Redactie - 30 mei 2023

Oud-medewerker callcenter lekt data VodafoneZiggo in Telegram-groep

VodafoneZiggo is getroffen door een datalek. Een oud-medewerker van een callcenter deelden gegevens van klanten van het bedrijf in een Telegram-groep.

Oud-medewerker callcenter lekt data VodafoneZiggo in Telegram-groep image

Dit bevestigt VodafoneZiggo tegenover het AD. Zo'n zestig klanten zijn door de telecomprovider gewaarschuwd voor het datalek. Details zijn niet bekend gemaakt. Wel is duidelijk dat de betrokken medewerker niet meer werkzaam is voor het callcenter waarmee VodafoneZiggo samenwerkt.

De provider meldt aangifte te hebben gedaan bij de politie en melding te hebben gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. 

Reactie VodafoneZiggo

VodafoneZiggo meldt in een reactie: "Het betrof een diefstal van data bij een externe partner, waarbij informatie van (voormalige) klanten van Ziggo betrokken is. Deze partner verzorgt callcenterdiensten voor ons.

Er is hier geen sprake van een tekortkoming in onze computersystemen, er is willens en wetens door een oud-medewerker misbruik gemaakt van zijn legitieme toegang. Hij heeft de verkregen data gedeeld in een Telegram groep.

Het betreft hier 60 klanten waarvan we de gegevens hebben kunnen bevestigen, inclusief het feit dat deze informatie afkomstig is uit 1 van onze systemen. Afgelopen vrijdag zijn we gestart met het persoonlijk (telefonisch) informeren van deze klanten.

Wij hebben aangifte gedaan bij de politie en dit gemeld bij Autoriteit Persoonsgegevens. Deze medewerker is inmiddels niet meer werkzaam bij deze externe partner."