EDPB: Gepersonaliseerde advertenties Meta in strijd met Europese wetgeving
Meta, moederbedrijf van Facebook en Instagram, mag geen persoonlijke advertenties meer tonen aan gebruikers. De European Data Protection Board (EDPB) oordeelt dat de wijze waarop Meta gepersonaliseerde advertenties nu aanbiedt in strijd is met de Europese privacywetgeving.

De EDPB oordeelt dat Meta geen juridische basis heeft om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen. Het verbod is het resultaat van een procedure die in gang is gezet door de Noorse privacytoezichthouder. Deze legde Meta in augustus een dwangsom op van een miljoen kroon per dag, omgerekend zo'n 85.000 euro, voor het verzamelen van data van Noorse gebruikers en gebruik hiervan voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties. De Noorse privacytoezichthouder zette toen ook een procedure in om tot een Europees verbod te komen.
Ierse toezichthouder moet maatregelen nemen
Dit verbod komt met het besluit van de EDPB een stap dichterbij. De Europese toezichthouder geeft de Ierse toezichthouder twee weken de tijd om maatregelen te nemen die ertoe moeten leiden dat Meta zich aan het verbod houdt. De Ierse toezichthouder is hiervoor verantwoordelijk, aangezien Meta in Ierland is gevestigd.
Meta kan zich niet vinden in het verbod en stelt dat onvoldoende rekening wordt gehouden met inspanningen die het al levert. Het wijst hierbij onder meer op de betaalde abonnementen die het recent heeft geïntroduceerd, waarmee gebruikers geen reclame meer te zien krijgen. Meta stelt dat de betrokken toezichthouders al weken op de hoogte zijn van dit plan.