Witold Kepinski - 04 april 2023

Royal HaskoningDHV en Lynxx tekenen raamcontract met ProRail

Het Nederlandse spoornetwerk kan de verwachte groei nauwelijks aan. ProRail verwacht rond 2030 30% meer reizigers en 50% meer goederen per trein te vervoeren. Daarom is, naast uitbreiding, ook het slimmer en intensiever benutten en onderhouden van het spoornet noodzakelijk. En dat kan, met een datagedreven aanpak. Royal HaskoningDHV gaat ProRail daarbij ondersteunen, samen met partner Lynxx. Het eerste project: analyses gericht op de uitbreiding van het stroomnet voor het treinverkeer, te midden van de energietransitie.

Royal HaskoningDHV en Lynxx tekenen raamcontract met ProRail image

Arjen Boersma, Directeur ICT ProRail: "Het inzetten van data analytics krijgt voor ProRail extra meerwaarde wanneer de datagedreven aanpak gepaard gaat met gedegen spoorse kennis. Dat is precies wat Royal HaskoningDHV biedt en wat ons helpt om ook de komende jaren nog beter te werken aan de tevredenheid van reizigers, verladers en onze omgeving."

ProRail wil meer en meer richting datagedreven werken om de opgaven van de komende jaren efficiënt en doelgericht aan te pakken en gebruikt hiervoor het eigen op MS Azure gebaseerde Big Data Analytics Platform (BDAP). ProRail heeft meer capaciteit en expertise nodig om proof-of-concepts en pilots via data analytics op te schalen en in de praktijk toe te passen. Dat wil ProRail samen met marktpartijen oplossen, via een raamovereenkomst voor minimaal vier jaar. Royal HaskoningDHV werd, samen met partner Lynxx, als een van de vier partijen geselecteerd.

Domeinkennis en data science

Van de vier gecontracteerde partijen is Royal HaskoningDHV het enige ingenieursbureau, dankzij de combinatie van kennis en ervaring in het spoordomein met de gewenste expertise in data science. Dat integrale aanbod komt onder meer samen in de Digital Twin- technologie die Royal HaskoningDHV toepast in het zelfgebouwde model van het Nederlandse spoornetwerk, waarin de actuele spoorinfrastructuur, alle stations, de dienstregeling en de in gebruik zijnde materieeltypes van ProRail en de Nederlandse vervoerders wordt weergegeven. Zo kan Royal HaskoningDHV bijvoorbeeld simulaties uitvoeren en scenario’s testen voor aanpassing van de dienstregeling.

Meer en slimmere stroom

Ook ProRail heeft last van de krapte op het stroomnet. Niet op elk baanvak kunnen treinen met de gewenste snelheid rijden en de energievraag zal verder toenemen. Data analytics kan ProRail helpen om het gedateerde stroomnetwerk (de tractie-energievoorziening) slimmer te benutten en beheren. Ook de impact van uitbreiding en vernieuwing kan worden gesimuleerd. Dat is de focus van het project PowerAll, waaraan Royal HaskoningDHV en Lynxx in opdracht van ProRail als eerste aan gaan werken. Het project levert ook een bijdrage aan de smart grid-discussie in Nederland. Daarbij gaat het onder meer om het slim rekening houden met piekmomenten van zeer uiteenlopende stroomvragers, zowel in tijd als geografisch.

Anton van der Sanden, Royal HaskoningDHV: "Het potentieel van meer datagedreven werken kan gamechanging zijn voor de spoorsector. Het maakt slimmere operaties en efficiënter assetmanagement mogelijk. Daarnaast kan het een soepele energietransitie faciliteren. We zijn er trots op dat we door ProRail zijn ingeschakeld om de competentie van advanced data analytics in de komende vier jaar vorm te geven."