Wouter Hoeffnagel - 30 april 2024

Smartphonemarkt presteert boven verwachting met 10% groei in Q1

De wereldwijde smartphonemarkt is in het eerste kwartaal van 2024 met 10% gegroeid. In totaal zijn 296,2 miljoen smartphones verscheept in het kwartaal, waarmee de markt beter presteert dan verwacht en na tien moeilijke kwartalen een groei met dubbele cijfers realiseert.

Smartphonemarkt presteert boven verwachting met 10% groei in Q1 image

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. De stijging is voornamelijk aangewakkerd door leveranciers die hun portefeuilles vernieuwde en door macro-economische stabilisatie in de opkomende markteconomieën. Samsung is opnieuw marktleider en verscheepte 60,0 miljoen exemplaren, gesteund door updates van de A-serie en vroege premiumaanbiedingen. Apple staat op de tweede plaats en verscheepte 48,7 miljoen exemplaren. Dit is volgens Canalys vooral te wijten aan een daling met dubbele cijfers in kernmarkten. Xiaomi staat op de derde plek met 40,7 miljoen verzendingen en een marktaandeel van 14%. TRANSSION en OPPO completeren de top vijf, met respectievelijk 28,6 miljoen en 25,0 miljoen exemplaren en een marktaandeel van respectievelijk 10% en 8%.

S24 legt Samsung geen windeieren

“De lancering van de S24 van Samsung weerspiegelt een cruciaal moment in zijn AI- en premiumstrategie, met het potentieel om de sector opnieuw vorm te geven”, aldus Canalys Senior Analyst Sanyam Chaurasia. “Vergeleken met de S23-release van vorig jaar lanceerde Samsung de Galaxy S24 een maand eerder en verscheepte 13,5 miljoen exemplaren, een groei van 35% op jaarbasis ten opzichte van zijn voorganger in het eerste kwartaal. De pull-factor van Galaxy AI, de brede beschikbaar van winkelpunten die de klantervaring naar een hoger niveau tillen, en een betere time-to-market-strategie zorgden voor de sterke prestaties van de Galaxy S24. Naast het versterken van de premium positionering van Samsung, signaleert het ook een bredere verschuiving in de smartphone-industrie naar AI-gedreven innovatie. Samsung zal proberen zijn vroege momentum te benutten door overtuigende waardeproposities te creëren voor gebruikers met Galaxy AI, het verstevigen van de concurrentiekracht van het premiumsegment en het bevorderen van de merkvastheid.”

“Merken op zich richten op 'massamarkten' profiteren van het herstel van opkomende markten, terwijl ze voorzichtig componenten in voorraad houden”, merkte Canalys-analist Runar Bjørhovde op. “Met verbeterde voorraadomstandigheden aan het begin van 2024 zetten deze merken sterke prestaties neer met de vernieuwing van hun portfolio. Leveranciers zoals Xiaomi en TRANSSION kenden een robuuste groei op jaarbasis van respectievelijk 33% en 86%, aangedreven door sterke verzendingen van hun nieuwste modellen naar de markten van het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika. Naast de aanhoudende stabilisatie in de opkomende markten voeren deze merken met name de productie op en slaan ze grondstoffen op in afwachting van verdere stijgingen van de Bill of Materials (BoM)-kosten. Deze merken houden de vraagsituatie nauwlettend in de gaten en proberen de stijgende kosten door te berekenen aan de consument, wat zal resulteren in hogere totale ASP’s.”

Terughoudendheid in 2024

“Leveranciers zullen in 2024 een voorzichtige houding aanhouden, waarbij ze zich zullen concentreren op het delen van hun portemonnee, voorraadbeheer en optimalisatie van de toeleveringsketen. Ondertussen blijft het verkennen van mogelijkheden om de generatieve AI-golf te commercialiseren van cruciaal belang voor alle spelers binnen het apparaat-ecosysteem”, aldus Chaurasia. “De evolutie van AI-oplossingen op apparaten voor smartphones is sterk afhankelijk van strategische allianties tussen merken, chipsetleveranciers en softwarebedrijven. Leveranciers zullen op zoek gaan naar open samenwerking met marktleiders om unieke en gepersonaliseerde AI-oplossingen aan eindgebruikers te bieden. Op de lange termijn zullen leveranciers proberen deze AI-functies naar middenklasse prijsklassen te brengen om meer gebruikers aan hun eigen AI-ecosystemen toe te voegen. Bovendien verhoogt de uitbreiding van het ecosysteem via integratie tussen apparaten en strategische partnerschappen het omzetpotentieel, wat de diepgaande impact van AI op het apparaat op gebruikerservaringen en merkwinstgevendheid benadrukt.”

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei BW Dutch IT Partner Day tm 11-06-2024
CompTIA Community Benelux BN 7-31 mei