Teus Molenaar - 05 september 2023

Wim Nagels, CIO DPD Benelux: datagedreven werken is bij ons geen loos begrip

Pakketbezorger DPD Benelux heeft de afgelopen jaren het datalandschap naar de cloud gebracht. En dat was bepaald niet de enige ingrijpende verandering bij de onderneming, vertelt CIO Wim Nagels. Zo heeft hij de IT-afdeling van de Belgische divisie behoorlijk omgegooid en is er een grote focus op het slim gebruik van data gekomen.

Wim Nagels, CIO DPD Benelux: datagedreven werken is bij ons geen loos begrip image

“Azure is bij ons de kern", vertelde Nagels onlangs in een interview met Dutch IT Leaders. "Data groeit erg hard bij ons, dus hebben we een schaalbaar cloudplatform genomen. Wij zijn Microsoft-georiënteerd. Overigens niet alleen wat betreft de cloud, ook met applicaties. En met de competenties van onze IT-medewerkers.”

Eigen IT-verantwoordelijkheid

DPDgroup, oorspronkelijk Deutscher Paketdienst, is een internationaal franchisenetwerk van pakketvervoerders. Het overkoepelende bedrijf heet Geopost. Het zwaartepunt van de vestigingen ligt in Europa, maar er zijn ook depots en samenwerkingsverbanden in andere werelddelen. DPD vervoert jaarlijks ongeveer 1,3 miljard pakketten naar wereldwijde bestemmingen. Elke landenvestiging werkt zelfstandig, het heeft een eigen profit&loss verantwoordelijkheid. Dat geldt ook voor de IT-inrichting. “Elk land heeft een eigen CIO en bepaalt zelf hoe het de automatisering inzet. In België is dat bijvoorbeeld anders dan in Nederland.”

In 2019 begon Nagels als CIO voor België en Luxemburg; in 2022 is Nederland daarbij gekomen en is hij sindsdien CIO Benelux bij DPD. “Toen ik begon in België trof ik daar een IT-afdeling die erg reactief opereerde. Daar heb ik als eerste aan gewerkt. Inmiddels is er een heel andere structuur en denken we actief na over hoe IT de business vooruithelpt.”

Wim Nagels DPD

Wim Nagels, CIO DPD Benelux: "Wij zijn eigenlijk een databedrijf dat pakketjes aflevert."

“Ik heb mensen verantwoordelijk gesteld voor bepaalde onderdelen van het IT-landschap. Iemand voor de bedrijfsapplicaties bijvoorbeeld, een ander voor de infrastructuur, een derde medewerker voor de databases, een vierde voor compliance, enzovoorts. Dat ging niet zonder slag of stoot. Sommigen zijn omgeschoold, anderen hechtten zo sterk aan de oude manier van werken dat we afscheid moesten nemen van elkaar.”

Datagedreven geen loos begrip

Elke organisatie roept tegenwoordig datagedreven te zijn. Maar bij DPD-Benelux is dat zeker geen loos begrip, stelt Nagels. “Ik heb wel eens gezegd dat wij eigenlijk een databedrijf zijn dat pakketjes aflevert. Zonder data kun je niks afleveren. Wij zijn uniek in de markt dat wij een bericht sturen naar de ontvanger dat hij binnen een uur het pakje kan verwachten, terwijl de concurrenten een halve dag als speling geven. Daar zit best wel wat datacomplexiteit achter om dit te realiseren.”

Het interview met Wim Nagels gemist? Lees het hier terug.