Nextcloud lanceert 'Talk Munich' om digitale weerbaarheid in Europa te versterken
Nextcloud heeft de lancering aangekondigd van Nextcloud Talk 'Munich', de nieuwste versie van haar video- en chatplatform. Deze release komt tegemoet aan een toegenomen vraag naar digitaal soevereine samenwerkings- en communicatietools, met name in Europa. Volgens Nextcloud is de vraag naar hun oplossingen verdrievoudigd.

Het bedrijf stelt dat Europa een afhankelijkheid heeft opgebouwd van niet-Europese IT-providers. De huidige wereldwijde politieke situatie, gekenmerkt door handelsconflicten en onzekerheid, zou twijfels oproepen over de betrouwbaarheid van digitale samenwerkingstools van dominante technologiebedrijven.
Nextcloud Talk 'Munich' is ontwikkeld om organisaties te voorzien van veilige en betrouwbare communicatie en de migratie van Amerikaanse cloudplatformen te vergemakkelijken. Het platform kan worden gehost in de private cloud van een organisatie, wat de onafhankelijkheid van beslissingen van derden en de veerkracht zou vergroten.
Frank Karlitschek (foto), CEO van Nextcloud, verklaart: "Niemand kan vandaag de dag uitsluiten dat de beschikbaarheid van digitale platformen als politiek onderhandelingstermijn wordt gebruikt. Bedrijven en overheden moeten nu handelen om zichzelf te beschermen tegen wereldwijde politieke impulsieve reacties. We hebben deze uitdaging aangenomen en ons gericht op het minder afhankelijk maken van Talk-gebruikers van internationale gebeurtenissen."
Verbeteringen in Nextcloud Talk ‘Munich’
De update van Talk ‘Munich’ richt zich op het verbeteren van de bruikbaarheid en integratiemogelijkheden om de overstap van bestaande platforms te vereenvoudigen:
- Volledige hybride werkruimte: Een nieuw dashboard toont aankomende afspraken, herinneringen en chatberichten voor een overzicht van taken. Verbeterde agenda- en adresboekintegratie moet het volgen van vergaderingen vergemakkelijken en meer informatie over deelnemers tonen.
- Nextcloud Talk Phone: De functionaliteit voor telefonische inbelmogelijkheden is uitgebreid, inclusief het doorsturen van oproepen van een telefoonnummer of extensie direct naar individuen, bijvoorbeeld bij afwezigheid. Klanten kunnen kiezen uit VoIP-providers en integreren met bedrijfstelefoonsystemen.
- Uitgebreide functionaliteit: Het is nu mogelijk om een derde persoon toe te voegen aan een bestaand 1:1 video-gesprek, afbeeldingen met één klik te delen vanuit mobiele apps en de desktopclient kan de beschikbaarheidsstatus van het besturingssysteem synchroniseren. Eenmalige vergaderruimtes kunnen automatisch worden opgeschoond en gesprekken bieden bijgewerkte apparaatselectieopties.
Nextcloud stelt dat Talk het enige uitgebreide samenwerkingsplatform is dat volledig autonoom kan worden beheerd, waardoor gebruikers software in een soevereine en betrouwbare omgeving kunnen draaien en volledige controle over hun gegevens behouden. Nextcloud benadrukt dat Talk, inclusief de AI-functionaliteiten, kan worden gehost in de eigen private cloud van een organisatie, zelfs luchtgescheiden, en volledig open source is, wat interoperabiliteit en bescherming tegen vendor lock-in biedt.
Florian Zinnagl, Chief Information Security Officer van het Oostenrijkse Federale Ministerie voor Economie, Energie en Toerisme, geeft aan: "Als overheidsorganisatie hebben we niet alleen de hoogste eisen op het gebied van digitale soevereiniteit, informatiebeveiliging en veerkracht bij de selectie van onze ICT-oplossingen, maar willen we ook werken met een kosteneffectief, gebruiksvriendelijk en modern platform. Nextcloud voldeed aan al deze criteria en stelt ons in staat alles on-premises te implementeren. Als je digitale soevereiniteit echt serieus neemt, kun je het vandaag de dag realiseren met Europese oplossingen."
Toegenomen vraag naar Europese softwareoplossingen
Nextcloud meldt dat organisaties in zowel de private als de publieke sector wereldwijd zich in tijden van onzekerheid richten op Europese softwareoplossingen. In de eerste vijf maanden van 2025 is de vraag naar Nextcloud meer dan verdrievoudigd. Frank Karlitschek merkt op: "We zien de grootste vraag naar een veilig en betrouwbaar samenwerkingsplatform uit Europese landen. Maar we zien ook een aanzienlijke toename van wereldwijde vragen, bijvoorbeeld uit Canada, Latijns-Amerika en zelfs de VS. Velen van hen vragen specifiek om een migratie van hun Microsoft- of Google-platform."
Meer informatie over de verbeteringen is beschikbaar op de Nextcloud-blog.