AFM kritisch op Nederlandse webshops die producten op afbetaling verkopen
Nog altijd laten honderden Nederlandse webshops klanten producten kopen op afbetaling, blijkt uit gegevens van Klarna en Riverty. Beide partijen zijn aanbieders van diensten voor kopen op afbetaling. Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil meer wetgeving om de werkwijze tegen te gaan.

Het Zweedse Klarna telt ruim 500 Nederlandse bedrijven als klant. Het gaat daarbij om een breed scala aan partijen, variërend van kledingwinkels en meubelzaken tot elektronicaverkopers en slijterijen. Onder de klanten zitten grote namen, zoals IKEA, Beter Bed en H&M. "We bieden onze online klanten de mogelijkheid om meubels en producten uit te proberen", zegt een woordvoerder van Ikea tegen NOS. "Bij twijfel of een verkeerde inschatting kan het artikel worden geretourneerd en wordt de factuur geannuleerd."
Ook honderden Nederlandse klanten bij Riverty
Ook Riverty, de op een na grootste speler in Nederland op de markt voor kopen op afbetaling, telt veel Nederlandse klanten. In totaal maken ruim honderd Nederlandse partijen gebruik van Riverty. Denk daarbij aan BCC, Blokker en Scapino.
De AFM waarschuwt in zijn jaarverslag voor risico's die verbonden zijn aan de werkwijze. Zo merkt de toezichthouder op dat de kosten voor te laat betalen vaak onduidelijk zijn, en mogelijk in strijd met de wet. Ongeveer een op de vijf gebruikers zou niet op tijd betalen, met een boete en incassokosten tot gevolg. De AFM berekent dat de inkomsten tussen de 20 en 40 procent van de totale omzet bedragen.
Het feit dat bedrijven als Klarna en Riverty verdienen aan wanbetalers is de AFM een doorn in het oog. Zo zouden de aanbieders hierdoor gebaat zij bij onduidelijkheid over de betaaltermijn een aanmaningskosten. Dit kan leiden tot financiële problemen bij gebruikers.