Witold Kepinski - 30 december 2023

Mobile en telecom trends belicht door Strand Consult

Strand Consult volgt de mobiele telecomsector al ruim 27 jaar en publiceert voorspellingen voor de afgelopen 23 jaar. In zijn jaarlijkse nota bekijkt deze telecom analist de voorspellingen van het voorgaande jaar en of deze het juist heeft. Ook doet het doe voorspellingen voor het komende jaar. De belangrijkste observaties richten zich op macrotrends, geopolitiek, verkiezingen, veiligheid, regelgeving, radiospectrum, netwerkinvesteringen, chips, Big Tech, AI en OpenRAM. Lees de onderstaande blog van John Strand, CEO van Strand Consult.

Mobile en telecom trends belicht door Strand Consult image

Strand Consult heeft de eer om samen te werken met operators, beleidsmakers en belanghebbenden over de hele wereld. We spraken op meer dan 30 evenementen en spraken met leiders van alle continenten over veiligheid, internetbeleid en geopolitiek. We hebben presentaties gegeven aan de Europese Commissie, in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden en de Senaat, de Verenigde Naties in New York, het Latijns-Amerikaanse parlement (Parlatino) in Panama en in het parlement in het Verenigd Koninkrijk. Kijk op onze evenementenpagina voor het archief.

Wat we goed hebben gedaan voor 2023

Wat wij voor 2023 voorspelden, kunt u zelf lezen. Dit is wat er gebeurde.

Macro-economische trends

Terwijl sommige bedrijven en bedrijfstakken de Covid-storm hebben doorstaan ​​en sterker uit de pandemie zijn gekomen, moeten andere zich nog herstellen en zijn sommigen dodelijk gewond. Veel nationale regeringen bevinden zich in een gevaarlijke financiële situatie. Deze ongemakkelijke geopolitieke realiteit heeft gevolgen voor de mobiele telecomsector, omdat stijgende rentetarieven het rendement op kapitaal en de bereidheid van investeerders om in infrastructuur te investeren onder druk zetten.

De wereld is financieel kwetsbaar en veiligheid is een groeiend probleem. Zakendoen in landen met autoritaire regeringen brengt reputatierisico's met zich mee, en veel bedrijven zijn bezig met het verminderen van de risico's en het afbouwen van deze zakelijke relaties. Sommige operators moeten, nadat ze hun eieren in de mandjes van Huawei en ZTE hebben gestopt, aan klanten en nationale overheden uitleggen waarom ze vertrouwde leveranciers afwijzen. Ondertussen versterken andere operators die zich hebben teruggetrokken uit riskante leverancierscontracten het vertrouwen. Deze slimme mobiele operators kunnen zeggen: “Misschien kunnen we u geen betere prijs bieden, maar we kunnen u wel een schoon netwerk bieden met minder risico op inbraak door de Chinese overheid.” Deze boodschap vindt weerklank bij veel beleidsmakers, klanten en aandeelhouders.

Spectrum en 5G

Hoewel we de Chinese overheid de schuld kunnen geven van haar autoritaire gedrag, verdient zij lof voor het toewijzen van de juiste middenbandspectrumfrequenties voor 5G. Met ruime frequenties in het bereik van 2,6-6 GHz biedt China zijn leveranciers van apparatuur, apparaten en applicaties een breed en naadloos testbed voor 5G-innovatie en -export. Terwijl een handvol niet-vertrouwde apparatuurleveranciers in het buitenland met enige beperkingen te maken krijgen, maken Chinese apps er een einde aan als het gaat om TikTok, Temu, Shein en CapCut. Amerikaanse internetbedrijven mogen dan vandaag de dag een dominante positie in de ontwikkelde wereld genieten, maar opkomende landen liggen voor het oprapen als het gaat om veel internetproducten en -diensten. Nieuwe internetgebruikers zijn een schone lei en er is geen loyaliteit voor een Amerikaanse versus Chinese smartphone met vooraf geladen apps en systemen.

Het Amerikaanse Congres hield geen gelijke tred en liet de veilingbevoegdheid van de Federal Communications Commission (FCC) vervallen en slaagde er niet in deze te herstellen. De Amerikaanse president heeft het niet beter gedaan. Een langverwachte spectrumstrategie van de National Telecommunication Information Administration (NTIA) bood nulspectrum voor de pijplijn. Dit verhoogt de druk op de groeiende 5G-industrie in de VS, die in 2023 Zuid-Korea overtrof, omdat het hoogste percentage van de bevolking dit netwerk van de volgende generatie adopteerde. Vaste draadloze toegang (FWA) kent ook een gestage groei, en de VS zijn ook mondiaal toonaangevend op het gebied van deze ontwrichtende technologie.

Terwijl de rest van de wereld de Wereldradioconferentie heeft gebruikt om meer middenbandspectrum beschikbaar te maken voor 5G , zitten de Amerikaanse autoriteiten vast in de modder. Denk eens aan de opportuniteitskosten voor de VS als ze er niet in slagen de 3,3 GHz en lager te segmenteren voor 5G. Als dat spectrum wordt ingezet, zou het 100 miljard dollar of meer aan lonen opleveren voor door 5G mogelijk gemaakte banen en breedbanddiensten voor werk, gezondheidszorg en school.

Het ministerie van Defensie beheert de gehele Air National Guard, een militaire reservemacht van 107.414 piloten en 1080 vliegtuigen voor 100 miljard dollar. Dit zijn de mensen en middelen die zouden worden ingezet om Amerika te beschermen in het geval van een aanval op het Amerikaanse luchtruim. Dat 3,3 GHz-spectrum is echter niet van cruciaal belang voor defensie, omdat het leger ander spectrum met betere optimalisatie kan gebruiken, terwijl 5G het beste werkt in de middenband. Bovendien is een groot deel van de militaire uitrusting verouderd en al aan vervanging toe. De overige apparatuur zal, met kleine aanpassingen via standaardtechnologieën zoals afstemming, compressie en frequentiecoördinatie, werken op de banden waarvoor deze bedoeld was.

Honderd miljard dollar komt overeen met ongeveer 2,5 procent van het totale DoD-budget, waardoor de economische waarde van militaire operaties in de 3,3 MHz-band minimaal is. Het onvermogen van de VS om het federale spectrum te moderniseren brengt het land in militair en economisch gevaar. Moderne macht weerspiegelt het vermogen om te domineren in mobiele ecosystemen, en niet alleen in kernwapens. Helaas verloor het Pentagon zijn spectrumvoordeel door twintig jaar lang oorlogen te voeren met niet-soortgenoten. In plaats van te upgraden naar spectraal efficiënte tools op de juiste frequentie, is het verschanst met opgeblazen oudere systemen aan het middenbandstrand met twaalf keer het spectrum dat beschikbaar is voor 5G. De Amerikaanse strijdkrachten hebben wereldwijd 1,4 miljoen mensen in dienst voor defensie. Amerikaanse mobiele operators bedienen 340 miljoen Amerikanen in de Verenigde Staten en daarbuiten. Het disfunctioneren van het Amerikaanse spectrum is een beveiligingsprobleem geworden.

Kostendekking voor breedband en een eerlijk aandeel

Strand Consult volgt de ontwikkelingen in de verschillende landen op het gebied van de modernisering van hun breedbandbeleid via het Global Research Project for Broadband Cost Recovery, Affordability, and Fair Share . We hebben de ontwikkeling van de rechtszaak Netflix tegen SKB in Zuid-Korea nauwlettend gevolgd . Vanaf de eerste ronde was het duidelijk dat de argumenten van Netflix dat zij niet verplicht waren te betalen of te onderhandelen voor het gebruik van het netwerk van iemand anders een verliezende strategie waren. Netflix schikte zijn beroep in plaats van een tweede verlies te riskeren. In Zuid-Korea werd de overwinning van SKB op de mondiale kolos Netflix gezien als een strijd tussen David en Goliath . De ontwikkelingen tijdens tien hoorzittingen in de rechtszaal laten zien dat Netflix failliet ging, ondanks de redenering van de rechtbank, de publieke opinie en de druk van de Nationale Vergadering van Zuid-Korea.

Een andere mijlpaal was het wetsvoorstel Lowering Broadband Cost for Consumers Act uit 2023 van de Amerikaanse Senaat , een baanbrekende, tweeledige wetgeving die de eerste betekenisvolle hervorming van het Universal Service Fund (USF) van $9 miljard in een generatie voorstelt door grote ‘edge providers’ of digitale ondernemingen te beoordelen die verantwoordelijk zijn voor meer dan 3 procent van het totale jaarlijkse internetverkeer in de VS en verdienen meer dan $ 5 miljard aan jaarlijkse Amerikaanse inkomsten. Dit model zou ook voortdurende ondersteuning kunnen bieden voor het razend populaire en betekenisvolle Affordable Connectivity Program (ACP) dat op het moment van schrijven door meer dan 22 miljoen huishoudens wordt gebruikt. De Amerikaanse grote technologiebedrijven Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft, Netflix en anderen verdienen gezamenlijk duizenden dollars per ACS-abonnee per jaar, maar dragen, in tegenstelling tot telecomaanbieders, niets bij aan federale subsidieprogramma's. Er bestaat een groeiende beleidsconsensus dat deze ongelijkheid grotendeels kan worden opgelost, vooral omdat de vrije rit kan worden gedocumenteerd. De stroom van verkeer en inkomsten komt onevenredig ten goede aan Big Tech, terwijl ze niet financieel bijdragen aan het gereguleerde breedband-ecosysteem.

Zonder een coalitie van relevante belanghebbenden of openbare gegevens die de daadwerkelijke verkeers- en financiële tekortkomingen aantonen, heeft de Europese telecomindustrie gefaald in haar inspanningen en is zij weggezakt tegenover Big Tech, die lange tijd adviesbureaus, academici en activisten heeft gefinancierd om hun gespreksonderwerpen te voeden. aan beleidsmakers. Buiten Europa zijn grote en kleine exploitanten echter meer gefocust, werken samen via breedbandtechnologieën en voeren de discussie rechtstreeks met beleidsmakers.

Metaverse: Second Life 2.0?

De mediahype over de Metaverse verdween in 2023. Aangekondigd als de “toekomst van digitale verbinding… die verder gaat dan 2D-schermen en naar meeslepende ervaringen in de metaverse, die helpt bij het creëren van de volgende evolutie van sociale technologie”, heeft de Metaverse voorlopig weinig te bieden. Investering van 42 miljard dollar. Gebruikers denken dat ze het niet nodig hebben, en operators zijn terughoudend om in 5G te investeren als ze hun implementatiekosten niet kunnen terugverdienen.

Netneutraliteit

Het Britse Ofcom zette de lang noodzakelijke modernisering van zijn netneutraliteitsregels voort , waardoor operators premium en gratis diensten konden aanbieden en ook meer flexibiliteit kregen om netwerken efficiënt te beheren. Ofcom zei welsprekend wat iedereen weet: netneutraliteit werkt voor Big Tech, maar niet voor consumenten of nieuwkomers op de markt. Het bureau merkt op dat het beleid de innovatie in de breedbandsector onderdrukt.

Helaas werd acht jaar empirisch bewijsmateriaal uit Europa en de VS genegeerd door een gedeeltelijke meerderheidsstemming bij de FCC, waardoor het zombiebeleid voor de negende keer weer tot leven kwam. Nu de toonaangevende apps in de VS uit China komen, is het niet langer geloofwaardig om te zeggen dat een ‘open internet’ innovatie aandrijft, en daarom is dat argument verborgen in de FCC-regelgeving. In plaats daarvan heeft het agentschap het valse idee bedacht dat het nu regulering van het telefoonmonopolie nodig heeft om zijn nationale veiligheids- en openbare veiligheidsfunctie te verbeteren. Er zijn zeker uitdagingen voor de rechtbank, en het Congres zou ook de inspanningen van de FCC kunnen terugdraaien. Voor meer informatie, zie Strand Consult's bibliotheek over netneutraliteit , die een beoordeling bevat van het beleid van de afgelopen tien jaar in 50 landen.

Groene energie, ESG, OMG

2023 was waarschijnlijk een piek-ESG-hype. Er ontstonden honderdduizenden verhalen over dit onderwerp, zo erg zelfs dat er een huisnijverheid ontstond die ‘ greenwashing ’ riep. Beleidsmakers praten graag over de groene transitie en zijn van mening dat mondiale doelstellingen de redding zullen zijn in plaats van dat technologie in de echte wereld wordt geïmplementeerd door bedrijven die vrijwillig groene oplossingen investeren, bouwen en exploiteren. De basis van de groene samenleving is immers toegang tot digitale infrastructuur, die het mogelijk maakt om energie, productie en consumptie te veranderen van inefficiënte naar intelligente oplossingen. Koopkrachtovereenkomsten (PPA's) lijken de weg voorwaarts.

Strand Consult's voorspellingen voor 2024

2024 staat op het punt een belangrijk jaar te worden, aangezien meer dan de helft van de wereldbevolking op het punt staat te gaan stemmen. Verkiezingen zorgen voor duidelijkheid en regimeverandering. Ze zijn van cruciaal belang omdat ze de nationale beleidsrichting voor de industrie en de samenleving aangeven, niet in de laatste plaats als belanghebbenden op het gebied van de mobiele telecom. Hieronder volgen de harde gedachten van Strand Consult over het komende jaar. Voor wat vakantievreugde en een verhelderende samenvatting van de uitdagingen waarmee de telecomsector in 2024 wordt geconfronteerd, luister je naar de Telecoms.com-podcast met telecomlegende Denis O'Brien van Digicel in gesprek met redacteuren Scott Bicheno (Telecoms.com) en Iain Morris (Light Reading.com).

Geopolitiek

2024 is een verkiezingsjaar en naar verwachting zal ruim de helft van de wereldbevolking in 2024 gaan stemmen. In de Vrije Wereld zullen vier cruciale verkiezingen worden gehouden: Taiwan op 23 januari; Algemene verkiezingen in India in april-mei; het Europees Parlement op 6 tot 9 juni; en de Amerikaanse presidentsverkiezingen op 5 november. Daarnaast wordt in een persbericht vermeld dat er van 15 tot 17 maart Russische presidentsverkiezingen zullen plaatsvinden en dat Vladimir Poetin een vijfde ambtstermijn zal krijgen. China annuleerde de vrije verkiezingen in 2024 opnieuw.

Tijdens de verkiezingsjaren vindt er in de landen beperkte beleidsvorming plaats, dus de beleidsactie zal waarschijnlijk plaatsvinden in de landen buiten de verkiezingen. Verkiezingen kunnen echter de noodzakelijke actie vertragen om conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten aan te pakken.

Bovendien blijft China samenwerken met dictators en steeds agressiever worden. Secretaris-generaal Xi Jinping wordt geconfronteerd met beperkte tegenstand en kritische pers. Velen zien zijn regering echter als een ramp, inclusief het verkeerd omgaan met Covid, de verslechterende economie en de verloren goodwill bij andere landen, vooral nu XI zich aansluit bij de Russische Poetin, de Noord-Koreaanse Kim Jong Un en de Iraanse Hassan Rouhani.

Er zijn nog steeds mobiele telecomoperatoren in de vrije wereld die democratische waarden omarmen en toch samenwerken met het Chinese Huawei en ZTE . De exploitanten verwerpen de claim van veiligheidsrisico's en verwerpen of bagatelliseren de aangetoonde controle die Xi en de partij op Chinese ondernemingen uitoefenen. De beleidsveilige netwerken in de VS en de EU hebben niets met handel te maken, maar weerspiegelen eerder de realiteit dat China de afgelopen tien jaar fundamenteel is veranderd.

2024 zal ook de resultaten laten zien van de implementatie van de EU 5G-beveiligingstoolbox, met meer aandacht voor vertrouwde versus niet-vertrouwde operators , en niet alleen voor leveranciers. Landen buiten de EU zullen zich laten inspireren door de diplomatieke EU-aanpak.

Rentetarieven

Stijgende rentetarieven en inflatie hebben de sector hard getroffen en zullen in 2024 een verdere impact hebben. Na vijftien jaar van dalende rentetarieven en met rentetarieven in veel landen die geld bijna gratis maakten, zijn dit nieuwe tijden.

Wanneer de prijs van geld stijgt, stijgt ook de verwachting van het rendement op de investering. Investeerders zullen meer rendement willen uit de investeringen die ze hebben gedaan in infrastructuur (draden, glasvezel, torens, enz.). Deze last drukt zelfs nog zwaarder op de opkomende landen waar de kapitaalkosten hoger zijn voor risicopremies. In de praktijk zouden er zelfs minder investeringen kunnen plaatsvinden dan voorheen.

Dit betekent dat het over de hele linie moeilijker zal zijn om nieuw kapitaal aan te trekken, zowel van directe investeerders als van investeerders die infrastructuurbedrijven willen kopen. De waardering van veel bedrijven zal aanzienlijk veranderen.

De stijgende rentetarieven zullen ook betekenen dat bedrijven met opgestapelde schulden, opgericht in een periode waarin geld vrij was, gedwongen zullen worden hun schulden te verkopen en te verminderen. De focus zal worden verlegd van groei met geleend geld naar het terugdringen van kosten en schulden. Het torenbedrijf Cellnex is een goed voorbeeld van deze trend.

De business case die aan de basis ligt van veel infrastructuurbedrijven is niet houdbaar als de rente stijgt. Dit zal in 2024 van groot belang zijn voor de telecomoperatoren die zich hebben gericht op het opsplitsen van het bedrijf in een infrastructuur- en een dienstenbedrijf.

Het idee achter de splitsingen was dat infrastructuurbedrijven tegen aanzienlijk hogere koersen werden verhandeld dan telecommunicatiebedrijven en dat je bij een splitsing de winst van een telecommunicatiebedrijf (10 keer de winst) kon omruilen voor de winst van een infrastructuurbedrijf (25 keer de winst) en dat zonder de totale bedrijven verhogen de nettowinst. Dit noemen wij financiële acrobatiek.

Het Deense TDC is zo'n geval. Sinds de splitsing van het bedrijf in 2019 heeft de onderliggende zaak zich rampzalig ontwikkeld. Klanten hebben het bedrijf op grote schaal verlaten. De inkomsten zijn gedaald. De enige tactiek die overblijft voor winstgevendheid is het verlagen van de kosten en het verhogen van de prijzen. We verwachten niet dat 2024 een goed jaar zal zijn voor TDC's eigenaren ATP, PKA, PFA of Macquarie Infrastructure and Real Assets.

2024 zal een jaar zijn waarin activa worden afgestoten en de investeringen in infrastructuur afnemen. Dit zal waarschijnlijk een negatief effect hebben op de digitalisering. Het tijdperk van gratis geld is voorbij, en alleen een recessie in de VS kan de rente op korte termijn doen dalen.

Misplaatste regelgeving

Toen Strand Consult bijna dertig jaar geleden van start ging, had ‘regulering’ weinig tot geen impact op de sector. Er waren geen internetactivisten die de toezichthoudende autoriteiten op het gebied van de telecomsector lastigvielen. Tegenwoordig kan regelgeving echter een enorme impact hebben, zowel ten goede als ten kwade.

Tien jaar geleden publiceerde Strand Consult het rapport The EU's Broadband and Telecom policy is not works. Europa loopt steeds verder achter op de VS en documenteert hoe Amerikaanse operators gedurende een lange periode twee keer zoveel in infrastructuur hebben geïnvesteerd als hun Europese tegenhangers. Die trend zet zich voort. De VS investeert nog steeds tweemaal zo snel als de EU; de EU loopt verder achter, en de EU-kloof om de digitale kloof te dichten is groter geworden van € 150 miljard naar € 274 miljard.

2024 zal opnieuw een jaar zijn waarin de EU rapporten zal publiceren waaruit blijkt dat Europa achterloopt. En toch blijven de Europese beleidsmakers oplossingen zoals consolidatie binnen de landen afwijzen , die bedrijven zouden kunnen helpen hun business case voor groei en investeringen te verbeteren en uiteindelijk het sombere beeld voor de EU zouden kunnen verbeteren.

Ondertussen hebben de Verenigde Staten, India en veel Afrikaanse landen succesvolle consolidaties voltooid. De bedrijfsresultaten van de meeste telecombedrijven in deze landen zijn beter dan die in Europa. Beleidsmakers in de EU aanvaarden de status quo van steeds slechtere rendementen en een groeiend investeringstekort.

Als het gaat om het creëren van betere omstandigheden voor de uitrol van infrastructuur, loopt Europa ook ver achter op andere delen van de wereld. De enige uitzondering in de EU is Denemarken, waar het onderzoek van Strand Consult, dat tien jaar geleden begon , het eenvoudiger en aanzienlijk goedkoper heeft gemaakt om infrastructuur in Denemarken uit te rollen.

De dit jaar geïntroduceerde Gigabit Infrastructure Act van het Europees Parlement belooft een snellere uitrol van gigabit-compatibele connectiviteit. Het is een oplossing die aanbieders van vaste infrastructuur helpt. De vraag blijft hoeveel jaar het duurt voordat implementatie op lokaal niveau plaatsvindt. Strand Consult verwacht dit effect van deze wet niet in 2024, of zelfs nog enkele jaren, te zien gezien de stijgende rentetarieven. Simpel gezegd: het EU-wetsvoorstel is te weinig en ongeveer vijftien jaar te laat.

De Digital Markets Act (DMA) van de EU stelt voor om online-inhoud en sociale-mediaplatforms te reguleren. De grote vraag is hoe je dit in de praktijk kunt implementeren. Het zal interessant zijn om te zien of Big Tech de EU-beleidsmakers zal censureren. Er is een soortgelijke overmoed bij de EU- wet op het gebied van de kunstmatige intelligentie (AI-wet) en de manier waarop deze ‘transparantie’ van algoritmen belooft. Het is moeilijk te geloven dat een Europese functionaris over de vaardigheden beschikt om een ​​dergelijke beoordeling te maken. Omdat AI-bedrijfsmodellen nog moeten worden bewezen, lijkt de regelgeving voorbarig. Geen enkele bureaucraat kan zeggen of Google, Microsoft, AWS, ChatGPT of een andere entiteit de betere AI-oplossing heeft.

Chips, chips en Chinese chips

Alle chips zijn belangrijk – of het nu gaat om de ultramoderne chips van NVIDIA voor AI of werkpaardgeheugenchips. Dit is alleen maar versterkt door de tekorten in de toeleveringsketen als gevolg van Covid-19 en veiligheidsproblemen. Rusland, Iran, Noord-Korea en China willen geavanceerde chips die voor militaire doeleinden worden gebruikt. Vrije wereldnaties hebben beperkingen opgelegd aan chips voor bepaalde militaire gebruikers; dit zou alleen kunnen werken omdat bedrijven in de VS, Nederland, Korea, Japan en Taiwan over het relevante IP beschikken.

China is sterk afhankelijk van deze geavanceerde chiptechnologie, en allerlei soorten bedrijven proberen deze regels te omzeilen. Sommige bedrijven overtreden ze zelfs in de verwachting dat ze niet zullen worden gepakt of beboet (zie Toegepaste materialen ). China probeert al veertig jaar een leidende positie te verwerven op het gebied van geavanceerde chips, maar met beperkt succes. Ondanks zijn omvang en schaal kan China echter het mondiale chipaanbod beïnvloeden door valutamanipulatie en door de markt te overspoelen met goedkope producten.

In 2024 zal China de media bombarderen met propaganda waarin staat dat als ze geen geavanceerde voorraad chips kunnen krijgen, ze die zelf zullen maken. Dit moet met een korreltje zout worden genomen. Strand Consult beschrijft de uitdagingen van Huawei gezien de chipbeperkingen en de verschillende oplossingen en creatieve berichtgeving. Huawei diversifieert zijn activiteiten en voert een transformatie in IBM-stijl uit, van een hardwarebedrijf naar een software-/servicebedrijf. Het zou Huawei minder afhankelijk kunnen maken van zijn eigen hardware.

Chipbeleid blijft dus ook in 2024 actueel.

OpenRAN versus 3GPP 5G RAN

De voorspellingen van Strand Consult over OpenRAN waren precies waar, waaruit blijkt dat de verhalen voor het grootste deel een hype zijn en niet zozeer een marktwaarde. De opbrengsten uit OpenRAN als aandeel van de markt voor mobiele infrastructuur zijn minuscuul, maar OpenRAN krijgt een buitensporig groot deel van de aandacht van de pers en beleidsmakers, dankzij de politieke draai van Washington en de verhalen uit Hollywood.

De partijversie van OpenRAN is bedoeld om de lock-in van de gevestigde leverancier te doorbreken, de kosten te verlagen, innovatie te bevorderen en de implementatie en upgrade van het netwerk te vereenvoudigen. Deze aanpak heeft de aandacht en steun gekregen van sommige spelers in de telecommunicatie-industrie, standaardisatie-instellingen en regelgevende instanties om de concurrentie te vergroten en de ontwikkeling van 5G en verder te versnellen. Hoe overtuigend de verhaallijn ook is, de realiteit is dat OpenRAN geen zinvol technisch en commercieel alternatief biedt voor de bestaande RAN-spelers Huawei, Ericsson, Nokia, ZTE en Samsung.

Met andere woorden: je kunt geen mengelmoes van virtuele elementen in een 1:1 matchup plaatsen voor bestaande RAN-oplossingen. Er zijn een paar eenmalige OpenRAN-oplossingen, maar dit zijn bijzaken. Er zijn eigen RAN-oplossingen die verbinding kunnen maken met verschillende interfaces. OpenRAN heeft dezelfde functie als een USB-kabel bij het aansluiten van een iPhone op een Windows-pc. Met de nieuwe OpenRAN-specificaties die deze zomer in Osaka zijn gelanceerd, staat het gelijk aan het gebruik van een USB-A naar een Lightning-kabel naar het gebruik van een USB-C naar een USB-C-kabel.

Van de 200 3GPP/5G-netwerken die wereldwijd worden ingezet, kunnen er slechts drie als OpenRAN worden geclassificeerd. Van de geïnstalleerde 5G RAN-basisstations heeft OpenRAN ongeveer 1 procent marktaandeel van de geïnstalleerde 5G-basis.

In 2024 zou de O-RAN Alliantie kunnen opgaan in 3GPP. Of het kan worden uitgesteld tot 2025. 3GPP werkt al met veel open interfaces, en dit zal de O-RAN Alliantie ertoe aanzetten zichzelf te ontmantelen. Het belangrijkste struikelblok voor de implementatie van OpenRAN zijn de operators zelf; ze willen niet meer complexiteit in netwerken. Er schuilt nog steeds waarde in de one-stop-shop, zoals AT&T zojuist heeft aangetoond met zijn vijfjarige deal ter waarde van 14 miljard dollar met Ericsson.

Bedrijfsmodellen

De afgelopen 25 jaar is de mobiele telecomsector geëvolueerd van het verkopen van volumegebaseerd verkeer naar all-you-can-eat-modellen met een vast tarief. Dit is om verschillende redenen in gang gezet. We voorspellen echter dat 2024 een verschuiving zal markeren met meer flexibiliteit aan de hoge en lage kant van de markt, lees hoogwaardige premiumservice voor gamers en pakketten met op maat gemaakte services voor de budgetmarkt.

Er moet iets geven. De adoptie van internet is tot stilstand gekomen: 2,6 miljard mensen zijn wereldwijd offline vanwege een gebrek aan toegang en betaalbaarheid. De rentetarieven stijgen en de gemiddelde opbrengst per gebruiker (ARPU) daalt. Als alternatief zouden we kunnen zien dat sommige landen de noodzakelijke consolidatie op de markt toestaan.

Operators hebben geprobeerd nieuwe platforms te lanceren, maar zijn er niet in geslaagd (denk aan Orange World, Vodafone Live, GSMA's OneAPI). In het jaar 2000 was er een 3G-droom om de ARPU te verdubbelen, van € 36 naar € 72 euro. Tegenwoordig ligt de ARPU in veel Europese landen op of onder de € 14. OTT-oplossingen zoals Skype en WhatApp zijn succesvoller gebleken. Daarom is Strand Consult niet optimistisch over GSMA's Open Gateway in 2024.

Voor een diepgaande analyse van de huidige situatie van mobiele operators, lees Strand Consult's laatste onderzoeksnota. Heeft de iPhone de business case van mobiele operators verbeterd? waarin het baanbrekende rapport van Strand Consult opnieuw wordt bekeken .

Operators hebben vier belangrijke uitdagingen:

  1. Regelgeving die innovatie van bedrijfsmodellen en concurrentie met OTT's verhindert
  2. Concurrentie met andere operators
  3. Budgetbeperking voor de klant
  4. Het gebrek aan creativiteit, innovatie, productontwikkeling, strategie enz. van operators.

Connectiviteit is misschien wel de meest aantrekkelijke dienst op deze aarde. Schakel gewoon het internet uit op de iPhone van een 9-jarige jongen. Het probleem is dat telecommunicatieaanbieders er niet in zijn geslaagd de waarde die zij bieden voldoende te gelde te maken. Ironisch genoeg wordt connectiviteit steeds waardevoller, maar de prijs per eenheid blijft dalen, en consumenten verwachten meer waarde tegen een steeds dalende prijs.

Kostendekking voor breedband en een eerlijk aandeel

In 2024 zal de Free Ride Prevention Act in Zuid-Korea waarschijnlijk opnieuw worden opgestart, omdat bedrijven als Google's Alphabet, die meer dan een kwart van de bandbreedte van het land verslinden, weigeren aan tafel te komen om te onderhandelen. Er zal waarschijnlijk ook vooruitgang worden geboekt in onder meer de Verenigde Staten, India en Brazilië, waar procedures gaande zijn. Gezien recente rechtszaken waaruit blijkt dat Big Tech voor plaatsing betaalt, zijn de argumenten tegen een eerlijk aandeel onderuit gehaald. Bovendien hebben de rechtszaken systematische sterke bewapening van de Big Tech, zo niet misbruik van marktmacht, gedocumenteerd. Verwacht dat Big Tech meer open zal staan ​​voor het sluiten van deals in plaats van gereguleerd te worden. Bekijk het Global Research Project for Broadband Cost Recovery, Betaalbaarheid en Fair Share van Strand Consult voor meer informatie.

Satellietindustrie: Musk versus Bezos

In 2024 zal er meer aandacht komen voor het gebruik van satellieten met een lage baan om de aarde (LEO). Het gevecht tussen Elon Musk (Starlink) en Jeff Bezos (Kuiper) overschaduwt het grote geheel. Musk's Starlink ligt een lichtjaar voor op Bezos' Kuiper en heeft al 5.420 satellieten in een baan om de aarde; Kuiper heeft slechts twee satellieten. Bezos en Musk delen dezelfde droom; het verschil is dat Musk al heeft geleverd. Bezos heeft zijn eerste satellietburgerbar geopend. Musk is eigenaar van de interstellaire McDonald's.

Starlink heeft een first-mover-voordeel en enige afhankelijkheid van lock-in-technologie. Het heeft toegang tot goedkope hefcapaciteit om zijn satellieten de ruimte in te brengen en grondstations te exploiteren. Zelfs nu de FCC op partijdige wijze 886 miljoen dollar aan subsidies heeft ingetrokken (wat een straf lijkt te zijn voor het feit dat Musk Twitter heeft gekocht en niet de progressieve partijlijn heeft gevolgd), zal het bedrijf waarschijnlijk nog steeds succes hebben, omdat het gedijt in het overwinnen van tegenslagen en uitdagingen. Satelliet zal blijven bestaan ​​als een bonafide breedbandtechnologie, en 2024 zal dat alleen maar duidelijker maken.

Conclusie

Nu in 2024 ongeveer 4 miljard mensen naar de stembus gaan, kan een belangrijk beleid worden opgeschort en zullen er tekorten aan breedband blijven bestaan. Tegelijkertijd hebben kiezers een waardevolle kans om een ​​verandering in leiderschap en richting aan te geven. Veel regeringen zullen echter beleid en wetgeving bevorderen om de toegang tot 5G en breedband te verbeteren.

Een stijgende rente zal een negatief effect hebben op de investeringen. Glasvezel zal harder worden getroffen dan mobiel internet, en opkomende markten zullen het moeilijker hebben dan de ontwikkelde wereld.

Hoewel we geen revolutie in het bedrijfsmodel verwachten, verwachten we wel dat veel operators de prijzen voor connectiviteit zullen verhogen. En inderdaad zullen veel landen hun breedbandkostendekking en eerlijke verdelingsbeleidsoplossingen bevorderen om de toegang en betaalbaarheid te verbeteren.

We voorspellen ook een schoonmaak van het management. CEO's die niets hebben gepresteerd, zullen worden ontslagen. Neem Vodafone, dat in 2000 het meest gekapitaliseerde bedrijf van Europa was met ruim $300 miljard; het is vandaag gekrompen tot 24 miljard dollar. Het belangrijkste succes in deze periode was de verkoop van Verizon in de VS. De miljardeninvestering in India was een jammerlijke mislukking en werd van de balans afgeschreven.

Ondanks het veiligheids- en reputatierisico blijft Vodafone nauw samenwerken met Huawei en gebruikt deze apparatuur in veel landen . Het bedrijf benoemde begin 2023 een nieuwe CEO. Strand Consult merkte op dat Vodafone een ‘schoonmaker’ nodig heeft zoals Harvey Keitel The Wolf in ‘Pulp Fiction’. Of ze hebben Meryl Streep uit The Iron Lady nodig, en niet de Meryl Streep uit Mama Mia! De prestaties van Margherita Della Valle bij Vodafone gaan gepaard met een dalende aandelenkoers.

Strand Consult verwacht geen resultaten voor aandeelhouders van mobiele telecom, gedreven door GSMA of ENTO. Deze organisaties zullen hun topmanagement echter waarschijnlijk hoge salarissen blijven betalen. GSMA-CEO Mats Granryd krijgt $2,4 miljoen aan jaarsalaris om beurzen te houden met steeds meer Huawei en Meta, terwijl hij lid is van het bestuur van de Zweedse Nationale TV en voorzitter is van Vattenfall AB en Coore AB .

Verkiezingen en de veiligheid van de nationale infrastructuur zullen in 2024 centraal staan. China zal een proxy-oorlog voeren tegen de landen die zijn apparatuur- en serviceplatforms niet adopteren. Met stijgende rentetarieven en inflatie is er het komende jaar weinig waar telecomaandeelhouders blij mee zullen zijn.

In 2023 publiceerde Strand Consult veel onderzoeksnotities en rapporten en plaatste coole mensen op haar gastblog . De analyse van Strand Consult werd wereldwijd in zo'n duizend nieuwsverhalen geciteerd. Ons werk bracht ons naar alle continenten behalve Antarctica. Ons lezerspubliek blijft groeien. De afgelopen 23 jaar heeft Strand Consult voorspellingen gedaan voor het komende jaar. Uit ons archief blijkt dat we het bij het juiste eind hebben .

Bedankt voor uw steun en lezerspubliek. Neem gerust contact met mij op via js@strandconsult.dk .

John Strand, CEO