Optimisme onder scale-ups
Ondanks diverse uitdagingen blijven scale-ups wereldwijd vertrouwen houden in hun groeiperspectieven. Veel bedrijven zijn van plan extra financiering aan te trekken en nieuwe markten te betreden.

Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte. Scale-ups zien klantwerving als een belangrijke belemmering, waarbij een vertraging of vermindering van nieuwe zakelijke kansen als een grote uitdaging wordt ervaren. Dit probleem is vooral uitgesproken in het Verenigd Koninkrijk, waar 71% van de respondenten hier last van heeft. Daarnaast kampen scale-ups met cashflowproblemen, liquiditeitskwesties en operationele uitdagingen, met name in het Midden-Oosten en Griekenland.
Voorkeur voor vertrouwde markten
Voor internationale expansie blijft de Verenigde Staten de meest populaire bestemming, gevolgd door nabijgelegen landen. Dit wijst volgens Deloitte op een voorkeur voor vertrouwde markten met lagere logistieke kosten. Opvallend is dat de meeste scale-ups geen duidelijke exitstrategie hebben. Degenen die wel een plan hebben, geven de voorkeur aan fusies en overnames (M&A) boven een beursgang (IPO).
De focus ligt voor veel scale-ups op het aantrekken van nieuwe klanten en het betreden van nieuwe markten, wat suggereert dat ze hun huidige klantenbestand mogelijk volledig benutten. Ondanks de hoge kosten van klantwerving blijft het vertrouwen hoog, met name in Spanje en het Midden-Oosten. Hier dragen economische groei en gunstige financieringsvooruitzichten bij aan een positief vooruitzicht.
Meer informatie is beschikbaar in het Scale-Ups Confidence Survey 2025.