Witold Kepinski - 13 november 2023

Renault Ampere focust op elektrische voertuigen en software

Renault Group heeft Ampere opgericht, de eerste Europese speler die volledig is toegespitst op elektrische voertuigen en software. De oprichting van het bedrijf per 1 november 2023 is een perfecte illustratie van Revolution, het derde hoofdstuk in het strategisch plan Renaulution van Renault Group.

Renault Ampere focust op elektrische voertuigen en software image

Ampere is door Renault Group opgericht om de uitdagingen aan te gaan en te profiteren van de kansen die voortvloeien uit de transformatie van de auto-industrie, en tegelijkertijd het hoofd te bieden aan de klimaatproblemen. Het doel is om met Ampere uit te groeien tot Europees leider in de sterk groeiende markt van elektrische voertuigen. Ampere wordt gedreven door technologie en ontwikkelt een horizontaal model om extra wendbaar te zijn en sneller te kunnen innoveren. Het doel is om elektrische voertuigen in Europa te democratiseren, met voertuigen die mensen zich kunnen veroorloven. Ampere vertrouwt op vijftien jaar expertise met elektrische modellen en combineert een wendbare en efficiënte organisatie om volledig elektrische auto’s voor de Europese markt te ontwerpen en een unieke klantervaring te bieden.

Ampere is opgericht met een routekaart om ESG (Environmental, Social & Governance) te integreren in de complete waardeketen – van de producten en diensten die het bedrijf ontwikkelt tot de processen, waardoor een koolstofarme circulaire economie ontstaat. Het industriële en technologische project dat Ampere nastreeft, vindt sterke weerklank op de Europese markt waar Renault Group is ontstaan. Het beschikt over een uniek reeks vaardigheden en een solide industrieel en technologisch ecosysteem dat de gehele waardeketen beschermt. Ampere exploiteert elf locaties in Frankrijk, waaronder vier industriële faciliteiten: de fabriek in Cléon en de ElectriCity-faciliteit met fabrieken in Douai, Maubeuge en Ruitz.

Het bedrijf telt ruim 11.000 medewerkers (waarvan 35% ingenieurs) die hoogwaardige, veilige en duurzame voertuigen ontwerpen, ontwikkelen, produceren en op de markt brengen onder het merk Renault. Samen bundelen zij hun krachten om deze grootschalige transitie naar elektrische mobiliteit tot stand te brengen.

Visuele identiteit

Het Ampere-logo is geïnspireerd op de diamantvorm – het iconische symbool van Renault dat het menselijke en industriële verleden weerspiegelt – en opgebouwd uit meerdere diamanten die de hechte samenwerking van verschillende expertgroepen binnen het bedrijf illustreert. De compositie die uit deze diamanten voortkomt, roept ideeën op van voortdurende beweging richting een gemeenschappelijk doel. De identiteit van Ampere combineert drie hoofdkleuren – Scandium, Eigengrau en Silicon Gray – waardoor een balans ontstaat tussen technologie en warmte, en tussen innovatie en mensen.

Veelzijdig managementteam

Onder leiding van Luca de Meo, CEO van Ampere, brengt het leiderschapsteam mensen samen. Niet alleen vanuit Renault Group, maar ook daarbuiten uit de auto-industrie en vanuit internationale technologiebedrijven.

Corporate

  • Josep-Maria Recasens, Chief Operating Officer
    • Cléa Martinet, VP Sustainability
  • Vincent Piquet, Chief Financial Officer
    • Benedicte Lenguin, Legal Councel
  • Estelle Guillot-Tantay, VP Communications
  • Alexandra Malak, VP People & Workplace

Technology & Operations

  • Luciano Biondo, VP Industrial Operations,
    • Emmanuelle Darot, VP Procurement
    • Laurence Excoffon, VP Quality
    • Luiz Quinalha, VP Manufacturing ElectriCity
  • Olivier Brosse Platform Global Leader, C Segment
  • Philippe Brunet, VP Powertrain & EV Engineering
  • Henry Bzeih, VP Software & Systems
  • Vittorio d’Arienzo, Platform Global Leader, B Segment
  • Luc Julia, Chief AI Officer
  • Christian Stein, VP Revenue Management & Customer Experience, Ampere
  • Gilles Vidal, VP Design, Renault Brand & Ampere