Johan van Leeuwen - 20 november 2023

De Volksbank toont zijn innovatiekracht

Met meer dan 450 bezoekers zat de Supernova in de Utrechtse Jaarbeurs helemaal vol. Daarmee was de eerste Volksbank CloudCon uitstekend bezocht. De bank informeerde medewerkers over de cloudtransitie en bijbehorende clouddiensten en liet zien dat het een innovatief en digitaal gedreven bedrijf is dat klaar is voor de toekomst.

De Volksbank toont zijn innovatiekracht image

De conferentie was georganiseerd door de Volksbank, voor de Volksbank. De Volksbank bestaat uit de merken SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen. Deelnemers van de CloudCon waren onder andere IT-beslissers, engineers en mensen van de businesskant van de organisaties. Zij kregen een uitgebreid en gevarieerd programma voorgeschoteld, met zowel technische- als business-sessies.

Cloud, tenzij

Tijdens de aftrap van het event beantwoorden Martijn Gribnau (CEO) en Michel Ruijterman (CIO) op het podium een aantal vragen van Sebastiaan Kalshoven (CTO). Het ging met name over de eigen cloudtransitie van de Volksbank. De Volksbank stapt de komende tijd stap voor stap over op de public cloud van Amazon Web Services (AWS). ‘Cloud first, maar niet cloud only’, is daarbij het motto.

Bij die openingspresentatie viel op dat Gribnau op technisch vlak een stevig woordje meepraatte. Hij is een CEO met verstand van en visie op technologie. “Dat is heel prettig”, zei CTO Kalshoven daarover, toen we hem later op de dag interviewden. “Je moet het hele executive committee echt meenemen in zo’n verandering. Dat kan een grote uitdaging zijn, maar hier is dat niet zo. Er is veel technisch leiderschap.”

“In principe kan alles tegenwoordig als een service worden afgenomen”, zei Gribnau op het podium. “We kiezen voor ‘cloud, tenzij’. Die weg is onomkeerbaar.” Gribnau gaf ook een realistisch beeld. De cloud lost niet alles op en is ook niet altijd de beste oplossing. Maar de voordelen zijn groot, vindt de Volksbank. Ruijterman ging daar dieper op in. “Door de cloud kunnen we meer automatiseren en een snellere time-to-market realiseren. Vroeger hadden we bijvoorbeeld zes nieuwe releases per jaar. Nu een stuk of 150 per dag. Dat heeft veel voordelen, bijvoorbeeld dat we geen zware piekbelasting vragen van onze infrastructuur.” Ruijterman benadrukte ook dat security een heel belangrijk thema is. “De datacenters van AWS zijn extreem professioneel en veilig. Maar daarnaast moeten we zelf ook blijven investeren in onder andere de uitrol van het zero trust paradigma.” Hij keek Gribnau aan. Dat gaat ook gebeuren, verzekerde de CEO.

Menselijke kant

De tweede presentatie ging dieper in op de cloudreis van de Volksbank. Jeroen van de Pol en Terry Akkers vertelden het verhaal over ‘Accelerate’, de naam die de Volksbank aan de transitie heeft gegeven. Akkers is de lead daarvan. Op het eerste gezicht is dat opvallend, aangezien hij niet direct een IT’er is, maar met name een achtergrond heeft als agile- en LEAN-specialist. Toch is het niet zo gek, want de Volksbank beseft dat de stap naar de cloud niet puur technologisch is, maar dat de menselijke kant minstens zo belangrijk is.

Akkers noemde de vijf belangrijkste argumenten voor de overstap op cloud: het verbeteren van de klantrelatie, toegang tot nieuwe technologie, het verbeteren van de ‘operations’, het besparen van kosten en meer duurzaamheid. Dat laatste punt mag niet onderschat worden. De Volksbank zet zeer sterk in op dat thema en AWS-datacenters zijn energiezuiniger dan eigen datacenters, zo gaven meerdere sprekers aan. Bovendien kun je met goed powermanagement nog meer energie en daarmee ook kosten besparen.

Modern en vooruitstrevend

“Vrijwel ons hele ecosysteem gaat van intern naar extern. Maar ‘intern’ blijft bestaan voor een aantal bedrijfskritieke bankapplicaties”, verduidelijkte Kalshoven tijdens het gesprek. “We zijn goed onderweg. De eerste fase was bedoeld om te leren en te experimenteren. Vervolgens hebben we ons target-platform gebouwd, waar we al onze huidige workloads op zetten. Naast ‘technologie’ zijn ‘people’ en ‘proces’ nu ook geborgd. We doen veel voorbereidingen op de echte migratie naar de cloud, onder meer met CI/CD. We willen geen handmatige dingen meer doen als we straks helemaal in de cloud zitten. En alles wat we nu nieuw ontwikkelen, gebeurt in de cloud, tenzij er een heel goede reden is om dat niet te doen. Op die manier wordt ‘oud’ nu al steeds meer ‘nieuw’.”

De mensen die in de zaal zaten, gaan niet per direct veel merken van de overgang naar cloud, verzekerde Kalshoven. “Maar via deze CloudCon willen we ze wel inspireren, omdat de cloud niet meer weggaat. Natuurlijk is de cloud zeker niet nieuw, maar eigenlijk is het nu pas rijp. De coronatijd heeft voor een flinke versnelling gezorgd. Maar zeker aan de businesskant heeft nog niet iedereen de basiskennis die nodig is. Dat was één van de redenen voor dit event.”

Bij het merk de Volksbank denkt niet iedereen gelijk aan innovatie en nieuwe technologieën, heeft Kalshoven de afgelopen tijd gemerkt. Zeer ten onrechte, vindt hij. “We willen met dit event laten zien dat we zeer moderne technologie gebruiken en dat we alles op een agile manier doen en daarmee versnelling willen gaan realiseren. We zijn misschien niet de eerste met deze transitie en leren daarom ook van andere bedrijven die ons voorgingen. Hetzelfde geldt voor agile werken. We hebben negentig agile teams. We zijn een modern en vooruitstrevend bedrijf, maar dat moeten we soms wat beter laten zien.”

Rockgitarist

De Volksbank CloudCon ging vervolgens verder met vier ‘Parallel tracks’, over customer experience, business value, ‘cloud & technology’ en innovatie. Ze werden gegeven door zowel mensen van De Volksbank zelf, als door externe specialisten, onder meer van de verschillende partners. Ook deze sessies werden heel goed bezocht. Het onderwerp kunstmatige intelligentie (AI) kwam in al die tracks meerdere keren langs en ook security vormde een belangrijke rode draad.

De dag werd weer plenair afgesloten, met een spectaculaire presentatie van James Dodkins. Hij is directeur productmarketing bij Pega, maar ook rockgitarist. Hij sprak over customer experience (CX) en combineerde dat verhaal met zijn indrukwekkende gitaarkunsten. Het zorgde ervoor dat iedereen vol energie naar de afsluitende borrel ging waar de collega’s uit de diverse disciplines elkaar goed wisten te vinden om na te praten over de diverse onderwerpen