Roofkunst tentoonstelling met virtual reality experiences en 3-D modellen
Van 14 september 2023 tot en met 7 januari 2024 organiseert het Mauritshuis, in samenwerking met de Stiftung Humboldt Forum im Berliner Schloss, het Stadtmuseum Berlin, het Ethnologisches Museum en het Museum für Asiatische Kunst der Staatlichen Museen zu Berlin, de innovatieve tentoonstelling Roofkunst – 10 verhalen. Bezoekers worden meegenomen in verhalen rondom roofkunst uit drie periodes: koloniale roofkunst, de kunstroof door Franse revolutionairen in 1795 en door nazi’s geroofde kunst van Joodse eigenaren. Tien casestudies vertellen over het verleden en de toekomst van objecten uit de collecties van het Mauritshuis, drie Berlijnse musea (Ethnologisches Museum, Stadtmuseum, Gipsformerei) en het Musée des beaux-arts (Rennes, Frankrijk). Voorjaar 2024 opent de tentoonstelling in het Humboldt Forum in Berlijn.

Gastcurators |
Gastcurators Eline Jongsma en Kel O’Neill: De tentoonstelling Roofkunst - 10 verhalen biedt zowel een verzameling betwiste objecten, als een visie op een mogelijke toekomst voor deze objecten: een wereld waarin musea openlijk de confrontatie aangaan met de thema's buit en teruggave. Alle aspecten van de discussie komen onbevreesd en openlijk aan de orde. Van de persoonlijke en politieke impact van het behouden van geroofde werken in museumcollecties, tot de filosofische en ethische dilemma's die ontstaan door het maken en tentoonstellen van (digitale) replica's. In het museum van onze verbeelding zijn vorm en inhoud onlosmakelijk met elkaar verbonden en komen rechtvaardigheid en esthetiek beiden tot hun recht. |
Andere wereld Zowel de vormgeving als de inhoudelijke storytelling zijn essentieel voor de achterliggende gedachte van de tentoonstelling: bezoekers een blik bieden op de beladen geschiedenis van deze museale objecten, en een mogelijke toekomst van roofkunst en restitutie. Jongsma+O’Neill onderzoeken hoe het toekomstige museum er uit zou zien nadat (een deel van) de collectie is teruggegeven. In de tentoonstelling wordt ook nagedacht over objecten die naar alle waarschijnlijkheid niet teruggegeven (kunnen) worden. Van deze objecten kan de geschiedenis nooit meer geheel worden achterhaald of zijn geen rechtmatige eigenaren meer aan te wijzen. |
Grenzen |
Objecten in de tentoonstelling (selectie) Het Mauritshuis heeft in de collectie een schilderij van Rembrandt (Zelfportret, 1669) dat in de Tweede Wereldoorlog werd geroofd van de Joodse familie Rathenau. Bedoeling was het schilderij op te nemen in het (nooit gerealiseerde) Führermuseum van Adolf Hitler. Na de bevrijding in 1945 troffen de geallieerden dit schilderij aan in een zoutmijn in Oostenrijk. De nazi’s brachten daar in de tunnels een immense hoeveelheid geroofde kunstschatten bijeen. De Rembrandt werd na de Tweede Wereldoorlog teruggegeven aan de familie Rathenau en het Mauritshuis kocht het schilderij in 1947 aan, met steun van de Vereniging Rembrandt en particulieren. In de tentoonstelling is een video te zien waarin je de creatie kunt volgen van een 3D model van het kanon van Kandy. Dat model is opgeslagen op de harddisk in de vitrine. Het origineel is een sierkanon dat in 1765 werd buitgemaakt in het paleis van Kandy, gelegen in het binnenland van Sri Lanka (Ceylon). De kustgebieden van het eiland werden toen al ruim 100 jaar bezet door de Nederlandse VOC, die daar vooral profiteerde van de kaneelhandel. Het kanon werd verscheept naar Nederland en werd daar opgenomen in de verzameling van stadhouder Willem V. Toen Franse revolutionaire troepen zijn bezittingen in 1795 in beslag namen en wegvoerden naar Parijs, bleef dit kanon in Nederland achter. Het belandde in 1825 in de collectie van het Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden, dat gehuisvest was in het Mauritshuis. In 1875 werd het overgedragen aan het Rijksmuseum in Amsterdam. Sri Lanka heeft meerdere keren gevraagd om restitutie. Voor het eerst in 1964. Het kanon zal in 2024 eindelijk worden teruggegeven. Vanaf dat moment resteert in Nederland alleen nog het opgeslagen 3D model.
|