Witold Kepinski - 19 februari 2024

VodafoneZiggo groeit in de zakelijke markt

De omzet van VodafoneZiggo was in het vierde kwartaal 1,071 miljard euro – dit is een omzetgroei van 4,5% vergeleken met het vierde kwartaal van 2022. Hiermee realiseerde het bedrijf de hoogste kwartaalomzet van heel 2023. Ook is dit de sterkste omzetgroei in één kwartaal sinds de start van de joint venture in 2017. Het operationele bedrijfsresultaat (adjusted EBITDA) was dit kwartaal  462 miljoen euro.

VodafoneZiggo groeit in de zakelijke markt image

De totale omzet over het jaar 2023 was 1,2% hoger dan 2022 en komt uit op afgerond ruim 4,1 miljard euri. De EBITDA over heel 2023 is 1,8 miljard euro – dit is 4,8% lager dan over 2022. Deze uitkomsten zijn beter dan de vooraf uitgesproken verwachting. Deze verwachting was een EBITDA-daling in 2023 van rond de  100 miljoen door gestegen energie- en salariskosten – uiteindelijk is deze daling uitgekomen op  91 miljoen euro.

CFO Ritchy Drost van VodafoneZiggo kijkt positief terug op het afgelopen jaar: “VodafoneZiggo heeft alle financiële doelen over 2023 gehaald. In het vierde kwartaal hebben we een eindsprint ingezet. Hierin realiseerden we 4,5% omzetstijging. Daarmee werd dit ook het beste omzetkwartaal van 2023 maar bovenal het hoogste groeipercentage voor VodafoneZiggo sinds de start in 2017. De omzet in het vierde kwartaal groeide in alle segmenten – zowel bij mobiel als vast en op zowel de consumentenmarkt als op de zakelijke markt. Ruim 22% van de jaaromzet is weer geïnvesteerd in de vaste en mobiele netwerken, producten en dienstverlening. Met alle investeringen blijven we onze strategie uitvoeren om maximaal waarde te leveren aan onze klanten.”

VodafoneZiggo groeit opnieuw in de mobiele markt en laat ook blijvend sterke prestaties zien in de zakelijke markt. Het aantal mobiele abonnementen groeide in het vierde kwartaal met 40.000. Het aantal zakelijke breedbandklanten groeide in Q4 met 5.000.

In het vierde kwartaal liep het aantal breedbandaansluitingen in de consumentenmarkt licht terug. In dit laatste kwartaal was deze daling 31.000 huishoudens – een verbetering ten opzichte van het kwartaal ervoor. Dit betere resultaat werd bereikt door de introductie van nieuwe abonnementen en een succesvolle Ziggo Sprinters campagne. In totaal bedient Ziggo nu ruim 3,2 miljoen klanten met snel internet via het landelijk beschikbare 1 Gbit/s netwerk.

Ritchy Drost hierover: “De concurrentie op vast breedband is onverminderd stevig en dit zal ook de komende jaren zo blijven. Wij zijn voor onze klanten aantrekkelijk door het onderscheid op kwaliteit, stabiliteit, veiligheid én het beste entertainment- en sportaanbod. Ook via ons klantprogramma Priority bieden we continu extra’s voor onze klanten: Denk aan toegangskaarten voor concerten, voor sportwedstrijden en voor andere evenementen. Zo kijkt VodafoneZiggo met veel plezier terug op ‘The Tribute Battle of The Bands’ waarbij 50.000 enthousiaste fans dankzij een exclusief Priority-aanbod drie uitverkochte shows bezochten in de Ziggo Dome”.

Ritchy Drost kijkt ook kort vooruit naar komend jaar: “Voor onze klanten gaat 2024 ook een mooi jaar worden. Vanaf komend voetbalseizoen heeft Ziggo Sport de exclusieve uitzendrechten van het UEFA Europese clubvoetbal.
We verwachten ook groei van het operationele bedrijfsresultaat. Daarnaast blijft VodafoneZiggo doorgaan met investeren in kwaliteit en het leveren van de beste service en meerwaarde aan klanten. Hierdoor zal ook komend jaar het investeringspercentage weer tussen de 21% en 23% van de omzet uitkomen”.

Mobiel
Het aantal mobiele post-paid abonnementen groeide afgelopen kwartaal met 40.000. De groei werd gerealiseerd in zowel de zakelijke- als de consumentenmarkt. Over heel 2023 steeg het aantal abonnementen met 145.000. VodafoneZiggo heeft nu ruim 5,6 miljoen mobiele klanten.

Zakelijke markt
Het aantal zakelijke breedbandklanten groeide met 5.000 in het vierde kwartaal. Over het hele jaar 2023 groeide het aantal zakelijke aansluitingen met 24.000.

Het aandeel van VodafoneZiggo in de zakelijke markt groeit voor het vijfde jaar op rij: binnen het B2B portfolio is in het vierde kwartaal van 2023 een flinke omzetgroei gerealiseerd van 7,4%. VodafoneZiggo blijft ook groeien in de markt van SOHO- en MKB-klanten.

Converged
48% van de klanten van VodafoneZiggo is inmiddels “converged”; ruim 1,5 miljoen klanten nemen nu zowel diensten af van Ziggo (vast) als Vodafone of Hollandsnieuwe (mobiel).