Witold Kepinski - 09 augustus 2023

Tata Consultancy Services boekt meer omzet en winst in Q1

Tata Consultancy Services (TCS) rapporteerde onlangs de financiële resultaten voor Q1, eindigend op 30 juni 2023.

Tata Consultancy Services boekt meer omzet en winst in Q1 image

De omzet van TCS over het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar bedraagt  7,226 miljard dollar, dat is een groei van 6,6 procent.

De netto winstmarge van bedraagt 1,347 miljard dollar, een  groei van 10,6 procent en een| nettomarge van 18,6 procent.

K Krithivasan (foto, Chief Executive Officer en Managing Directo van TCS meldt: “Het is zeer bevredigend om het nieuwe boekjaar te beginnen met een reeks belangrijke contracten. We blijven vertrouwen in de vraag naar onze diensten op de langere termijn, gedreven door de opkomst van nieuwere technologieën. We investeren al vroeg in het opbouwen van capaciteiten op schaal voor deze nieuwe technologieën en in onderzoek en innovatie, zodat we maximaal kunnen deelnemen aan deze kansen.”

Hoogtepunten Q1

Industrieën: De groei werd aangevoerd door Life Sciences en Healthcare, met een groei van 10,1%, gevolgd door de Manufacturing-sector, die met 9,4% groeide. BFSI groeide met 3%, Retail & CPG met 5,3%, Technology & Services met 4,4% en Communications & Media met 0,5%.

Markten: Van de grote markten voerde het Verenigd Koninkrijk de groei aan met 16,1%; Noord-Amerika groeide met 4,6% en Continentaal Europa groeide met 3,4%. In de opkomende markten groeiden het Midden-Oosten en Afrika met 15,2%, India met 14%, Latijns-Amerika met 13,5% en Azië-Pacific met 4,7%.

Services: Klanten blijven herprioriteren en geven de voorkeur aan bedrijfskritische projecten en projecten met een snellere ROI. Kostenoptimalisatie, consolidatie van leveranciers en geïntegreerde operationele activiteiten staan hoog op de prioriteitenlijst. Verbeterde flexibiliteit, veerkracht en het leggen van een solide basis blijven de drijvende kracht achter transformatie-initiatieven. De groei werd aangevoerd door modernisering van de cloud, cyber beveiliging, IoT en digitale engineering. Er is veel interesse vanuit verschillende sectoren om samen met TCS te werken aan generatieve AI-gebruikscases rond productiviteitsverbetering, content creatie en het verrijken van klant interacties met gepersonaliseerde ervaringen. TCS ondersteunt deze eerste initiatieven via zijn co-innovatie kaders.
TCS is van mening dat het volledige potentieel van generatieve AI het beste kan worden benut door middel van bedrijfsbrede initiatieven die business, juridische aspecten, risico's en compliance, onderzoek en innovatie omvatten, in plaats van het implementeren van meerdere specifieke oplossingen. TCS heeft een adviesdienst gelanceerd om klanten te helpen bij het ontwikkelen van een alomvattende visie, strategie, business case en plan voor het bedrijfsbreed toepassen van generatieve AI.

Consulting, diensten integratie en digitale transformatie: Klanten bleven investeren in ERP-cloud platformen gericht op e-commerce, klantervaring, digitale werkplek en analytics, transformatie van beveiligingsactiviteiten om de effectiviteit, observeerbaarheid en dekking te verbeteren en om design-geleide innovatie, CX-transformatie en productietransformatie te stimuleren. TCS Crystallus™ heeft geholpen om een aantal van deze transformatietrajecten te versnellen en de snelheid om waarde te creëren te verhogen. De cyberbeveiligingsdiensten zagen een versnelling, geholpen door klanten die het TCS Cyber Defense-platform kozen voor hun NextGen SecOps. TCS Interactive zag tractie rond digitale marketing met real time inzichten, evenals initiatieven rond digitale handel om digitale verkoop te stimuleren en de klantervaring te verbeteren. TCS Clever Energy™ blijft goede belangstelling genieten omdat klanten hun net zero-plannen nastreven. Op het gebied van digitale engineering blijft TCS deelnemen aan uitgaven van klanten voor nieuwe productontwikkeling en EV-laadinfrastructuur.


Diensten rond cloudplatforms: Klanten blijven investeren in het bouwen van een sterk cloudfundament voor bedrijfsinnovatie. Cloudmigratie, datamodernisering en applicatiemodernisering in combinatie met nieuwe digitale technologieën zoals AI blijven de groei stimuleren. De investeringen van TCS in het verdiepen van competenties en het opbouwen van nieuwe mogelijkheden hebben goede resultaten opgeleverd. TCS is lanceringspartner voor de hyperscalers in meerdere nieuwe technologielanceringen, waaronder generatieve AI. TCS heeft ongeveer 148.000 werknemers met hyperscaler-cloudcertificeringen, een van de hoogste aantallen in de sector. In het eerste kwartaal won het de 2023 Partner of the Year awards van Microsoft in vijf categorieën.


Cognitieve bedrijfsprocessen: Klanten richtten zich op het verbeteren van de werknemerservaring, het transformeren van infrastructuuractiviteiten met behulp van MFDM en consolidatie van leveranciers. De belangstelling van klanten voor transformaties van operationele modellen onder leiding van Cognix blijft zeer groot. Ook was er veel vraag naar de implementatie van het Integrated Operations-model van TCS, met AI-gestuurde business commandocentra, die business owners meer zichtbaarheid en veerkracht bieden in hun gehele operations stack.

Belangrijkste EU hoogtepunten

DAMEN Shipyards, een toonaangevend scheepsbouw- en engineeringconglomeraat, gevestigd in Nederland, heeft zijn strategische samenwerking met TCS op het gebied van applicatie beheerdiensten uitgebreid naar de kernthema's digitalisering, klantervaring, operationele uitmuntendheid en duurzaamheid. Als onderdeel van de overeenkomst zal TCS technologische transformaties stimuleren door middel van intelligente automatisering, rapid prototyping, standaardisatie en kwaliteitsbeheer en zal het de implementatie van DevOps en IT-modernisering van het applicatielandschap op een naadloze, schaalbare en veilige manier mogelijk maken.

TCS is geselecteerd door een grote Europese luchtvaartgroep om alle workloads naar de cloud te migreren en de IT-infrastructuuractiviteiten van de werkmaatschappijen te beheren. TCS zal end-to-end beheerde hybride clouddiensten leveren, waaronder multimodale cloud activiteiten, AIOps, FinOps en SRE. Dit zal een grotere bedrijfsflexibiliteit, snellere time-to-market en verbeterde klantervaring mogelijk maken.

In opdracht van Standard Life International DAC, een volledige dochteronderneming van de Phoenix Group, zal TCS haar bedrijfsmodel transformeren en de klantervaring voor haar polishouders in Europa te verbeteren, met behulp van het TCS Digital Platform for Life and Pensions, dat draait op TCS' platform BaNCS. TCS gaat een customer operations center opzetten in Duitsland en een toekomstbestendig digitaal platform voor Leven en Pensioenen voor Duitsland en Oostenrijk. Als onderdeel van de transformatie zal TCS uitgebreide, omnichannel, journey-based digitale ervaringen creëren voor polishouders en adviseurs.

DIC Awards BW tm 21-10-2024 Dutch IT Golf Cup BW tm 16-09-2024
DIC Awards BN tm 21-10-2024