Witold Kepinski - 13 juni 2025

VodafoneZiggo legt zichzelf strengere regels op rond telefonische werving

VodafoneZiggo erkent dat zij verantwoordelijk is voor de telefonische werving van het bedrijf zelf en van de bedrijven die namens haar bellen. In een toezegging aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zegt VodafoneZiggo toe dat de bedrijven die voor of namens haar bellen zich aan de regels voor telefonische werving zullen houden. Concreet betekent dit dat ook die bedrijven alleen nog mensen bellen die daar vooraf toestemming voor hebben gegeven en dat VodafoneZiggo daarvoor verantwoordelijk is. VodafoneZiggo zal de controle hierop aanscherpen en deze regels handhaven bij de bedrijven die namens haar bellen. VodafoneZiggo heeft deze stap gezet nadat de ACM een onderzoek was gestart naar het bedrijf vanwege de vele klachten over ongevraagde telefoontjes. Dit onderzoek zet de ACM nu stop.

VodafoneZiggo legt zichzelf strengere regels op rond telefonische werving image

Martijn Ridderbos, bestuurslid ACM: “VodafoneZiggo zet hiermee een belangrijke stap. Het bedrijf erkent dat het verantwoordelijk is voor alle telefonische werving die door en namens haar gebeurt. En dat het strenger gaat controleren of de telefonische werving wel volgens de regels gebeurt. Mensen zullen voortaan alleen gebeld worden met een commercieel aanbod als zij daarmee hebben ingestemd. Wij gaan ervan uit dat alle bedrijven die telefonische werving gebruiken dit voorbeeld zullen volgen. Zo worden ongewenste verkooptelefoontjes gestopt en ontstaat een eerlijk speelveld tussen bedrijven.”

Ketenverantwoordelijkheid

In het toezeggingsbesluit is uitdrukkelijk opgenomen dat niet alleen VodafoneZiggo gehouden is aan deze afspraken, maar ook alle bedrijven die namens haar bellen. Ook zij mogen alleen bellen naar mensen die voorafgaand aan het telefoongesprek daarmee hebben ingestemd. Als zij hun toestemming weer intrekken, mogen en zullen zij niet meer gebeld worden. VodafoneZiggo is verantwoordelijk dat de belbedrijven waarmee zij werkt zich hieraan houden. Hierover worden vooraf afspraken vastgelegd en VodafoneZiggo gaat partijen die in hun opdracht werken strenger controleren en hieraan houden. Het bedrijf ziet in dat verbetering noodzakelijk is. Als teken van goede wil heeft VodafoneZiggo toegezegd 25.000 euro te doneren aan het Nationaal Ouderenfonds.

Bellen met toestemming

Vanwege het grote aantal klachten over telefonische werving door telecom- en energiebedrijven heeft de ACM eerder dit jaar een bijeenkomst gehouden om deze bedrijven te wijzen op de regels en de verplichtingen die gelden. Zo mogen bedrijven alleen contact opnemen als de persoon die gebeld wordt daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. De toestemming moet geverifieerd zijn. VodafoneZiggo heeft in deze toezegging vastgelegd op welke manier zij dit gaat inrichten. De ACM is hiermee akkoord gegaan omdat de voorgestelde werkwijze een minimale ondergrens vormt voor toelaatbaar gedrag in de markt. Andere bedrijven kunnen hierop voortbouwen.

Daarnaast gelden nog steeds de regels voor de inhoud van het gesprek, namelijk dat het bedrijf dat belt duidelijk moet zijn over zijn identiteit, de reden van zijn telefoontje en de inhoud van het aanbod. De regels gelden voor alle bedrijven die gebruik maken van telefonische werving voor het benaderen van ‘natuurlijke personen’: consumenten en zzp’ers.

Verscherpte aanpak telefonische werving

Consumenten die last hebben van ongewenste verkooptelefoontjes kunnen dit blijven melden bij ACM ConsuWijzer. Meldingen helpen de ACM om te weten waar het mis gaat en hoe zij effectief kan optreden. De ACM heeft eerder dit jaar een verscherpte aanpak van ongewenste verkooptelefoontjes aangekondigd. Bedrijven moeten hun processen op orde brengen en voldoen aan de wettelijke vereisten. De ACM gaat binnenkort sectorbreed controleren of bedrijven de regels naleven.

Veeam 10/06/2025 t/m 01/07/2025 BN + BW DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
Gartner BN tm 12-11-2025 - 3