Bechtle richt zich op nieuwe klantgroepen in e-commerce

Bechtle breidt het centrale webplatform bechtle.com verder uit. Het grootste Duitse IT-systeemhuis wil zijn e-commerce-activiteiten verder versterken en een nieuwe klantendoelgroep aanboren. Na een succesvolle testfase breidt Bechtle zijn assortiment nu uit naar bedrijven met maximaal ongeveer 50 medewerkers, die voorheen geen deel uitmaakten van het klantenspectrum. Bechtle wil de komende jaren de mogelijkheden voor autonoom ondernemen via het online platform voor deze nieuw aangeschreven bedrijven flink uitbreiden. Deze strategie geldt overigens niet voor de Nederlandse markt.
“Hoewel we de afgelopen jaren onze internationale klantenondersteuning in ons IT e-commerce segment hebben uitgebreid, boren we nu verder groeipotentieel aan. We zien hier een geweldige kans om tal van kleine bedrijven en start-ups een beproefd inkoopplatform voor hun corporate IT aan te bieden dat goed ingeburgerd is op de markt”, zegt Jürgen Schäfer, bestuurslid voor IT E-Commerce bij Bechtle AG.
In de directe verkoop van Bechtle werkt een gespecialiseerd team er nu aan om bedrijven tot 50 medewerkers in staat te stellen om via een Duits IT-platform snel en efficiënt IT in te kopen, volledig autonoom - dus zonder advies of persoonlijk contact. Alexander Schweitzer, directeur van Bechtle direct Duitsland, nam begin 2023 de verantwoordelijkheid voor de nieuwe klantdoelgroep over: “Het is interessant om ons aanbod en de manier waarop we klanten aanspreken opnieuw op elkaar af te stemmen. Vergeleken met IT-inkopers van middelgrote bedrijven of in grote bedrijven, hebben verantwoordelijken in kleinere bedrijven een veel minder uitgesproken behoefte aan persoonlijk contact en behoefte aan advies, vooral als het gaat om hardware”, legt de 41-jarige uit.
Ook in het nieuwe klantensegment vertrouwt Bechtle op een sectoroverschrijdende aanpak. Tijdens de testfase, die meer dan een jaar duurde, schaften een grote verscheidenheid aan bedrijven, van medische praktijken tot advocatenkantoren en agentschappen tot ambachtelijke bedrijven en technologische start-ups, hun IT aan via het Bechtle-platform. “Ook met onze vaste klanten hebben we uitstekende ervaringen met deze uitgebreide branchedekking. Een voordeel is bijvoorbeeld het balancerende effect bij conjuncturele schommelingen”, zegt Alexander Schweitzer.
Bij de verdere ontwikkeling van het platform profiteert Bechtle van jarenlange ervaring in e-commerce. Het IT-bedrijf, dat 40 jaar geleden in Heilbronn werd opgericht, verwerkte al in 1997 zijn eerste online bestelling. Sindsdien heeft de business in IT e-commerce zich zeer succesvol ontwikkeld. In het boekjaar 2021 bedroeg de omzet alleen al in dit subsegment bijna 2 miljard euro.
De nieuwe e-commerce strategie geldt overigens niet voor de Nederlandse markt.