Wouter Hoeffnagel - 07 mei 2025

ServiceNow AI Platform is vernieuwd

ServiceNow heeft op het jaarlijkse evenement Knowledge 2025 het nieuwe ServiceNow AI Platform gepresenteerd, dat alle AI-systemen, -agenten en -modellen binnen een organisatie inzet. Dit platform introduceert nieuwe functionaliteiten en verbeterde integraties met strategische partners zoals NVIDIA, Microsoft, Google en Oracle om de samenwerking binnen organisaties te verbeteren.

ServiceNow AI Platform is vernieuwd image

In verschillende sectoren worstelen leiders met complexiteit, zoals losse systemen, inconsistente data, het ontbreken van een AI-strategie en de druk om meer te doen met minder middelen. AI-innovatie helpt leiders om hun werkwijze te veranderen, wat leidt tot meer veerkracht, efficiëntie en kostenoptimalisatie, en vermindert technische schuld en onvoorspelbaarheid. Om echt succesvol te zijn, is een duidelijke visie en de bereidheid nodig om AI volledig te omarmen met een toekomstbestendig platform.

Productiviteit verhogen

Bij de 'eerste bewegers' boeken AI-agenten al resultaten en verhogen ze de productiviteit binnen de hele organisatie. Het financiële voordeel is duidelijk: 55% van de organisaties die AI-agenten gebruiken, hebben hun brutomarges verbeterd, tegenover 22% van de organisaties die dat nog niet doen. Dit blijkt uit de ServiceNow Enterprise AI Maturity Index. Met meer dan 20 jaar ervaring in automatisering en het oplossen van complexe werkprocessen, is het ServiceNow AI Platform een belangrijke verandering voor organisaties die AI willen inzetten voor mensen.

Het vernieuwde ServiceNow AI Platform combineert intelligentie, data en coördinatie, en helpt organisaties om van gefragmenteerde pilots naar volledige AI-implementaties te gaan via een slimme, conversational AI Engagement Layer. Deze laag helpt klanten om complexe taken over verschillende systemen heen af te ronden door gebruik te maken van ServiceNow’s Knowledge Graph, Workflow Data Fabric en AI Agent Fabric, die naadloos koppelen tussen datasystemen en AI-frameworks. Dit introduceert een golf van nieuwe innovaties, waaronder uitgebreide partnerships, duizenden gebruiksklare AI-agenten en de lancering van de ServiceNow AI Control Tower.

Waarde van AI vergroten

Naast het ServiceNow AI Platform introduceert ServiceNow nieuwe functies die de waarde van AI binnen de organisatie vergroten, zoals:

  • AI Control Tower: Een gecentraliseerd commandocentrum voor het beheren, beveiligen en creëren van waarde uit elke ServiceNow en third-party AI-agent, -model en -workflow op één geïntegreerd platform.
  • AI Agent Fabric: Een communicatiebackbone voor enterprise AI-omgevingen die AI-agenten in staat stelt om samen te werken over verschillende tools, teams en leveranciers heen.
  • Next-generation CRM: Een verbeterd AI-aanbod dat verkoop, fulfillment en service samenbrengt op één platform, waardoor organisaties kunnen overschakelen van reactieve ondersteuning naar proactieve klantbetrekkingen.
  • Apriel Nemotron 15B: Een nieuwe reasoning LLM en data flywheel integratie ontwikkeld door ServiceNow in samenwerking met NVIDIA om schaalbare, slimme AI mogelijk te maken.

“ServiceNow luidt een nieuw tijdperk van bedrijfstransformatie in met het ServiceNow AI Platform. We benutten het volledige potentieel van AI, in elke sector, elke agent, elke workflow,” aldus Bill McDermott, chairman en CEO van ServiceNow. “Al jaren wensen CEO’s dat technologie helpt bij het versnellen van de bedrijfstransformatie. Met deze next-generation architectuur beschikken we eindelijk over de basis om de geïntegreerde organisatie in realtime aan te sturen. We zijn de enige die AI, data en workflows op één platform kunnen coördineren. Het moment is daar om toekomstige kansen te grijpen met ServiceNow als het AI-besturingssysteem van de 21ste eeuw.”

Knowledge 2025 vindt plaats van 6 tot 8 mei. ServiceNow doet op het event meer aankondigingen ter ondersteuning van haar AI-strategie. Meer informatie over Knowledge 2025 is hier te vinden.

EGP 06/05/2025 t/m 03/06/2025 BW DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
GITEX Europe Partnership 07/05/2025 t/m 14/05/2025 BN + BW