Wouter Hoeffnagel - 08 november 2024

Werknemerstevredenheid gebaat bij verdere digitalisering van werknemerservaring

Het verder digitaliseren van de werknemerservaring zal een sleutelrol spelen in het vergroten van de werknemerstevredenheid, volgens 67% van de HR-innovators in de EMEA-regio. Daarbij wordt een nauwere samenwerking tussen HR-afdelingen en de CIO als essentieel gezien. Dit blijkt uit een groot onderzoek van ServiceNow onder meer dan 1200 HR-professionals.

Werknemerstevredenheid gebaat bij verdere digitalisering van werknemerservaring image

Het rapport Employee Experience Trends 2024, opgesteld door ThoughtLab en ServiceNow, onderzoekt de vormen van HR-leiderschap die nodig zijn in een nieuw zakelijk tijdperk dat wordt gekenmerkt door de groei van AI. De vier belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn:

AI verandert talentmanagement

AI heeft al grote impact op veel bedrijfsprocessen, waaronder HR. Vooral op het gebied van talentmanagement speelt AI een toenemende rol. Zo verwacht 65% van de HR-managers dat AI werk fundamenteel zal veranderen. Momenteel is AI de meest gebruikte technologie ter ondersteuning van HR-processen. Vooruitstrevende HR-teams (HR Innovators) gebruiken AI en data-analyse om personeelstekorten tijdig te voorspellen en gerichter aan te pakken. Dit wordt steeds belangrijker naarmate de schaarste aan talent toeneemt.

Niet alle organisaties zijn klaar voor een AI-gedreven toekomst

Organisaties verschillen sterk in hun voorbereiding op de digitale toekomst. Vooral in de publieke sector, energie- en nutsbedrijven en de maakindustrie is er nog veel werk te doen. Slechts 5% van de respondenten in deze sectoren geeft aan dat hun medewerkers over de vaardigheden beschikken die nodig zijn voor toekomstige groei. In de EMEA-regio geeft 56% van de organisaties aan niet klaar te zijn voor het nieuwe digitale tijdperk, voornamelijk omdat werknemers over onvoldoende digitale vaardigheden beschikken. Dit benadrukt de noodzaak van trainingsprogramma’s en bijscholing om de veranderende vraag naar vaardigheden bij te houden.

Digitalisering van de werknemerservaring verhoogt de tevredenheid

Het verbeteren van de werknemerservaring door middel van digitale oplossingen draagt bij aan hogere tevredenheid en productiviteit. Tweederde van de HR Innovators ziet digitale werknemerservaringen als essentieel voor zakelijk succes. Digitalisering maakt werk eenvoudiger en efficiënter, verhoogt de betrokkenheid van werknemers en draagt bij aan hun werkplezier. 60% van de HR-leiders geeft aan dat een verbeterde digitale werknemerservaring ook de productiviteit bevordert door processen te stroomlijnen, gepersonaliseerde ondersteuning te bieden en communicatie te vergemakkelijken.

Intensieve samenwerking tussen CHRO en CIO

Gezien het toenemende belang van digitale oplossingen voor de werknemerservaring is samenwerking tussen de CHRO en CIO cruciaal. Een groot aantal HR-afdelingen werkt samen met de CIO om de inzet van technologie in HR te vergroten. Zo zet 59% van de HR-leiders zich samen met de CIO in om het vertrouwen in digitale processen te versterken, terwijl bijna de helft werkt aan het afstemmen van de technologie- en HR-strategie om zo het gebruik en de acceptatie van technologie binnen de organisatie te verbeteren.