Wouter Hoeffnagel - 01 augustus 2024

Britten onderzoeken impact Alphabet-Anthropic-partnership op concurrentie

De Britse mededingingsautoriteit start een onderzoek naar een partnership tussen Google-moederbedrijf Alphabet en AI-startup Anthropic. De Competition & Markets Authority (CMA) richt zich daarbij onder meer op de impact van de partnership op de concurrentie op de markt.

Britten onderzoeken impact Alphabet-Anthropic-partnership op concurrentie image

De CMA vraagt informatie vanuit de markt over de deal tussen Alphabet en Anthropic. Het wil zo in kaart brengen in hoeverre het partnership kan worden gezien als een fusie, en in hoeverre de deal onder de Britse Enterprise Act 2022 valt. Indien dit inderdaad het geval is, wil de CMA onderzoeken in hoeverre het partnership de concurrentie op de markt aantast. De toezichthouder roept belanghebbenden op informatie aan te leveren voor deze beoordeling. Dit is mogelijk tot 13 augustus 2024.

Het onderzoek draait om een investering van 300 miljoen dollar van Alphabet in Anthropic, wat in februari van dit jaar is aangekondigd. Alphabet is niet de enige investeerder in Anthropic; eerder stak ook e-commerce en cloudgigant Amazon al 4 miljard dollar in Anthropic. Meer informatie over het onderzoek is hier beschikbaar.