Witold Kepinski - 09 mei 2025

Broadcom stuurt stopzettingsbrieven naar houders van permanente VMware-licenties

Broadcom, dat VMware in november 2023 overnam, is begonnen met het versturen van zogenoemde "cease-and-desist" brieven naar organisaties die nog gebruikmaken van hun permanente VMware-licenties waarvan de supportcontracten zijn verlopen. Dit meldt Ars Technica na inzage in een dergelijke brief.

Broadcom stuurt stopzettingsbrieven naar houders van permanente VMware-licenties image

Sinds de overname heeft Broadcom de verkoop van permanente licenties stopgezet. Bestaande gebruikers met zo'n licentie kunnen de aangeschafte software blijven gebruiken, maar kunnen hun supportdiensten niet verlengen, tenzij er een reeds bestaand contract was dat dit mogelijk maakte. Deze controversiële stap is bedoeld om VMware-klanten te bewegen naar abonnementsvormen voor VMware-productbundels, wat in sommige gevallen heeft geleid tot kostenstijgingen van 300 procent of meer zo meldt Ars Technica,

Een deel van de klanten heeft ervoor gekozen om VMware zonder actieve support te blijven gebruiken, vaak in de periode dat ze alternatieven onderzoeken, zoals concurrerende virtualisatieplatformen of het afstappen van virtualisatie (devirtualisatie).

De afgelopen weken ontvingen sommige van deze gebruikers stopzettingsbrieven van Broadcom. In deze brieven wordt hen medegedeeld dat hun contract met VMware en daarmee hun recht op supportdiensten is verlopen. De brief, ondertekend door Broadcom managing director Michael Brown, sommeert de ontvangers om per direct te stoppen met het gebruiken van alle onderhoudsreleases, minor releases, major releases, upgrades, extensies, verbeteringen, patches, bugfixes en beveiligingspatches die zijn uitgebracht na het verlopen van hun supportcontract, met uitzondering van zero-day beveiligingspatches.

Claims

De brief benadrukt dat het implementeren van dergelijke updates na de verloopdatum wordt beschouwd als een "materiele schending van de overeenkomst met VMware en een inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van VMware", met mogelijke claims voor verhoogde schadevergoeding en advocaatkosten tot gevolg.

Opvallend is dat sommige klanten van Members IT Group, een Canadese managed services provider (MSP), deze brief hebben ontvangen terwijl ze naar eigen zeggen geen VMware-updates meer hebben geïnstalleerd sinds hun supportcontracten afliepen. CTO Dean Colpitts vertelt aan Ars dat een klant de brief zelfs zes dagen na het verlopen van het contract ontving. Ook online melden gebruikers soortgelijke ervaringen, waarbij sommigen de brief ontvingen nadat ze al waren overgestapt naar alternatieven zoals Proxmox.

Er heerst online verwarring over de intentie van de brieven. Hoewel sommigen denken dat Broadcom hen beschuldigt van contractbreuk, lijkt het erop dat de brieven proactief worden verstuurd kort na het verlopen van supportcontracten, ongeacht of de software nog actief wordt gebruikt of niet. Broadcom reageerde niet op een verzoek om commentaar.

Waarschuwing voor mogelijke audits

De stopzettingsbrieven bevatten tevens een waarschuwing voor mogelijke audits. Er wordt gesteld dat het niet voldoen aan de rapportageverplichtingen na het verlopen van het contract kan leiden tot een contractbreuk, waarna VMware zich het recht voorbehoudt de klant te auditen en andere contractuele of juridische stappen te ondernemen.

Colpitts van Members IT Group reageert hierop kritisch: "Het enige dat me echt irriteert, is het feit dat Broadcom zich het recht voorbehoudt om audits uit te voeren wanneer ze maar willen. Maar... dat is sowieso complete onzin. Als een klant iets zou willen verbergen, zou dat heel eenvoudig kunnen (disclaimer: ik heb dit nooit gedaan, maar aangezien alles in duidelijke tekst wordt gerapporteerd zonder beveiligingschecksums of iets dergelijks om manipulatie te detecteren, zou het makkelijk zijn)."

MSP

De veranderingen in het licentiebeleid en de prijsverhogingen van Broadcom hebben er al toe geleid dat veel gebruikers en channelpartners, met name kleine en middelgrote bedrijven, hun relatie met VMware hebben verminderd of beëindigd. Het grootste deel van het VMware-klantenbestand van Members IT Group draait nu zonder actieve support. De grootste zorg van de MSP is nu om te voorkomen dat medewerkers per ongeluk patches installeren bij deze klanten, aldus Colpitts.

De afgelopen maanden heeft Broadcom al vaker stappen ondernomen om potentieel ongewenst gebruik van VMware-producten aan te pakken. Zo was er een inmiddels opgeloste juridische strijd met AT&T over het recht op verlenging van supportdiensten en beschuldigde het Siemens van het pirateren van VMware-software.

Hoewel het financiële succes van Broadcom sinds de overname van VMware suggereert dat het bedrijf vasthoudt aan zijn strategie, riskeren de recente stopzettingsbrieven een verdere beschadiging van de reputatie bij zowel huidige als voormalige klanten.

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 Forescout 08/05/2025 t/m 16/05/2025 BW
GITEX Europe Partnership 07/05/2025 t/m 14/05/2025 BN + BW