Oud-medewerker callcenter lekt data VodafoneZiggo in Telegram-groep
VodafoneZiggo is getroffen door een datalek. Een oud-medewerker van een callcenter deelden gegevens van klanten van het bedrijf in een Telegram-groep.

Dit bevestigt VodafoneZiggo tegenover het AD. Zo'n zestig klanten zijn door de telecomprovider gewaarschuwd voor het datalek. Details zijn niet bekend gemaakt. Wel is duidelijk dat de betrokken medewerker niet meer werkzaam is voor het callcenter waarmee VodafoneZiggo samenwerkt.
De provider meldt aangifte te hebben gedaan bij de politie en melding te hebben gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Reactie VodafoneZiggo
VodafoneZiggo meldt in een reactie: "Het betrof een diefstal van data
bij een externe partner, waarbij informatie van (voormalige) klanten
van Ziggo betrokken is. Deze partner verzorgt callcenterdiensten voor
ons.
Er is hier geen sprake van een tekortkoming in onze
computersystemen, er is willens en wetens door een oud-medewerker
misbruik gemaakt van zijn legitieme toegang. Hij heeft de verkregen data
gedeeld in een Telegram groep.
Het betreft hier 60 klanten
waarvan we de gegevens hebben kunnen bevestigen, inclusief het feit dat
deze informatie afkomstig is uit 1 van onze systemen. Afgelopen vrijdag
zijn we gestart met het persoonlijk (telefonisch) informeren van deze
klanten.
Wij hebben aangifte gedaan bij de politie en dit gemeld
bij Autoriteit Persoonsgegevens. Deze medewerker is inmiddels niet meer
werkzaam bij deze externe partner."