Wouter Hoeffnagel - 15 mei 2025

GenAI Tracker toont zichtbaarheid van bedrijf in opkomende AI-zoekmachines

Marketingbureau Search Signals lanceert de GenAI Tracker. Met deze tool kunnen bedrijven gratis hun zichtbaarheid binnen opkomende AI-zoekmachines zoals ChatGPT, Gemini en binnenkort ook Perplexity controleren. De GenAI Tracker speelt in op een verschuiving in de digitale zoekgewoonten, waarbij mensen in de B2B buyer journey niet alleen traditionele zoekmachines gebruiken om de informatiebehoefte te vervullen.

GenAI Tracker toont zichtbaarheid van bedrijf in opkomende AI-zoekmachines image

De GenAI Tracker analyseert welke bedrijven worden genoemd op relevante prompts. Het resultaat is een AI Visibility Score, een cijfer van 0 tot 100 dat laat zien hoe goed een merk scoort binnen AI-gegenereerde antwoorden. Ook wordt de zichtbaarheid vergeleken met concurrenten, inclusief concrete aanbevelingen voor verbetering. De GenAI Tracker is ontwikkeld voor B2B-bedrijven die willen weten hoe een merk (of concurrent) presteert in een tijd waarin AI steeds vaker het startpunt is van de buyer journey.

“De B2B buyer journey begint tegenwoordig steeds vaker buiten Google. Denk aan LinkedIn, podcasts, niche-platforms en nu ook AI-modellen. AI verandert hoe gebruikers zoeken: jouw merk moet zichtbaar blijven in élke fase", licht Bas Klein van Search Signals toe. De GenAI Tracker is hier te vinden.

EGP 06/05/2025 t/m 03/06/2025 BW DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
Gartner BN tm 12-11-2025 - 4