Witold Kepinski - 13 juli 2019

Automotive bedrijf Magna stroomlijnt processen in SAP Cloud

Automotive bedrijf Magna stroomlijnt processen in SAP Cloud image

Autoleverancier Magna International heeft zijn processen gestroomlijnd met SAP S/4HANA Cloud. Daarbij zijn datacenters gecentraliseerd en afscheid genomen van hardware waardoor er meer tijd over is voor het uitvoeren van innovaties. Dit zegt Kurt Siegl, Vice President Manufacturing Solutions bij Magna International. Hij deelde zijn ervaringen als spreker met andere IT-beslissers tijdens de SAP Sapphire Now 2019 conferentie in Orlando.

Magna International levert auto onderdelen en produceert ook zelf auto’s. De Fortune Global 500 Company is ontstaan in Canada en is vandaag de dag de grootste fabrikant van auto-onderdelen in Noord-Amerika en een van de grootste bedrijven in Canada. De operationele groepen omvatten Magna Steyr, Magna Powertrain, Magna Exteriors, Magna Seating, Magna Closures, Magna Mirrors, Magna Electronics en Cosma International. Vandaag heeft Magna International rond 340 locaties wereldwijd met een omzet van meer dan 42 miljard dollar. Magna heeft meer dan 175.000 medewerkers in dienst.

Als fabrikant van voertuigonderdelen staat Magna International midden in de inkoopindustrie. Niet alleen moet het de artikelen aanschaffen die het nodig heeft om zijn producten te maken, het moet ook de voltooide onderdelen aan de voertuigfabrikanten leveren. Het bedrijf heeft zich ontwikkeld tot een innovatieve automotive supply chain specialist. Hierbij gebruikt Magna onder andere SAP software. Siegl: “Magna is al lange tijd een gebruiker van SAP software en services. Dit wordt ondersteund dor een shared service center (ssc) waar vijfhonderd medewerkers werken. Hierbij neemt Magna een vooruitstrevende rol in om nieuwe technologie te omhelzen. We zijn tenslotte een technologie bedrijf, dat zit in ons DNA.”

Uitdaging

De visie om snel gebruiken te maken van technologie die Magna helpt in zijn business werd vorig jaar toegepast toen het bedrijf zijn IT verder wilde gaan stroomlijnen. Dat was een uitdaging die Siegl en zijn team graag aanpakt: Er waren vijf verschillende systemen in alle regio's met verschillende processen en inefficiënties. Magna wilde net als veel andere organisaties de stap maken van CAPEX naar OPEX. Hierbij streeft Magna naar een lagere TCO door zijn hardware gerelateerde infrastructuur te elimineren waarbij meer middelen beschikbaar komen voor het ERP onderhoud en services. “De public cloud leek hierbij de beste oplossing”, aldus Siegl.

Oplossing

Magna ziet voordelen in de public cloud omdat SAP deels zelf financiële incentives daarvoor bood en omdat Magna zelf veel voordelen ziet om applicaties daarin te draaien, aldus Siegl. Daarom koos Magna voor een SAP S/ 4HANA Cloud toepassing met een scope op SaaS applicaties. Dat ging om applicaties voor onder andere finance, project services, logistics, order to cash, procure to pay en multi bank connectivity. Ook bood de toepassing integratie met Hyperion, Inuit en K2 applicaties, aldus Siegl. De implementie verloopt in fasen en naar tevredenheid aldus Siegl.

Resultaat

Met SAP S / 4HANA Cloud beschikt Magna over processtandaardisatie en -vereenvoudiging en samenhangende financiële en management accounting, aldus Siegl. De SAP cloud toepassing biedt incorporatie van innovaties op kwartaalbasis met voordelen voor de eindgebruiker. Dat zijn voordelen zoals een moderne user interface (UI), embedded analytics en Artificial Intelligence (AI). Magma heeft nu één wereldwijd financieel systeem dat is gebaseerd op een reeks financiële en best-practice-processen voor alle regio's wereldwijd, een algemene gegevensset en -standaardisatie, aldus Siegl. In boodschap naar andere IT-beslissers zoals CIOs, over het gebruikt van SAP S/4 HANA Cloud is positief. “Het draait niet technologie, maar om de ‘agilty’ die het SAP systeem altijd up to date houdt met de laatste functies zodat onze gebruikers altijd alle middelen tot hun beschikking hebben om hun werk te doen.”

Door: Witold Kepinski