Google en Meta blokkeren advertenties van Russische staatsmedia

Russische staatsmedia mogelijk niet langer advertenties plaatsen via het advertentienetwerk van Google. Eerder besloot het Amerikaanse techbedrijven ook al dat Russische staatsmedia geen advertenties meer mogen plaatsen op YouTube. Ook Meta doet advertenties van Russische staatsmedia in de ban.
Google kondigt de blokkade aan in een verklaring aan onder meer CNN Business. De maatregel is een reactie op de Russische inval in Oekraïne. Het bedrijf meldt het 'monetiseren van door de Russische staat gefinancieerde media op onze platformen' tijdelijk te staken. Google zegt de situatie actief te monitoren op nieuwe ontwikkelingen en indien nodig verdere stappen te nemen.
In een eerdere verklaring meldde het bedrijf al dat Russische staatsmedia video's op YouTube niet langer mogen voorzien van advertenties. Ook stelt het bedrijf het aantal aanbevelingen van deze content 'significant te beperken'.
Ook Meta weigert advertenties
Meta meldde afgelopen vrijdag eveneens dat Russische staatsmedia niet langer advertenties mogen plaatsen op zijn platform. Nathaniel Gleicher, head of security policy bij Meta, meldde op Twitter dat het bedrijf daarnaast labels blijft plaatsen bij content geplaatst door deze media.
De Russische overheid kondigde op dezelfde dag een gedeeltelijke blokkade van Facebook in Rusland aan. Het platform maakt zich volgens de Russische overheid schuldig aan onrechtmatig censuur. Meta schendt volgens het Russische ministerie van Communicatie hiermee de rechten en vrijheden van Russische burgers zou schenden. In een reactie hierop meldde Meta's Nick Clegg, global affairs president, dat Rusland het bedrijf had opgedragen te stoppen met 'onafhankelijke factchecking en labelling' voor vier Russische mediaorganisaties. Dit weigert het bedrijf, meldt Clegg.