Amazon.com boekt meer omzet en winst in derde kwartaal 2023
Amazon.com heeft de financiële resultaten bekendgemaakt voor het derde kwartaal eindigend op 30 september 2023. De netto-omzet steeg met 13% tot 143,1 miljard dollar in het derde kwartaal, vergeleken met 127,1 miljard dollar in het derde kwartaal van 2022. Exclusief de 1,4 miljard dollar gunstige impact van jaar-op-jaar veranderingen in de wisselkoersen gedurende het kwartaal, steeg de netto-omzet met 11% vergeleken met derde kwartaal 2022. De nettowinst steeg tot 9,9 miljard dollar in het derde kwartaal, of $0,94 per verwaterd aandeel, vergeleken met 2,9 miljard dollar, of $0,28 per verwaterd aandeel, in het derde kwartaal van 2022.

De segmentomzet in Noord-Amerika steeg jaar-op-jaar met 11% tot 87,9 miljard dollar. De internationale segmentomzet steeg jaar-op-jaar met 16% tot 32,1 miljard dollar, of steeg met 11% exclusief wisselkoersschommelingen.
De omzet van het AWS-segment steeg jaar-op-jaar met 12% tot 23,1 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat van het AWS-segment bedroeg 7 miljard dollar, vergeleken met het bedrijfsresultaat van 5,4 miljard dollar in het derde kwartaal van 2022.
“We hadden een sterk derde kwartaal omdat onze servicekosten en snelheid van levering in onze Stores-activiteiten weer een stap vooruit gingen, onze AWS-groei zich bleef stabiliseren, onze advertentie-inkomsten krachtig groeiden en het algehele bedrijfsresultaat en de vrije kasstroom aanzienlijk stegen,” zegt Andy Jassy (foto), CEO van Amazon.
Jassy meldt verder: “De voordelen van de overstap van één nationaal fulfilmentnetwerk in de VS naar acht verschillende regio’s overtreffen onze optimistische verwachtingen, en misschien wel het allerbelangrijkste: het zet ons op koers om de snelste leveringssnelheden voor Prime-klanten in onze 29-jarige geschiedenis te leveren. Het AWS-team blijft innoveren en snel leveren, vooral op het gebied van generatieve AI, waarbij de combinatie van onze aangepaste AI-chips, Amazon Bedrock de gemakkelijkste en meest flexibele manier is om generatieve AI-applicaties te bouwen en te implementeren, en onze codeerpartner (CodeWhisperer ) waardoor bedrijven het equivalent kunnen hebben van een ervaren ingenieur die al hun bedrijfseigen code begrijpt, zorgt dit voor momentum bij klanten, waaronder Adidas, Booking.com, GoDaddy, LexisNexis, Merck, Royal Philips en United Airlines, die allemaal beginnen voer generatieve AI-workloads uit op AWS. Tussen AWS re:Invent en ons 29e kerstinkopenseizoen is dit een bijzonder actievolle tijd van het jaar bij Amazon en we zijn enthousiast over wat gaat komen.”