Witold Kepinski - 16 mei 2023

Boekhoudsoftware Tellow introduceert GPT-4 aangedreven chatbot

Boekhoudsoftware aanbieder Tellow in Nederland kunstmatige intelligentie om ondernemers te helpen met vraagstukken over administratie, boekhouden en belastingen. De door GPT-4 aangedreven chatbot “Ava” is na een bèta nu live voor alle gebruikers. De eerste evaluaties zijn positief, gebruikers vinden kwaliteit van de antwoorden evengoed als de conventionele hulp van supportmedewerkers of boekhouders zo meldt Tellow.

Boekhoudsoftware Tellow introduceert GPT-4 aangedreven chatbot image

Boekhoudsoftware Tellow kondigt de implementatie aan van ChatGPT kunstmatige intelligentie (AI) voor het beantwoorden van vraagstukken over administratie, boekhouden en belastingen.

Klanten kunnen vanaf heden vragen stellen aan de chatbot “Ava”, die getraind is op alle historische kennis en ervaring van het support team en boekhouders van Tellow. Ava, gebruikmakend van het GPT-4 algoritme, kan complete gesprekken voeren met klanten, complexe vragen begrijpen, verhelderende vragen stellen en ingewikkelde onderwerpen duidelijk en op een menselijke toon uitleggen. Klanten krijgen in een paar seconden antwoord op al hun boekhoudvragen. Ava is na een succesvolle bèta periode nu toegankelijk voor alle gebruikers.

Betrouwbaarheid
Ava is zelflerend, in tegenstelling tot de vele chatbots in Nederland, waarbij reacties nog handmatig door een mens moeten worden samengesteld. Ava leert alles wat het nodig heeft uit de bestaande kennis en ervaring van Tellow supportmedewerkers en boekhouders, en kan autonoom vragen beantwoorden. Antwoorden kunnen citaten en links naar bronnen bevatten, zodat klanten op antwoorden kunnen vertrouwen zonder dat er een supportmedewerker tussenbeide hoeft te komen. Als een menselijke interactie nodig is, kan Ava moeilijkere vragen ondubbelzinnig maken en ze naadloos doorgeven aan supportmedewerkers of boekhouders van Tellow.

Geen onderscheid tussen mens en machine
Ava wordt goed ontvangen door de gebruikers van Tellow. In evaluaties geven gebruikers aan het fijn te vinden dat ze 24 uur per dag, zeven dagen per week, een antwoord kunnen krijgen op hun vragen. De kwaliteit van antwoorden wordt ook hoog gescoord, ook voor complexe boekhoudvragen. Ava kan de vragen goed interpreteren, waarna razendsnel alle kennis en supportervaring doorgenomen wordt om een antwoord te geven. Gebruikers gaven aan dat ze nagenoeg geen onderscheid konden vinden in kwaliteit tussen een menselijk antwoord van een boekhouder en een antwoord door kunstmatige intelligentie gegenereerd antwoord.

“Wij zijn trots op de positieve resultaten van Ava, onze gebruikers waren boven verwachting blij met de snelheid en kwaliteit van de antwoorden.” zegt Thomas Vles, CEO van Tellow: “Bij Tellow willen we onze klanten altijd het beste bieden, en dat is nu deze technologie. Veel partijen zetten AI in als kostenbesparing, maar het is juist een toepassing die veel meer kan doen voor je klanten.”

Ervaring met machine learning
Tellow gebruikt al jaren kunstmatige intelligentie (AI) om aankoopfacturen van haar klanten uit te lezen en automatisch te boeken. Deze machine learning technologie verbetert zichzelf continu en is op dit moment in staat ruim 84% van de door gebruikers ingestuurde bonnen foutloos uit te lezen én te boeken op de juiste grootboekrekening. De stap om AI breder te implementeren voor andere doeleinden is een logische stap. Ava helpt klanten tijd te besparen om een betrouwbaar en nauwkeurig antwoord te krijgen op vragen over bijvoorbeeld hun belastingaangiften.