit Amsterdam, NXP, Shell en Achmea die hun informatiesysteem real-time wil maken.”

VNSG
Klanten die jarenlang geïnvesteerd hebben in SAP oplossingen kijken nu verder aldus Joustra. “Bedrijven moeten ruimte voor nieuwe business maken, niet alleen in ‘run part’, maar ook in innovaties. Als ze dat niet doen, dan raken ze achter. Samen met de VNSG willen we klanten scherp houden. Dat kunnen we ook doen omdat we voorspelbaar, consistent en betrouwbaar zijn.”

Door: Witold Kepinski