Wouter Hoeffnagel - 27 januari 2017

SAS ziet vraag naar fraude- en security intelligence-oplossingen opnieuw toenemen

2016 is voor SAS een bijzonder jaar geweest. De analytics-leider vierde zijn 40e verjaardag, breidde zijn activiteiten wereldwijd uit en noteerde met een totale omzet van 3,2 miljard dollar opnieuw een hogere omzet en winst. Ten opzichte van 2015 is dat een groei van 4% bij een constante wisselkoers. De verkoop van nieuwe SAS-software steeg met 9% bij een constante wisselkoers, wat duidt op een aanhoudende vraag naar SAS Analytics-oplossingen.

"We willen iedere klant helpen met het vertalen van analytische inzichten naar waarde voor hun organisatie", zegt Jim Goodnight, CEO van SAS. In Nederland verwelkomde SAS in verschillende sectoren interessante klanten, zoals de gemeentes Heusden en Waalwijk en start-up Notilyze. Daarnaast bezochten dit jaar ruim 1.350 professionals het SAS Forum, het grootste business analytics-congres in Nederland.

Wereldwijde groei
De omzet van SAS is wereldwijd in alle regio's toegenomen. De verkoop van bekende SAS-technologieën, zoals data management, analytics en business intelligence, steeg in alle regio’s. Van alle sectoren groeiden de industrie, het bankwezen, de overheid en de gezondheidszorg/biowetenschappen het hardst. Vorig jaar volgden bijna 3000 nieuwe organisaties het voorbeeld van de al bestaande klanten op meer dan 83.000 locaties wereldwijd.

Van de zakelijke oplossingen van SAS lieten de solutions voor fraude- en beveiligingsonderzoek een groei van 36% zien. Dit komt volgens SAS vooral doordat organisaties steeds meer te maken krijgen met de bestrijding van fraude en financiële criminaliteit en de naleving van regelgeving op het gebied van onder andere witwasbestrijding.

Toename van data management en analytics
De explosieve groei van data heeft bij bedrijven tot een sterke toename van data management en analytics geleid. Organisaties vertrouwen op SAS om uit die data inzichten te halen die ze bij hun besluitvorming en bedrijfsvoering kunnen gebruiken.

Forrester definieert deze mogelijkheid als een enterprise insight platform suite: een geïntegreerde of gedeeltelijk geïntegreerde suite voor data management, analytics en inzichtgedreven actie. In het Forrester-rapport voor het vierde kwartaal van 2016 is SAS uitgeroepen als de enige leider op het gebied van platform suites voor bedrijfsinzichten. Forrester is vooral lovend over de combinatie van analytics met een uitgebreid pakket goede data management functies voor streaming, virtualisatie en master data management. Ook het ‘evenwicht tussen het huidige sterke aanbod en een platformstrategie’ wordt door Forrester geroemd.

Meer omzet uit analytics, data management en basisfuncties
De omzet van nieuwe software voor analytics, data management en basisfuncties is toegenomen met 8%. Dit vertegenwoordigt meer dan de helft van de totale nieuwe omzet in 2016. Daarnaast blijft de cloud bijdragen aan de groei van SAS; de inkomsten uit de cloud stegen met 9% als gevolg van de vraag vanuit de markt naar kostenefficiënte, eenvoudige en veilige methodes om toegang te krijgen tot SAS-oplossingen.

SAS helpt gebruikers aan de slag te gaan met SAS via het gratis SAS OnDemand for Academics in de cloud. Het aantal downloads en registraties van deze twee producten heeft de mijlpaal van 900.000 inmiddels al overschreden. SAS heeft voor jonge studenten die programmacode leren schrijven onlangs de gratis CodeSnaps-app geïntroduceerd.