Wouter Hoeffnagel - 20 februari 2024

Canalys: 3% krimp op Europese smartphonemarkt in 4q2023

De Europese smartphonemarkt is in het vierde kwartaal van 2023 met 3% gekrompen. In totaal zijn 37,8 miljoensmartphones verscheept. Apple is marktleider.

Canalys: 3% krimp op Europese smartphonemarkt in 4q2023 image

Dit blijkt uit cijfers van Canalys. Apple keert na zeven kwartalen achter op Samsung terug als marktleider en groeit met 1% op jaarbasis naar 12,4 miljoen eenheden. Samsung staat op de tweede plek en met een daling van 12% naar 10,8 miljoen eenheden. Het profiteerde van stabiele leveringen uit de S-serie en de middenklasse A-serie. Als we kijken naar heel 2023 is Samsung de grootste leverancier.

Xiaomi verdedigt zijn derde positie op de markt, ondanks een daling van 10% naar 6,0 miljoen verscheepte eenheden. Het bedrijf profiteerde onder meer van een positief momentum in Midden- en Oost-Europa. Motorola en HONOR rondden de top vijf af, met respectievelijk 2,0 miljoen en 1,1 miljoen apparaten. De bedrijven realiseerden beide hoge groeipercentages van respectievelijk 73% en 116% op jaarbasis.

Veel vraag naar premium smartphones

“Premium smartphones veroverden in het vierde kwartaal van 2023 een recordaandeel op de Europese markt. Bijna 40% van de smartphoneleveringen kostte 800 dollar of meer”, aldus Runar Bjørhovde, analist bij Canalys. “De dominantie van het high-end segment werd vooral gevoed door de sterke vraag naar iPhone 15 Pro, naast consistente volumes uit de Galaxy S-serie en een groeiende Google Pixel. Vooruitkijkend gaat Apple ernaar streven te profiteren van de naderende vernieuwingscyclus. Dit omvat het verkennen van nieuwe routes naar de markt om consumenten in staat te stellen iPhones te kopen, zoals de bank-als-een-kanaalbenadering die samen met Santander in Spanje werd getest. In het geval van Samsung blijven de premium S-serie en opvouwbare apparaten een prioriteit, waarbij wordt geprobeerd een op diensten gebaseerd abonnementsmodel te testen.”

“Buiten de top drie is het leverancierslandschap in 2023 drastisch verschoven, waarbij de sterke groei van een paar geselecteerde leveranciers de algehele marktdaling compenseert”, aldus Brandon Gurney, Research Analyst bij Canalys. “Motorola was de sterkst groeiende leverancier in 2023 en richtte zich op het veiligstellen van gerichte slots voor mobiele netwerkoperators in de hele regio om het hele jaar door te kunnen groeien. Na Motorola brak HONOR in het vierde kwartaal voor het eerst door in de Europese top vijf en bereikte daarmee een belangrijke mijlpaal in het bewijzen van marktpotentieel terwijl het bedrijf richting een beursintroductie gaat.”

“De concurrentie is de afgelopen jaren hevig geweest, maar zal in 2024 alleen maar verder toenemen”, aldus Gurney. “OPPO, vivo en realme streven ernaar marktaandeel te heroveren na de beslechting van hun patentgeschillen met Nokia. HMD zal proberen zijn positie te verbeteren via zijn onlangs gelanceerde eigen submerk, dat zich specifiek richt op Europese consumenten en kanaalpartners. Bovendien zal de groeiende voetafdruk van de merken Nothing en TRANSSION de concurrentieomgeving verder aanwakkeren, waardoor consumenten de komende jaren tal van uitstekende opties zullen krijgen.”

'Europese smartphonemarkt groeit in 2024'

“In 2024 keert de Europese smartphonemarkt terug met eencijferige groei, aangedreven door een naderende vernieuwingscyclus van apparaten die tijdens de pandemie zijn gekocht”, aldus Bjørhovde. “Om deze kans te benutten en op te vallen moeten leveranciers een holistische aanpak toepassen, waarbij de nadruk ligt op innovatie, betrouwbaarheid, backend-logistiek, compliance met regelgeving en een duidelijke merkboodschap. Op de lange termijn vergroten leveranciers de focus op de gebruikerservaring op het apparaat, waarbij AI de kern vormt en de nadruk ligt op personalisatie, ecosysteeminteractie, productiviteit en entertainment. De AI-integratie in smartphones blijft gestaag evolueren en fungeert momenteel als een cruciaal R&D-gedreven kenmerk dat cruciaal is voor het behoud van het concurrentievermogen op de lange termijn. Toch moeten leveranciers ervoor zorgen dat ze consumenten voorlichten over het maximaliseren van de kracht van AI-functies op apparaten om een sterk rendement op hun investeringen te behalen.”