a.s.r. kiest OutSystems voor ontwikkeling portal
Verzekeraar a.s.r. ontwikkelde de portal Dienstenwinkel, dat verzekerde werkgevers en verzekeringsadviseurs ondersteunt bij het bevorderen van de preventie van uitval en het herstel van zieke werknemers, met behulp van OutSystems. Het portal biedt ongeveer 270 diensten aan, gericht op preventie of re-integratie. Sinds de introductie zijn er al meer dan 5.300 aanvragen binnengekomen.

Dankzij de flexibiliteit en snelheid van het gebruikte platform kon a.s.r. Dienstenwinkel binnen een half jaar ontwikkelen, waarbij nauw met gebruikers is samengewerkt om continu verbeteringen door te voeren. Door de integratie met de back-end kan tot dertig minuten per verzekerde worden bespaard op de administratie.
Duurzame inzetbaarheid van werknemers bevorderen
Roenee Hanssen, manager informatiemanagement inkomen bij a.s.r.: “Wij willen bedrijven helpen de duurzame inzetbaarheid van hun werknemers te bevorderen en hebben daarbij gekozen voor de ontwikkeling van een online portal. De diensten waren voorheen niet op een plek te vinden en niet in alle gevallen online af te sluiten, wat de drempel voor werkgevers om deze diensten af te nemen verhoogde."
Het portal brengt alle diensten bijeen op één plek, met een verbeterde integratie met de bestaande back-end systemen voor een soepelere administratieve afhandeling. Voor de ontwikkeling werd een platform gebruikt dat al binnen de organisatie werd toegepast voor verschillende back-end applicaties. Samen met een implementatiepartner was eerder een raamwerk opgezet voor CI/CD (Continuous Integration, Continuous Delivery), om dagelijkse updates grotendeels geautomatiseerd mogelijk te maken.
Deze iteratieve werkwijze gaf a.s.r. de mogelijkheid om werkgevers, adviseurs en interne stakeholders al vanaf de eerste fase actief bij de ontwikkeling van het portal te betrekken. Door sessies te organiseren waarin steeds de nieuwste versie van prototypes werd getoond, kon worden getoetst of de functionaliteiten aansloten bij hun behoeften.
Bewuste keuze voor low-code
“Het is een heel bewuste keuze geweest om de Dienstenwinkel met low-code te ontwikkelen”, aldus Hanssen. “We wisten dat we een uniek en innovatief idee hadden wat van grote toegevoegde waarde is bij de preventie van uitval en verzuimbegeleiding van medewerkers. Low-code was cruciaal voor het snel bouwen van het portal. Binnen zes maanden hebben we de kernfunctionaliteit gebouwd en verbeterd op basis van feedback van gebruikers, waardoor we de Dienstenwinkel snel aan werkgevers konden aanbieden.”
Na de lancering werd het portal direct positief ontvangen door de gebruikers. Doordat alle diensten nu op dezelfde plek worden aangeboden, is de werkwijze voor zowel klanten als medewerkers gestandaardiseerd. Daarnaast is dankzij een volgsysteem voor alle betrokkenen direct duidelijk of er nog openstaande acties zijn en aan wie deze zijn toegewezen. Dit geeft klanten beter inzicht in de status van een traject en levert tot zo’n dertig minuten tijdsbesparing per casus op voor de casemanagers van a.s.r..
Doorontwikkeld
Na de introductie heeft a.s.r. het portal verder uitgerold naar verzekeringsadviseurs en arbodiensten, met plannen om het in de toekomst ook aan te bieden aan volmachten. Daarnaast wordt er gewerkt aan de mogelijkheid om facturatie via SAP automatisch af te handelen en zijn er plannen voor een koppeling met het back-end systeem voor re-integratie.
Hanssen: “Door de wendbaarheid van low-code en de mogelijkheid om dagelijks nieuwe functionaliteiten toe te voegen kunnen we snel inspelen op marktontwikkelingen en veranderende omstandigheden. Daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en onderscheiden we ons bovendien van onze concurrenten.”