Witold Kepinski - 09 juni 2023

Eurofiber meldt meer omzet over boekjaar 2022

In 2022 behaalde de Eurofiber Group een omzet van 245 miljoen euro, een stijging van 13% ten opzichte van 2021. Winst of verlies cijfers worden niet gegeven.

Eurofiber meldt meer omzet over boekjaar 2022 image

Eurofiber rolde meer dan 66.700 kilometer uniek glasvezelnetwerk uit en bezit 11 datacenters in Nederland, België en Frankrijk.

In 2022 implementeerde Eurofiber zijn glasvezelnetwerk in een recordtempo, wat blijkt uit 125 miljoen aan glasvezelnetwerkgerelateerde investeringsuitgaven, waarvan 85 procent rechtstreeks verband hield met bestellingen van nieuwe en bestaande klanten.

In 2022 heeft Eurofiber van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de opdracht gekregen om E-VPN datacommunicatiediensten te leveren tussen de Nederlandse luchthavens waar LVNL de luchtverkeersleiding beheert. Het project omvat de aanleg, uitbreiding en onderhoud van glasvezelinfrastructuur waar nodig. De betrokken luchthavens zijn Schiphol, Rotterdam, Maastricht, Lelystad en Groningen.

Bovendien voltooide Eurofiber een aan duurzaamheid gekoppelde herfinanciering van € 1,5 miljard ter ondersteuning van verdere netwerkuitbreiding in heel Europa. De faciliteiten en de bijbehorende hedging hebben duurzaamheidsprikkels in lijn met het duurzaamheidsprogramma van Eurofiber, dat onder meer maatregelen omvat die zullen leiden tot een CO2-reductie van 50% in 2025 (vergeleken met 2021), waarmee het bedrijf zijn gestelde doel van 100% klimaatbestendig tegen 2030, evenals maatregelen inzake genderevenwicht.

Voor deze faciliteit ontving Eurofiber onlangs de GlobalCapital's Sustainability Linked Loan of the Year Award, een van de toonaangevende informatiebronnen van de internationale kapitaalmarkten. Deze prestigieuze prijs werd toegekend na een peiling onder partijen op de financiële markten.

Vooruitzichten voor 2023
In 2023 zal Eurofiber haar activiteiten verder laten groeien, zowel organisch als anorganisch, en zal het zich blijven richten op toonaangevende klanttevredenheid.

Voortbouwend op eerdere overnames heeft Eurofiber haar positie op de Franse B2B-telecommarkt verder versterkt door de overname van B2B-telecomaanbieders Appliwave en Avelia, uitbreiding van haar Franse voetafdruk naar Parijs, Lyon, Annecy en Reims, en toevoeging van netwerken met een totale lengte van meer dan 2.600 kilometer . Het backbone-netwerk bestrijkt heel Frankrijk en strekt zich uit tot Duitsland.

Het ESG-programma van Eurofiber moet leiden tot een CO2-reductie van 50 procent in 2025 ten opzichte van 2021, met als doel om in 2030 100 procent klimaatneutraal te zijn. Om dit te bereiken werkt Eurofiber aan verschillende duurzaamheidsinitiatieven, zoals het gebruik van alleen duurzaam opgewekte elektriciteit, een leasebeleid met 100 procent elektrisch rijden, het terugdringen van het energieverbruik in de toeleveringsketen en het vergroten van de circulariteit van producten. Met de belangrijkste leveranciers worden manifestafspraken gemaakt om te komen tot CO2-neutrale aanleg en onderhoud van het Eurofiber-netwerk en om verpakkingsmateriaal te verminderen. Er worden voortdurend nieuwe mogelijkheden onderzocht om apparatuur te hergebruiken.

Volgens de laatste duurzaamheidsbeoordeling van EcoVadi heeft Eurofiber Nederland een gouden status behaald. Met deze gouden status bereiken de ESG-initiatieven van Eurofiber wereldwijd de top 5% best presterende bedrijven op een totaal van 100.000 beoordeelde bedrijven.