Redactie - 28 november 2020

OVV roept op afhankelijk van 112-systeem van één provider opnieuw te bekijken

OVV roept op afhankelijk van 112-systeem van één provider opnieuw te bekijken image

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) roept het ministerie van Justitie en Veiligheid op de afhankelijkheid van het 112-systeem van één telecomprovider opnieuw te beoordelen. Het systeem draait op het netwerk van KPN.

Dit schrijft de OVV in een brief gericht aan het ministerie. De onderzoeksraad wijst op de grote storing bij KPN op 24 juni 2019, waardoor 112 ruim drie uur nagenoeg onbereikbaar was. Naar aanleiding van deze storing is door drie partijen afzonderlijk onderzoek gedaan naar de (technische) oorzaken van de storing, de bereikbaarheid van hulpdiensten en de knelpunten bij hulpdiensten. De OVV startte in afwachting van de resultaten van deze onderzoeken geen eigen onderzoek. Deze rapporten zijn nu door de OVV geanalyseerd.

Afhankelijkheid van één provider

De onderzoeksraad stelt dat diverse zaken geen aandacht krijgen in het rapport. Zo wordt niet stilgestaan bij de afhankelijk van één provider voor het 112-alarmeringssysteem en de 'onwenselijke kwetsbaarheid' die dat oplevert. Ook is geen kritische analyse uitgevoerd van de 112-keten als geheel. De storing in juni 2019 laat echter net als eerdere storingen in 2015 en 2017 zien dat een storing in een onderdeel effect kan hebben op de keten als geheel.

Ook is de OVV kritisch over het feit dat de Inspectie Justitie en Veiligheid (Inspectie JenV), het Agentschap Telecom (AT) en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) los van elkaar onderzoek hebben gedaan naar de storing. De verschillende onderwerpen zijn daardoor niet in samengehang geanalyseerd.

KPN meldt in een reactie aan NU.nl dat het primair aan de overheid is om op aandachtspunten van de OVV te reageren. Daarnaast wijst de provider op verbeteringen die naar aanleiding van de storing werden doorgevoerd om herhaling te voorkomen. Meer over deze maatregelen is te vinden op de website van KPN.