Zweedse sustainability startup Worldfavor breidt uit naar Nederland
De Zweedse startup Worldfavor gaat van start met zijn Nederlandse activiteiten. Het duurzaamheidsplatform van de startup maakt het eenvoudig voor organisaties om duurzaamheidsdata op te vragen, te delen en toe te passen. Bedrijven beschikken hiermee over de benodigde inzichten om intern en binnen de complete waardeketen duurzaamheidsmaatregelen te treffen. Worldfavor komt hiermee tegemoet aan de groeiende behoefte van organisaties om stakeholders inzicht te bieden in hun duurzame besluitvorming.
Worldfavor is al een succes in Scandinavië. Het telt wereldwijd meer dan 20.000 gebruikers en biedt ondersteuning voor bedrijven als O'Neill, Spotify, Oatly, Nomad Foods en Nudie Jeans. Worldfavor wil zijn activiteiten nu uitbreiden naar andere Europese landen, te beginnen met Nederland.
Daar is een simpele reden voor: Nederland behoort tot de Europese landen die het beste scoren op het gebied van duurzaamheid. Het staat op de dertiende plaats in de Global Sustainability Index. Veel Nederlandse bedrijven proberen om op een zo duurzaam mogelijke manier te ondernemen. De Nederlandse overheid moedigt ondernemingen ondertussen sterk aan tot het volgen van de richtlijnen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) voor duurzaam ondernemerschap. Volgens de Sustainable Brand Index houden ook de Nederlandse consumenten zich steeds meer bezig met duurzaamheid en het klimaat.
Bedrijven staan tegelijkertijd onder toenemende druk om transparantie te bieden ten aanzien van hun duurzaamheidsinitiatieven en om de resultaten daarvan inzichtelijk te maken voor alle betrokkenen. Dit vindt zijn uiting in strengere wet- en regelgeving, en met name binnen de EU. Voorbeelden hiervan zijn de recentelijk voorgestelde Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), een richtlijn voor duurzaamheidsrapportage, en de Europese Green Deal.
Frida Emilsson (foto), medeoprichter en COO van Worldfavor, zegt: "Duurzaamheidsdata ligt vaak verspreid opgeslagen binnen organisaties en hun waardeketen. Het verzamelen en analyseren daarvan neemt steeds complexere vormen aan. Het inwinnen van informatie door het verzamelen van data is één ding, maar wat je vervolgens met die data doet is veel belangrijker. De mogelijkheid om op eenvoudige wijze samen te werken met collega’s en leveranciers, de duurzaamheidsinspanningen binnen je organisatie op te voeren en data te analyseren, te vergelijken, bij te houden en tot hapklare inzichten om te vormen zijn de belangrijkste voordelen van ons duurzaamheidsplatform. Dit maakt het mogelijk om praktische wijzigingen door te voeren die positieve resultaten opleveren.
Ondertussen vragen consumenten, stakeholders en overheden om bewijs van duurzaamheid. Een groen logo is niet langer voldoende. We zien deze bewustwording terug bij Nederlandse bedrijven. Tel hierbij de vele groene initiatieven op die in het land worden ontplooid en het wordt duidelijk dat dit een goed moment is om onze aanwezigheid hier te versterken."
Volgens het recentelijk door Worldfavor gepubliceerde onderzoeksrapport 'Navigating the Landscape of Sustainability Reporting' is rapporteren over duurzaamheid geen sinecure. Emilsson: "Veel bedrijven worden bij het opstellen van duurzaamheidsrapportage geconfronteerd met diverse uitdagingen. Uit ons onderzoek blijkt dat ze soms geen toegang hebben tot de data die ze nodig hebben. In de praktijk blijkt het ook een zeer tijdrovende aangelegenheid om inzicht te verwerven in de impact, risico’s en uitstoot van bedrijfsactiviteiten en om gefundeerde beslissingen te nemen. Daarnaast wordt het steeds lastiger om de wet- en regelgeving te doorgronden en daaraan te voldoen."
Worldfavor zorgt er met zijn wereldwijde netwerk voor dat organisaties in alle delen van de wereld toegang kunnen krijgen tot duurzaamheids- en compliance-data, zodat ze inzichten kunnen opdoen en delen. Zij zetten het platform van Worldfavor in om data te verzamelen (zoals uitstootgegevens), om hun duurzaamheidsinspanningen aan te laten sluiten op internationale kaders zoals GRI en sustainable development goals (SDG’s) en om zowel intern als binnen hun waardeketen voor een soepeler rapportageproces te zorgen. Het duurzaamheidsplatform van Worldfavor biedt jaarlijks ondersteuning voor talloze organisaties. Eén daarvan is het Europese hoofdkantoor van surfkleding- en surfboardmerk O’Neill. Zij gebruiken Worldfavor om de traceerbaarheid te vergroten voor elke schakel in de toevoerketen, deze effectiever te monitoren en relaties met toeleveranciers te verdiepen.
Renske Lambert, global manager Ocean Mission bij O' Neill, vertelt: "Om binnen onze waardeketen voor voortdurende optimalisatie te zorgen, moeten we ons overzicht op de betrokken productieprocessen verbeteren. Traceerbaarheid is een van de belangrijkste uitdagingen binnen de complexe wereldwijde toevoerketens van de kledingindustrie. We hebben onszelf de doelstelling gesteld om in 2025 te beschikken over 100% traceerbaarheid op onze Tier I- en Tier II-leveranciers."
Emilsson: "O'Neill is een goed voorbeeld van een bedrijf dat zijn verantwoordelijkheid neemt, de complexiteit van de materie ondervindt en een beroep op ons platform doet om de volgende stap in zijn duurzaamheidstraject te zetten. We zijn er trots op dat O’Neill voor Worldfavor heeft gekozen om het van ondersteuning te voorzien".