Redactie - 23 september 2019

Beslissingen van de CIO raken de maatschappij

De digitale maatschappij is geen visie meer, maar realiteit. Beslissingen die een CIO neemt hebben meer impact dan alleen op de eigen organisatie, maar hebben wel een breder bereik. Het thema van Gartner Symposium/ITXpo dit jaar, Leading the Digital Society, weerspiegelt dat. We spraken hierover met Ed Gabrys.

Ed Gabrys is dit jaar voor de derde en laatste keer voorzitter tijdens Gartner Symposium/ITXpo. Op dit moment werkt hij al de volgende voorzitter in, die als een volledige ‘schaduw-voorzitter’ zal fungeren. En vlak na afloop van het Symposium beginnen de voorbereidingen voor het volgende jaar alweer. Allereerst met een uitgebreide evaluatie en inhoudelijk met het inventariseren van onderwerpen die de volgende editie een rol zouden kunnen spelen. Naarmate het event dichterbij komt gaat het tempo omhoog, worden de analisten er meer bij betrokken en wordt de keynote geschreven.

“Het is nogal een proces. Voordat ik er als voorzitter bij betrokken werd had ik eigenlijk geen idee van hoeveel ‘moving parts’ er waren bij zo’n enorm evenement. Eigenlijk zou je het kunnen beschrijven als ‘georganiseerde chaos’. Er zijn zoveel ideeën, zoveel dingen waar mensen over willen praten, dat er voortdurend aanpassingen worden gedaan.”

Leiderschap

Het thema laat in de loop der jaren een duidelijke ontwikkeling zien. “Wij richten ons op CIO’s, en de vragen waar zij mee te maken hebben gaan vooral over digitaal leiderschap. Enkele jaren geleden werd IT vooral geassocieerd met de back office, maar dat is steeds meer veranderd. Via front office naar disrupties van organisaties en branches. Maar ondertussen is het duidelijk dat het niet alleen gaat om disrupties op die gebieden, maar om disruptieve krachten die de hele maatschappij raken."

"Ontwikkelingen op het gebied van social media bijvoorbeeld, of een nieuwe manier van werken, of de manier waarop nieuwe generaties omgaan met technologie raken allemaal de rol die de CIO speelt, of hij nu werkt in de maakindustrie of bij de overheid. Zijn acties raken de maatschappij, en daar zullen we het in Barcelona over gaan hebben."

Keuzes

Het vakgebied waar Ed Gabrys zichzelf veel mee bezighoudt is leiderschap. “Het gaat om het maken van keuzes. Allereerst over de mate van digitalisering in een organisatie, maar ook over de impact die een CIO zelf wil hebben op de digitale maatschappij, erkennende dat technologie merkbaar effect heeft op zowel hun organisatie als de maatschappij. Die keuze ligt bij de CIO, en het is ook zaak hun executives mee te nemen in de keuzes die worden gemaakt. Want niet alleen de CIO, maar de hele organisatie heeft een grotere verantwoordelijkheid.

Neem een bedrijf in de maakindustrie dat IoT of geavanceerde analytics wil gebruiken, twee technologieën die in die sector al wijdverbreid zijn. Dan zou de CIO in eerste instantie kunnen denken dat dit allemaal niet zoveel effect zal hebben buiten de organisatie. Maar de beslissingen die je neemt over de inzet van deze technologie, in de producten en diensten die je levert, hebben wel degelijk impact op de maatschappij. Ook wat in de back office gebeurt, raakt de front office, en vaak de maatschappij daarbuiten.

Want mensen vertrouwen op technologie en ze verwachten dat het goed is wat ermee gedaan wordt. Maar beslissingen die je op technologiegebied neemt kunnen zowel bedoelde als onbedoelde neveneffecten hebben. Voor beide eventualiteiten is het goed om je voor te bereiden. En zelfs als de CIO niet op executive level zit spelen hun beslissingen een rol.

Kwaliteiten

Dat vraagt om een andere CIO. “Ik denk dat er niet één enkel CIO-profiel bestaat. Wat wel voor iedere CIO geldt, is dat leiderschapskwaliteiten belangrijk zijn. Vaak wordt in een binaire verdeling gesproken, tussen aan de ene kant technisch georiënteerde en aan de andere kant op mensen gerichte CIO’s. Ik denk dat beide kwaliteiten belangrijk zijn. Als je alles weet van technologie maar niet met mensen om kunt gaan heb je een probleem, maar dat geldt ook als je goed met mensen om kunt gaan en niets weet van de technologie. Het is mogelijk die twee te verbinden, en hoe je dat doet hangt voor een belangrijk deel af van de ambities van de CIO.

Ook andere executives, van CMO tot CEO, spelen hierin een belangrijke rol. Waar het vooral om gaat is ze zodanig te inspireren dat zij het zelf ook oppakken, en inzien wat technologie voor ze kan betekenen. Tijdens Symposium bijvoorbeeld zullen we het gaan hebben over het communiceren over AI met de board. Steeds meer organisaties zijn met allerlei varianten van AI bezig, en het is belangrijk dat ze begrijpen wat de impact zal zijn. Complexe technologie moet vertaald worden naar bruikbare ideeën voor de business. Bijvoorbeeld: hoeveel automatisering willen we inzetten en welke inzichten willen we eruit halen? Hoe vertaal je dat naar niet-technologische leiders? En de business zelf moet kijken naar de manier waarop ze AI neerzetten, en hoe ze omgaan met de verantwoordelijkheid die zij hebben.

Cultuur

Communicatie en cultuurveranderingen spelen een belangrijk rol in mijn eigen onderzoek. Want organisaties willen zich aanpassen aan de manier waarop technologie hun organisatie raakt. Ze willen ondernemender zijn, of meer opereren als een start up. Op het gebied van communicatie gaat het erom andere executives te overtuigen van het nut van technologie. Dat doe je onder meer door storytelling te gebruiken.

Wat storytelling betekent voor CIO’s is dat ze op een natuurlijke manier kunnen communiceren met anderen. “Mensen zijn van nature gericht op die verhalen. En het zijn geen technologieverhalen, het zijn de verhalen van de mensen zelf, waarmee je ze kunt laten zien wat die technologie voor ze betekent. We hebben daar concepten en voorbeelden voor, die CIO’s kunnen inzetten om hun verhaal te vertellen in de organisatie. Waar het altijd om gaat bij het communiceren van een boodschap is de vraag: wat wil je bereiken? Welk gedrag wil je veranderen? Welke aanname wil je veranderen? Als je niet één van die vragen kunt beantwoorden heeft het geen zin.”

 

Executive-People en Dutch IT-channel zijn mediapartner van Gartner IT Symposium Xpo. 

Schrijf je hier in met korting voor Gartner IT Symposium Xpo.