Google stapt begin 2024 over op alternatief voor third-party cookies
Google kondigt aan in 2024 van start te gaan met het afbouwen van de ondersteuning voor third-party cookies in zijn webbrowser Chrome. Het maakt de overstap op een nieuw model, waarbij het gegevens van Chrome-gebruikers verkoopt aan adverteerders.

Het Amerikaanse bedrijf maakt bekend dat de Tracking Protection-functie in Chrome vanaf 4 januari beschikbaar wordt. Met deze functie kunnen gebruikers third-party cookies voortaan blokkeren. De functie kan in het begin nog problemen geven; indien een webpagina door de cookieblokkade niet geladen kan worden krijgen gebruikers de mogelijkheid tijdelijk toch cookies te accepteren.
Gefaseerd uitgerold
Google rolt de Tracking Protection-functie gefaseerd uit. Ongeveer 1% van de Chrome-gebruikers krijgt in januari toegang. Deze gebruikers kiest Google willekeurig; wie geselecteerd is ziet in zijn webbrowser een notificatie verschijnen.
In een later stadium komend jaar wil Google ook zijn Privacy Sandbox introduceren, dat een alternatief moet vormen voor third-party cookies. Het bedrijf zelf stelt de privacy van gebruikers hiermee te verbeteren, en tegelijkertijd aan de wensen van adverteerders te kunnen voldoen. Critici stellen echter dat