Online marketingbedrijf moet dwangsom betalen aan ACM wegens misleiding

Online marketingbedrijf Allfree moet een dwangsom van 89.000 euro betalen aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) wegens het misleiden van consumenten. Allfree biedt misleidende websites voor slotenmakers en andere spoeddiensten aan.
Allfree bouwt websites en maakt voor deze websites ook reclame. Bedrijven kunnen zich aanmelden bij Allfree om tegen betalen via de websites van Allfree consumenten te werven voor hun eigen diensten. Het gaat daarbij onder meer om diverse aanbieders van spoeddiensten, waaronder slotenmakers. De ACM eiste in juli 2021 al dat Allfree stopte met het online misleiden van consumenten die een slotenmaker of andere spoeddienst zoeken. Het bedrijf kreeg tot eind september de tijd om de websites aan te passen.
Dwangsom
Concreet moest het bedrijf op zijn websites informatie over de aanbieder vermelden, en duidelijk en eerlijk zijn over de rol van de aanbieder en dienst. Ook moest het stoppen met onterechte vermeldingen van keurmerken. Indien het bedrijf hieraan geen gehoor gaf, moest het tien weken lang een dwangsom per week betalen. Aangezien het bedrijf aan het einde van deze tien weken nog niet was gestopt met de misleidende websites, kondigt de ACM nu aan de maximale dwangsom te innen.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Consumenten mogen niet worden misleid. En al helemaal niet als ze in een spoedsituatie zitten en daarmee extra kwetsbaar zijn. Allfree heeft wel aanpassingen gedaan, maar is ook doorgegaan met misleidende websites. We hebben meerdere keren laten weten dat er nog werk aan de winkel was. En dat de dwangsom elke week op zou lopen. Nu is het tijd om de dwangsom ook te innen. Tegelijkertijd blijven we dit bedrijf volgen en gaan we mogelijk nieuwe stappen nemen om het bedrijf te dwingen de websites aan te passen. Dat is uiteindelijk het beste voor de consument.”
Verbijstering en onbegrip bij Allfree
Allfree meldt in een reactie met verbijstering en onbegrip kennis te hebben genomen van de dwangsom die de ACM oplegt. Directeur Kars Potze: “Nadat de ACM ons in 2021 heeft geïnformeerd over vermeende onjuistheden op onze websites, hebben wij er alles aan gedaan om de gewenste aanpassingen door te voeren. De ACM wil echter niet concretiseren op welke van onze meer dan tweeduizend websites ze hun claim nu nog baseren.”
De organisatie wijst er onder meer op dat sinds haar oprichting nooit een schriftelijke klacht is ingediend over misleiding of oplichting van klanten als gevolg van haar diensten, of die van haar klanten. Ook is volgens Allfree online nergens eenmelding te vinden dat consumenten door Allfree zijn misleid of opgelicht. Ook stelt het marketingbedrijf dat 'al het mogelijke' is gedaan om aan de richtlijnen van de ACM te voldoen.
Allfree erkent dat er misstanden voorkomen in de online consumentenmarkt, en dat er diverse websites zijn die wel nadrukkelijk misleiden en tegen de richtlijnen van de ACM opereren dan wel oplichting door bedrijven faciliteren. Potze: “Alleen als de ACM tegen deze partijen optreedt, kunnen we de gehele markt beter maken. Wij willen graag samen met de overheid optrekken om online consumentenmisleiding te voorkomen, en alle medewerking verlenen om consumenten en bedrijven zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dat beogen we al twintig jaar.”
De volledige verklaring van Allfree is hier beschikbaar.