Prosus CEO Fabricio Bloisi richt zich in brief tot aandeelhouders
Techinvesteerder Prosus heeft een aandeelhoudersbrief van CEO Fabricio Bloisi gepubliceerd over de resultaten voor het boekjaar eindigend op 31 maart 2025. De bekendgemaakte financiële informatie moet nog worden gecontroleerd.

Enkele belangrijke punten uit de brief:
FY25 e-commerce aangepaste EBIT (aEBIT) van ruim US$435 miljoen. Hiermee is het doel van US$400 miljoen overtroffen
Omzet van online marktplaats OLX groeit met bijna 20%. FY25 aEBIT ruim 50% gestegen tot ongeveer US$270 miljoen
Maaktijdbezorger iFood levert meer dan 120 miljoen bestellingen per maand. FY25 aEBIT is ruim verdubbeld tot meer dan US$200 miljoen
US$2,4 miljard opgehaald door het verkleinen van positie in Swiggy bij de beursgang, verkoop van belangen in Trip en Tazz, verkleinen van positie in Udemy en afronding van de verkoop van betalingsactiviteiten in Latijns-Amerika en Afrika
US$35 miljard teruggegeven door aandeleninkoopprogramma
Hieronder vindt u de volledige brief:
Beste partners,
Hallo! Het financiële jaar 2025 van Prosus is afgesloten. We hebben nu onze strategische planning afgerond, ons plan gedeeld met onze medewerkers en zijn FY 2026 goed begonnen. We zijn goed op weg het meest toonaangevende lifestyle e-commercebedrijf van Europa, India en Latijns-Amerika te bouwen.
We publiceren onze volledige resultaten in juni. Dan zal zichtbaar zijn dat Prosus sterk blijft groeien wat betreft omzet en winstgevendheid. In de tussentijd wil ik u graag updates geven over de gang van zaken. Daarom richt ik me vandaag tot u.
Allereerst hebben we zeer goede vooruitgang geboekt op het gebied van onze cultuur. We hebben de "Prosus Way" ingevoerd, met de nadruk op ondernemerschap, resultaten, innovatie, mensen en impact, evenals een nieuw managementmodel met een sterke focus op resultaten en harmonisatie. Ons team is betrokken, beter geïnformeerd en staat in haar kracht om risico's te nemen en innovatie en groei te stimuleren.
Het belangrijkste is echter resultaten leveren. Enkele hoogtepunten:
- In oktober was ons doel voor onze e-commerce portefeuille om in FY 2025 $400 miljoen aan aEBIT te leveren. Ik ben zeer blij om te kunnen zeggen dat we ons doel hebben overtroffen en meer dan $435 miljoen voor het jaar zullen rapporteren. Voor FY 2026 wil ik minstens hetzelfde niveau van incrementele aEBIT bereiken. Dit is belangrijk omdat we onze resultaten niet in miljoenen, maar in vele, vele miljarden moeten meten en we gaan daar komen. Ik zal na de resultaten dieper ingaan op de vooruitzichten.
- OLX is een van de grootste advertentiesites wereldwijd, met een omzetgroei van bijna 20%. Dat is sneller dan zijn concurrenten en er is ruimte voor aanzienlijke marge-uitbreiding. De aEBIT van OLX is dit jaar met ruim 50% gestegen tot ongeveer $270 miljoen en we zijn ervan overtuigd dat er veel ruimte is voor verdere groei en dat de prestaties van het bedrijf alleen maar zullen blijven verbeteren.
- iFood heeft al meer dan 120 miljoen bestellingen in een maand geleverd en blijft zijn kansen online en offline uitbreiden - evenals zijn krediet- en betalingsactiviteiten. Het abonnementsproduct, Clube, levert al circa 40 miljoen bestellingen per maand met verbeterde frequentie en retentie. iFood heeft zijn aEBIT dit jaar met ruim 100% laten groeien tot meer dan $200 miljoen en ik verwacht volgend jaar verdere aanzienlijke verbetering.
- India biedt ongelooflijke kansen. Eind 2024 bereikte Swiggy een mijlpaal door naar de beurs te gaan. Onlangs hebben we geïnvesteerd in Rapido, dat meer dan 100% jaar-op-jaar groeit in ride hailing en meer dan 3 miljoen ritten per dag uitvoert. We hebben $8,6 miljard geïnvesteerd in India en al een zeer goed rendement gezien. We blijven veel kansen zien in de regio.
Terwijl de onderneming verbeterde resultaten laat zien, kondigden we de overname van twee bedrijven aan die onze ecosystemen in Latijns Amerika en Europa versterken. Deze ondernemingen zijn winstgevende leiders binnen hun sectoren en we zijn ervan overtuigd dat we hen kunnen helpen om hun groei en winstgevendheid verder te versnellen om zo substantiële waarde te creëren. Een korte opmerking over de ondernemingen:
- Met Despegar verkrijgen we het toonaangevende online reisbureau in Latijns-Amerika. Het bedrijf heeft sterke merkbekendheid, groeit, is winstgevend en zal goed passen binnen ons bredere ecosysteem. Belangrijker nog, we geloven dat de klantenbasis van iFood van 60 miljoen aanzienlijk kan bijdragen aan de groei van Despegar zodra de transactie is afgerond.
- Met JustEatTakeaway breiden we onze mondiale voetafdruk in voedselbezorging uit en zetten we een Europese tech-kampioen neer. We brengen onze operationele en technologische competentie in deze sector in om de groei in een sterk merk in zeer aantrekkelijke markten te versnellen. Ik ben ervan overtuigd dat we hier substantiële waarde en sterke rendementen zullen laten zien.
Ik ben zeer enthousiast dat we beide bedrijven bij Prosus voegen. Het team werkt hard om de goedkeuringen voor de transacties zo snel mogelijk af te ronden met de regelgevende instanties. En ik werk er hard aan om ‘zo snel mogelijk’ te versnellen. Liever dan in veel nieuwe dingen investeren, is mijn prioriteit nu om beide bedrijven bij Prosus in te brengen en ze sterk te laten groeien.
Ik ben blij dat onze grootste investering tot nu toe in onszelf en in de toekomst van Prosus is geweest, via ons aandeleninkoopprogramma. We hebben ruim $35 miljard teruggegeven aan de groep sinds het begin van het programma en de free float verkleind; die van Prosus met 27% en die van Naspers met 25%. Dit is de grootste terugkoop van zijn soort als percentage van marktkapitalisatie en ik weet dat onze aandeelhouders dit waarderen.
Onze discipline behouden is net zo cruciaal als groot denken, en actief portefeuillebeheer blijft een prioriteit terwijl we streven naar maximale waarde voor alle belanghebbenden. We hebben belangrijke stappen gezet dit jaar. We hebben bijna $2,4 miljard binnengehaald door onze positie in Swiggy bij de beursgang te verkleinen; onze belangen in Trip en Tazz te verkopen; onze positie in Udemy te verkleinen en de verkoop van onze betalingsactiviteiten in Latijns-Amerika en Afrika af te ronden. We blijven onze portefeuille actief beheren.
We willen ook aan de toekomst werken door innovatie. Sommige van onze investeringen zijn in bedrijven die naar onze mening de toekomst kunnen veranderen door middel van AI, zoals: Corti, dat AI-systemen ontwikkelt voor gezondheidszorgtoepassingen; Zapia, een alles-in-één AI-assistent gebouwd voor Latijns-Amerika en toegankelijk via WhatsApp; Altera, een toegepast onderzoeksbedrijf dat AI-agenten bouwt voor open-ended computergebruik; en Taktile, een platform dat risico-experts in staat stelt om met behulp van AI geautomatiseerde risicobeoordelingen voor betalingen en financiën te bouwen, monitoren en optimaliseren. Dit is onze focus voor Prosus Ventures: de toekomst vormen door investeren in technologie-innovators - en hen steunen met technologie, best practices en commerciële verbondenheid met onze bedrijven.
Prosus deelt ook zijn visie op de toekomst en draagt bij aan de discussie binnen de mondiale tech-gemeenschap, zoals met onze rapporten "The AI and Ecommerce Revolution", "Big Tech Leaders in Europe" en "Shaping an AI-enabled Future".
Meer transparantie is ook een van onze doelstellingen. Ik hoop dat u dit al hebt kunnen zien, zoals met onze AI case studies, onze serie over maaltijdbezorging, classifieds en India, en binnenkort, onze Capital Markets Day in Londen op 25 juni. Ik hoop u daar te zien!
We werken hard aan het neerzetten van de #1 lifestyle e-commerce ecosystemen in Latijns-Amerika, India en Europa. Vooruitkijkend, na 10 maanden in deze rol, ben ik er meer dan ooit van overtuigd en zeker van dat Prosus een gedifferentieerd Europees bedrijf is dat onze partners een geweldige kans biedt om hun portefeuilles te diversifiëren en groei, winst en innovatie buiten de VS te vinden.
En, we zijn pas net begonnen!
Bedankt voor uw aanhoudende steun aan Prosus en Naspers, uw feedback en uw partnerschap. Ik kijk ernaar uit u binnenkort te zien.
Um abraço,
Fabricio