Wouter Hoeffnagel - 19 mei 2025

NTT DATA helpt activiteiten te moderniseren met slimme AI-hulpmiddelen

NTT DATA introduceert een systeem van slimme AI-hulpmiddelen, met oplossingen op maat voor verschillende sectoren. Deze hulpmiddelen helpen bedrijven om hun activiteiten te moderniseren. Daarnaast heeft NTT DATA een plug-in ontwikkeld die oude bots omzet in zelfstandige slimme hulpmiddelen, evenals een netwerk van partners dat klanten ondersteunt.

NTT DATA helpt activiteiten te moderniseren met slimme AI-hulpmiddelen image

NTT DATA ondersteunt verschillende processen en besluitvormingen bij klanten met behulp van honderden slimme AI-hulpmiddelen. Het richt zich daarbij op diverse sectoren:

  • Gezondheidszorg: Bestaande AI-hulpmiddelen classificeren, prioriteren en vatten verzekeringsclaims autonoom samen, en nemen beslissingen over medische noodzaak. Op korte termijn zullen er hulpmiddelen komen die gespecialiseerd zijn in vroege interventies, medicatiegebruik, validatie van zorgverzekeraars en het voorkomen van fraude, verspilling en misbruik.
  • Auto-industrie: AI-hulpmiddelen analyseren waarschuwingen en boetes van regelgevende instanties. NTT DATA ontwikkelt momenteel hulpmiddelen die getraind zijn om de oorzaken van defecten te analyseren, passende maatregelen te nemen, zoals terugroepacties of reparaties, en om waar nodig compliance-audits op te starten.
  • Financiële sector: AI-oplossingen ondersteunen banken, partners en consumenten bij het continu voldoen aan eisen van marktparticipatie en klantbetrokkenheid, waaronder klantidentificatie, fraudedetectie en andere maatregelen tegen criminaliteit. Het doel is om kwetsbaarheden in transacties en betalingen te minimaliseren.
  • Supply chain en logistiek: Hulpmiddelen helpen klanten bij het selecteren van en veilig samenwerken met AI-startups. Tegelijkertijd ontwikkelen ze prototypes van hulpmiddelen die bedrijven helpen om pilots op te zetten en te integreren in inkoopprocessen en -werkstromen. De hulpmiddelen monitoren ook de implementatie, prestaties en het rendement op investeringen. Het is de bedoeling om de hulpmiddelen in de toekomst ook in te zetten om inkoopdiensten intelligent te beheren.
  • Marketing: Een voorbeeld is een slim multi-hulpmiddelensysteem dat draait op een grootschalig platform. Dit systeem analyseert automatisch gebruikersgedrag en stelt op basis daarvan persoonlijkheidsprofielen samen. Zo kan het volledig gepersonaliseerde advertentieaanbevelingen doen. AI leert voortdurend bij, en zo blijft het systeem zich verbeteren, wat leidt tot hogere conversies en omzetgroei voor klanten in verschillende sectoren.

"De snelle ontwikkeling van AI biedt zowel enorme kansen als uitdagingen voor bedrijven", zegt Yutaka Sasaki, President en CEO van NTT DATA. "Wij hebben de expertise en capaciteiten ontwikkeld om onze klanten effectief te begeleiden in deze transformatie en hen te ondersteunen bij het vormgeven van hun toekomst met de kracht van AI."

"Agentic AI zal een enorme impact hebben op elke sector, veel meer dan wat we tot nu toe hebben gezien met Generative AI", zegt Abhijit Dubey, CEO van NTT DATA, Inc. "Het gaat niet alleen om creativiteit of productiviteit stimuleren, maar ook om nieuwe mogelijkheden benutten waarbij systemen autonome beslissingen nemen en op nieuwe manieren samenwerken met mensen. Zo leggen we een fundament voor een hybride werkmodel waarin mens en machine naadloos samenwerken."

AI-implementaties ondersteunen

Om de nauwkeurigheid en inzetbaarheid bij klanten te versnellen, vergroot NTT DATA zijn systeem van slimme AI-hulpmiddelen met geïntegreerde AI-oplossingen. Dit omvat zelfstandige gegevensextractie en -organisatie, evenals het uitvoeren van taken in reactie op gebruikersinstructies. Enkele belangrijke componenten zijn:

  • Beheerde services die klanten ondersteunen bij het bouwen, implementeren, beheren en opschalen van oplossingen voor hun transformatie.
  • Slimme AI-hulpmiddelen geïntegreerd in oplossingen die resultaten garanderen, voor zowel sectorgerichte als bedrijfsbrede toepassingen.
  • Platform met geïntegreerde tools, hulpmiddelen en best practices, alsook toegang tot een marktplaats met extra hulpmiddelen en taalmodellen.
  • AI-klare infrastructuur, ondersteund door diensten die gebruikmaken van publieke en private cloud, netwerken en cybersecurity.
  • Strategische partnerschappen met technologiepartners en startups.
  • Verantwoord ontwerp met focus op beveiliging, governance en compliance.

Het systeem van slimme AI-hulpmiddelen versnelt het AI-traject van organisaties: het helpt om slimmere automatisering te ontwikkelen, innovatieve werkmethoden in gang te zetten, wereldwijde personeelstekorten aan te pakken en het rendement op hun investeringen te maximaliseren.

Het systeem van slimme AI-hulpmiddelen wordt versterkt met bestaande NTT DATA-services, waaronder risicoanalyses, op maat gemaakte beheerde services voor grootschalige AI en multi-hulpmiddelbeheer in hybride omgevingen.

“We maken gebruik van de end-to-end Agentic AI-diensten voor Hyperscaler AI-technologieën van NTT DATA om zowel pro-code als low-code agentic AI-ervaringen te verkennen,” zegt Pankaj Shah, VP, Chief Information and Digital Officer van Hyster-Yale Materials Handling, Inc.. “Dankzij hun stapsgewijze en strategische adviezen verkennen we vandaag krachtige multi-agentmodellen en identificeren we nieuwe use cases die aansluiten bij onze bedrijfsdoelstellingen om onze manier van werken opnieuw vorm te geven.”

Nieuwe partnerschappen

NTT DATA kondigde onlangs een strategische samenwerkingsovereenkomst aan met OpenAI. Het is één van de eerste partnerschappen van OpenAI met een aanbieder van digitale technologiediensten. NTT DATA gaat een OpenAI Center of Excellence oprichten om de ontwikkeling en implementatie van nieuwe AI-diensten te versnellen, aangedreven door de APIs van OpenAI. Deze diensten worden wereldwijd aangeboden en steeds afgestemd op specifieke sectoren en bedrijfsfuncties.

Verder kondigt NTT DATA ook samenwerkingen aan met een aantal startups, waaronder:

  • Rafay Systems: Het platform van Rafay ondersteunt NTT DATA's levering van een schaalbare, veilige en ontwikkelaarsvriendelijke Platform-as-a-Service-ervaring bovenop AI-infrastructuur (GPU PaaS), hiermee stroomlijnen organisaties de acceptatie van AI, verminderen de operationele complexiteit en versnellen ze de implementatie van AI-workloads op productieniveau.
  • Kore.ai: Kore.ai's enterprise-grade AI-hulpmiddelplatform integreert taalmodellen om de digitale werkplekdiensten van NTT DATA te verbeteren. De automatisering, gedreven door AI, stelt NTT DATA in staat om servicedeskactiviteiten te verbeteren, kosten te verlagen en gepersonaliseerde, contextbewuste ondersteuning te bieden aan klanten.

AI-services vergemakkelijken implementatie binnen organisaties

Verder breidt NTT DATA zijn AI-services voor grootschalige AI-technologieën uit om het volledige potentieel van AI te benutten binnen organisaties. Door samen te werken met onder meer Microsoft en gebruik te maken van geavanceerde hulpmiddelbeheermogelijkheden, biedt NTT DATA beheerde cloudservices waarmee bedrijven AI-modellen eenvoudig kunnen bouwen, beheren en opschalen. Deze diensten ondersteunen meerdere AI-hulpmiddelplatforms en zijn beschikbaar op grote cloudomgevingen zoals Microsoft Azure, AWS en Google Cloud.

Tot slot heeft NTT DATA een unieke oplossing ontwikkeld die oude bots transformeert tot slimme, zelfstandige hulpmiddelen. Deze plug-inmogelijkheid is nuttig voor bedrijven die AI willen implementeren, maar daar moeite mee hebben door verouderde technologie.

Dubey besluit: "We kijken niet alleen naar de toekomst, we geven hem richting. Bij NTT DATA leveren we klanten nu al echte, meetbare impact van AI, en deze gepatenteerde, transformatieve plug-in is weer een bewijs van wat er mogelijk is wanneer innovatie en implementatie elkaar ontmoeten."

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 EGP 06/05/2025 t/m 03/06/2025 BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 4