TCS en ING Bank maken mobiele telefoon geschikt als ov-vervoersbewijs
Tata Consultancy Services (TCS) lanceert Invisible Tickets, een oplossing die spoorweg- en openbaarvervoerbedrijven wereldwijd ondersteunt. Dankzij de oplossing kunnen reizigers hun mobiele telefoon als vervoersbewijs gebruiken in iedere vorm van het openbaar vervoer. De oplossing is door TCS samen met ING Bank ontwikkeld.

Invisible Tickets is een next-gen vervoersbewijs- en betalingsoplossing waarmee reizigers hun mobiele telefoon kunnen gebruiken om met elk soort openbaar vervoer te reizen, zonder dat zij daarvoor een losse pas nodig hebben. Het platform detecteert automatisch de reizen van gebruikers in realtime met behulp van mobiele sensoren en GPS.
Niet meer in- en uitchecken
Met deze technologie is het niet meer nodig om in- en uit te checken bij palen. Inchecken kan een gebruiker doen door een automatische pop-up op diens mobiele telefoon te accepteren, al is deze stap technisch gezien niet nodig. Bij aankomst op de bestemming worden de kosten van de volledige reis berekend en wordt het bedrag automatisch afgeschreven van de aangewezen rekening van de gebruiker.
Het systeem maakt gebruik van eigen technologie om te detecteren of de gebruiker tijdens de reis overstapt op andere vervoersmiddelen. Hierdoor worden verschillende vervoerswijzen samengebracht onder een uniform mobiliteitsplatform om reizigers een soepele en moeiteloze ervaring te bieden. De plug-and-play-oplossing kan daarnaast eenvoudig worden geïntegreerd met de bestaande infrastructuur van openbaarvervoerbedrijven.
Ontwikkeld binnen ING
Invisible Tickets is oorspronkelijk ontwikkeld binnen ING. Als innovatiepartner werkte TCS samen met ING om Invisible Tickets verder vorm te geven. Hierbij werd expertise ingezet van TCS Innovation Labs en COIN, een co-innovatie-ecosysteem van startups en academische partners, dat snelle experimenten en validatie van technologie mogelijk maakte. ING en TCS voerden eerder een succesvolle pilot uit met één van de grootste openbaarvervoerbedrijven in de Benelux. Daarna kreeg TCS de volledige eigendom over de oplossing.
“Invisible Tickets is een prachtig voorbeeld van de bijzondere synergie die kan ontstaan wanneer twee gelijkgestemde organisaties en langdurige partners samenkomen om te innoveren”, aldus Josu Devasia, Country Head Netherlands of Tata Consultancy Services. “We zijn enthousiast om deze innovatieve oplossing naar andere markten te brengen en dezelfde naadloze ervaring te bieden aan reizigers over de hele wereld. Hun dagelijkse leven een stukje makkelijker maken is enorme drijfveer.”
Jeroen Plag, Global Head of Strategy & Innovation, ING: "Na het uitbrengen van Stemly, Pyctor, SparQ en Loan Optics van ING, is Invisible Tickets weer een ander innovatiesuccesverhaal voor ING. TCS is de perfecte partner om Invisible Tickets op de markt te brengen en te implementeren bij spoorweg- en openbaarvervoerbedrijven. De technologie maakt reizen probleemloos en verbetert de klantervaring voor reizigers wereldwijd."