Wouter Hoeffnagel - 24 november 2023

Bol en Nederlandse Loterij keren X de rug toe

Ook Nederlandse partijen lijken social media-platform X de rug toe te keren. Zowel Bol als de Nederlandse Loterij willen niet meer op het social media-platform adverteren om publicatie van hun advertenties bij ongewenste posts te voorkomen.

Bol en Nederlandse Loterij keren X de rug toe image

Diverse buitenlandse techbedrijven staakten de afgelopen tijd al hun advertentiecampagnes op X, waaronder Apple en IBM. Aanleiding hiervoor is een rapport van de non-profit organisaties Media Matters, waaruit blijkt dat advertenties van grote bedrijven bij antisemitische content verschijnt. X-topman Elon Musk daagde onlangs Media Matter voor de rechter vanwege dit rapport. Musk ontkent niet dat de advertenties bij antisemitische content zijn getoond, maar stelt dat deze slechts door een zeer klein deel van de X-gebruikers zijn gezien.

Ook diverse Nederlandse partijen blijken nu X de rug toe te keren vanwege de onrust rondom advertenties op het platform. Het gaat onder meer om Bol, dat ook geen eigen tweets meer plaatst op het platform. Denk echter ook aan de Nederlandse Loterij.

Datacollectief BW 13-05-2024 tm 03-06-2024 CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei
Dutch IT Partner Day 11 juni2024