Wouter Hoeffnagel - 11 juni 2025

AI-gebruik in de Nederlandse zorg stijgt

Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in de Nederlandse zorgsector is aanzienlijk toegenomen. Waar in 2024 nog 43% van de zorgorganisaties AI toepaste, is dit percentage in 2025 gestegen naar 70%. Ondanks deze groei vormen verouderde IT-systemen een belemmering voor het volledige benutten van de mogelijkheden van technologie in de patiëntenzorg. Dit blijkt uit het nieuwste rapport van SOTI.

AI-gebruik in de Nederlandse zorg stijgt image

AI wordt in Nederland vooral gebruikt voor het verwerken en analyseren van medische gegevens en voor administratieve toepassingen, beide met een percentage van 50%. Daarnaast wordt AI ingezet voor het bijwerken van patiëntendossiers (42%). Er is echter een verschuiving te zien in het gebruik van AI voor diagnoses, dat daalde van 48% in 2024 naar 32% in 2025. Ook het gebruik voor gepersonaliseerde behandelingen daalde van 52% naar 31%.

Verouderde IT-systemen zorgen voor beperkingen

Een groot deel van de Nederlandse IT-beslissers, namelijk 93%, ervaart knelpunten met verouderde IT-systemen, IoT-infrastructuur of telezorg. Op 58% van de organisaties werken met niet-geïntegreerde systemen, wat de toegang tot real-time patiëntgegevens belemmert en beveiligingsrisico's verhoogt. Daarnaast rapporteert 48% regelmatig downtime of technische storingen, en 40% vindt dat verouderde systemen hun netwerk kwetsbaar maken voor cyberaanvallen.

Een aanzienlijk deel van de IT-teams, 53%, besteedt veel tijd aan probleemoplossing. Daarnaast heeft 49% moeite met het detecteren en beveiligen van nieuwe apparaten. 33% geeft aan dat het uitrollen en beheren van nieuwe hardware wordt belemmerd door de huidige infrastructuur.

Beveiliging is zorgenpunt

Voor 25% van de Nederlandse zorginstellingen is databeveiliging de belangrijkste IT-zorg. Nog eens 6% noemt het beheren van de beveiliging van gedeelde apparaten als grootste uitdaging, wat het totaal op 31% brengt van organisaties die beveiliging als topprioriteit beschouwen.

AI wordt gezien als een transformerende kracht binnen de zorg die de patiëntenzorg kan verbeteren door het verwerken en analyseren van medische gegevens, het opstellen van gepersonaliseerde behandelstrategieën en het ondersteunen van diagnoses.

De regelmatige downtime en technische storingen bij bijna de helft van de Nederlandse zorginstellingen zijn zorgwekkend. AI wordt steeds vaker ingezet om processen te verbeteren. Zonder robuuste IT-infrastructuur en geïntegreerd apparaatbeheer lopen zorginstellingen het risico dat deze technologie zijn belofte niet waarmaakt, waarschuwt SOTI.

Basis-MDM-oplossingen zijn niet toereikend in de complexe digitale zorgomgeving van vandaag. Zorginstellingen moeten overstappen op robuuste EMM-oplossingen om schaalbaarheid, compliance en databeveiliging te garanderen, zodat technologische innovaties zoals AI hun volledige waarde kunnen laten zien.

Veeam 10/06/2025 t/m 01/07/2025 BN + BW Digital Realty 28/05/2025 t/m 25/06/2025 BN + BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 3