Witold Kepinski - 01 april 2024

Econocom belicht CSR commitment

Econocom, een pionier in de circulaire economie voor digitale technologie, bereikt met de lancering van 'Impact' - een online mediakanaal dat de roadmap en het commitment van de groep op het gebied van CSR (corporate social responsibility) - een mijlpaal in zijn CSR-acties. Dit initiatief is onderdeel van het strategische plan 'One Econocom' van de groep, waarin het realiseren van een positieve impact de centraal staande visie is.

Econocom belicht CSR commitment image

Dit online mediakanaal belicht de prestaties en doelstellingen van de groep op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (CSR). Dit sluit aan bij het groeiende belang van niet-financiële doelstellingen en de nieuwe richtlijn betreffende de verslaggeving van duurzaamheid van Europese ondernemingen. Toch is dit mediakanaal niet alleen een ‘etalage’. Het biedt ruimte om specifieke ervaringen, diepgaande discussies en inzichten in de uitdagingen van de sector te delen. 'Impact' valt op door zijn educatieve en informatieve dimensie; het verhoogt actief het bewustzijn en begrip van de sociale uitdagingen van vandaag.

'Impact' biedt een scala aan content formats, waaronder infographics, podcasts, video's en artikelen, die het CSR-commitment van de groep op een concrete manier te benadrukken. KPI’s voor dit commitment zijn onder andere een Gendergelijkheid Index score van 94 punten in Frankrijk en een EcoVadis-beoordeling van 70/100, bekroond met een gouden medaille. Econocom staat daarnaast op de 753e plaats van de diversiteitsleiders in Europa. En het energieverbruik van de interne IT van de groep is nu drieënhalf keer lager dan in 2017. Ten slotte heeft Econocom in 2023, als pionier in de circulaire economie, 493.000 digitale devices opgeknapt en de levensduur van deze apparaten gemiddeld met drie tot vier jaar verlengd.

Het mediakanaal 'Impact' staat sinds maandag 25 maart 2024 online. Het is zowel bedoeld voor de medewerkers van Econocom, zodat zij de initiatieven van de groep kunnen delen, als voor de externe stakeholders van Econocom (partners, leveranciers, klanten, enz.).

Jean-Louis Bouchard, Voorzitter en CEO van de Econocom groep: “Onze impact wordt niet alleen gemeten in omzet of marktaandeel, maar ook in onze positieve bijdrage aan de samenleving, het milieu en het leven van al onze medewerkers. De oplossingen die we ontwikkelen en de initiatieven die we lanceren zijn het resultaat van reflecties op hun algehele impact en gebaseerd op transparantie en wetenschappelijke meting van onze performance. Ik ben erg trots op de concrete acties die zijn ondernomen om onze ecologische voetafdruk én die van onze klanten te verlagen. Ik ben vooral gelukkig met de lancering van ‘Impact’ omdat het een belangrijke getuige is van ons duurzame commitment.”

Véronique di Benedetto, Vicepresident van Econocom en verantwoordelijk voor het maatschappelijk verantwoord ondernemen van de groep: “Impact is een platform om te leren, te begrijpen en te informeren. Naast interessante statistieken, gegevens en ranglijsten is het ‘t meest overtuigende bewijs van onze betrokkenheid en een terugkoppeling naar ons ecosysteem en onze medewerkers. Het is de meest overtuigende referentie van ons commitment en het belang en de relevantie van onze bedrijfswaarden.”