Redactie - 25 september 2013

Na Gmail ook Microsofts clouddienst SkyDrive uren plat


Twee clouddiensten die ook zakelijk veel worden gebruikt hebben de afgelopen dagen te maken met grootschalige en langdurige uitval. Google’s e-maildienst Gmail was maandag 23 en 24 september voor veel gebruikers uit de lucht en Microsofts cloudopslag SkyDrive weigerde dinsdagnacht dienst.

“SkyDrive ondervindt problemen bij het benaderen en wijzigen van bestanden. Het kan zijn dat u geen bestanden kunt bekijken, wijzigingen, uploaden of verwijderen’, stond te lezen op de Live Status-website. Op die site geeft Microsoft informatie over de beschikbaarheid van zijn verschillende webdiensten.

De leverancier geeft geen details over de oorzaak van het euvel. De storing ontstond dinsdagavond rond tien uur Nederlandse tijd en was volgens het probleemrapport verholpen rond 5 uur in de ochtend.

SkyDrive is het centrale cloudcentrum voor veel van Microsofts producten, waaronder besturingssysteem WIndows 8, de tablet-pc Surface en veel Office-applicaties.

De storing komt op het moment dat concurrent Google net zijn eigen outage had opgelost. Vanaf maandag ondervond ongeveer de helft van alle Gmail-gebruikers ruim 10 uur lang problemen met het versturen en ontvangen van e-mailberichten. Ook lukte het hen vaak niet om bijlagen te downloaden, staat te lezen op de service-pagina's van de fabrikant.

Het betrof behalve consumenten ook veel zakelijke klanten van Google. Het was een van de langsdurende systeemuitvallen die Gmail ten deel viel.

 

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
Sophos 05/05/2025 t/m 19/05/2025 BN + BW