Witold Kepinski - 28 maart 2024

Simac kijkt terug op lastig jaar

Het jaar 2023 was voor Simac een belangrijk overgangsjaar, zowel qua organisatie als rendement. Een belangrijk moment vond plaats op 1 oktober 2023. Die dag werd Maartje van Schagen (foto) benoemd als CEO van Simac. Na 34 jaren is het stokje binnen de familie overgedragen aan de derde generatie. Inmiddels is ook het besluit gevallen om een nieuw hoofdkantoor in Veldhoven in gebruik te nemen. In de loop van 2024 vindt de verhuizing plaats.

Simac kijkt terug op lastig jaar  image

Op financieel vlak groeiden, net als de jaren ervoor, omzet en brutowinst. De netto-omzet steeg met 6,6% naar 333,6 miljoen euro en de brutowinst naar 148,2 miljoen euro. Als gevolg van kostenstijgingen (loonindexaties, energie- en brandstofkosten) stond het bedrijfsresultaat onder druk. Het bedrijfsresultaat exclusief afschrijvingen is nog altijd ruim positief, maar daalt van 10,1 miljoen naar 7,4 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat na afschrijvingen van onder meer goodwill daalt van 3,6 miljoen naar 0,7 miljoen euro. Investeringen in deelnemingen zorgen er voor dat het boekjaar 2023 onder aan de streep eindigt met een resultaat na belastingen van  -1,8 miljoen euro.

Maartje van Schagen licht toe: “Het negatieve resultaat heeft een aantal belangrijke oorzaken die voornamelijk in de Nederlandse activiteiten tot uiting komen. De retailbranche is een van onze focusmarkten en die staat onder druk. Tegelijkertijd hadden we te maken met een sterke stijging van de personeelskosten en zijn we voortdurend blijven investeren in innovatie, transformatie en nieuwe activiteiten. Daar staan een gestegen klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid tegenover. Ook zijn er andere zeer positieve ontwikkelingen geweest, waaronder het versterken van onze positie in de retailmarkt door de overname van de IT-activiteiten en 75 medewerkers van het IT-deel van Detailresult Services. Dit is de voormalige IT-afdeling van de supermarktketens Dirk van den Broek en DekaMarkt. Dit zijn belangrijke indicatoren voor toekomstig succes. De resultaten in alle buitenlanden waren volgens verwachting.”

“Kijkend naar 2024 hebben we er alle vertrouwen in dat we de positieve resultaten in het buitenland voort kunnen zetten en dat de resultaten in de kernactiviteiten in Nederland geleidelijk omhoog gaan. De retailmarkt zal ook in 2024 uitdagend blijven, in andere markten zoals bijvoorbeeld healthcare zien we een gezonde groei. We zullen tijd en investeringen nodig blijven hebben om innovaties en nieuwe activiteiten verder te laten groeien en naar een positief rendement te brengen.”