Redactie - 02 juni 2025

Onderzoek: AI is vooralnog niet van grote invloed op zoekmachines

In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen is de impact van AI-chatbots op de grootste zoekmachines zeer beperkt. Volgens een studie van SEO-specialist OneLittleWeb hebben ChatGPT, Gemini en consorten nauwelijks een deukje geslagen in de populariteit van Google, Bing en anderen.

Onderzoek: AI is vooralnog niet van grote invloed op zoekmachines image

De studie boog zich over het wereldwijde webverkeer tussen april 2023 en maart 2025. Het wijst uit dat in het laatste jaar daarvan de chatbotsites nauwelijks 2,96 procent verkeer via zoekmachines kregen. In diezelfde periode sinds april vorig jaar daalde het bezoek aan zoekmachines slechts minimaal met 0,51 procent, terwijl de chatbots hun bezoekcijfers met 80,92 procent zagen stijgen.

De resultaten suggereren dus dat chatbots, ondanks hun explosieve groei, nog lang niet de plaats innemen van het klassieke online-zoekgedrag. "Ondanks zijn massieve groei ziet ChatGPT dagelijks nog altijd 26 keer minder bezoeken dan Google", schrijft Sujan Sarkar, auteur van de studie en founder van OneLittleWeb. "Hoewel AI-chatbots populairder worden, houden zoekmachines hun dominante positie in het dagelijks gebruik."

‘Oude data’

Sarker merkte eveneens op dat Google en Bing in 2025 ook begonnen zijn met het incorporeren van AI-gegenereerde zoekresultaten en Search Generative Experience (SGE) om hun verkeer op te krikken. "Daarmee hebben ze een tijdelijke dip kunnen rechtzetten", schrijft hij.

Volgens Rob Enderle, voorzitter en hoofdanalist van consultancyfirma Enderle Group geeft de lange looptijd van de studie echter een vertekend beeld van de impact die chatbots hebben. "AI-gedreven zoeken is nog relatief nieuw", zegt hij tegen TechNewsWorld, "En mensen hebben dus nog niet geleerd hoe ze goed moeten prompten. Een onderzoek dat dan twee jaar overspant, laat vooral hoofdzakelijk een wereld van voor AI zien. Opkomende technologieën vragen studies die meer real-time zijn, want oude data reflecteren de huidige werkelijkheid niet meer."

'Zoekmachines gaan evolueren, en niet verdwijnen'

De studie van Sarker houdt vol dat zoekmachines eerder zullen evolueren dan verdwijnen, door AI-tools verder te integreren voor een rijkere, meer gepersonaliseerde gebruikservaring. Tegelijk ziet hij AI-chatbots een eigen niche scheppen voor taken die snelle, op maat gemaakte antwoorden vereisen.

Volgens de studie is ChatGPT de populairste chatbot, gevolgd door DeepSeek, Gemini, Perplexity, Claude, Microsoft Copilot, Blackbox AI, Grok, Monica, en Meta AI. De snelst groeiende daarvan zijn echter DeepSeek en Grok.

In samenwerking met Data News

Digital Realty 28/05/2025 t/m 25/06/2025 BN + BW DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
Digital Realty 28/05/2025 t/m 25/06/2025 BN + BW